Autistisk om att vilja jobba med brukshästar.

Heimi

Trådstartare
Hejsan,
kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa som fick mig att bli rädd för att hamna i en sådan situation igen. Är på autismspektrumet (högfungerande) så de satte sig ganska djupt när ingen lyssnade. (fick rida en ung valack som varit boxad i 6 månader pga sjukdom så han var förståerligt mycket stissig.)
Men efter det så red jag aldrig igen och nu är jag 25 år och fick plats på ett stall via min dagsverksamhet i Södertörn/ Stockholm. Och kommer flytta ut till skärgården i slutet av maj till Djurö.

Där mockar jag och sköter alla möjliga stallsysslor egentligen, tvättar täcken, smörjer träns, städar läkarna i ridhuset och fixar hö.
Men det vi inte får ha någon hand i är skötseln av just hästarna vilket är enormt tråkigt för mig. Vi får kanske om vi har tur borsta en häst i veckan. Och dels förstår jag ju för andra i min grupp har större stödbehov och lite grövre handikapp än det jag har men jag tycker att jag har kommunicerat och visat att jag är fullt kapabel till att kanske hjälpa till lite mer då jag har hund och katt hemma och har även fostrat katter i antal år med att flaskmata och all sådan neonatal vård så jag vet ju hur man är runt djur rent allmänt.

Dom ridhästar som finns där är alla ponny eller svensk varmblod i princip och jag har alltid varit intresserad av dom större raserna men det är ju så svårt att hitta häromkring.
Har försökt peta till grupper på facebook om hjälp vart stall med brukshästar (plus om dom körs) kan finnas men ingen har nappat vilket är förståerligt då det nog är en udda fråga.

En dröm hade att kunna hjälpa till omkring nordsvenskar eller shirehästar. Och inte prioriterat att rida då jag förstår jag väger för mycket just nu. (160cm 95 kg efter djup depression i några år) men att kunna hjälpa till vid in/utsläpp och skötsel utöver dom vanliga stallsysslorna skulle kännas väldigt kul.

Att komma till stallet 3ggr i veckan nu är redan höjdpunkten för mig då jag kommer hemifrån vilket har varit så svårt för mig i flera år nu.
Men det verkar ju som att för att kunna i kontakt med just dom raserna behöver man nästan antingen köpa en egen häst vilket inte riktigt är optimalt pga att jag inte ridit på flera år . även om ekonomin är där.

Så om det finns någon som har några tips om hur man gå tillväga för att kanske kunna få in en fot i den delen av häsvärlden skulle det vara GULDvärt.
är det så att jag kanske ska tänka mig att flytta ifrån detta del av landet för att uppnå det?

Mvh Antony :)
 
Kolla om det finns någon aktiv förening för brukskörning eller liknande i närheten? Där kan du säkert få ställa upp som volontär och börja känna folk "i rätt kretsar".
 
Jo har har tittat omking med det finns kanske 3 gårdar och två av dom är i uppsala området vilket är för tok långt bort för mig och andra närmare åker styckerbruk vilket är 1.30 h med bil vilket jag inte har :( så kommunalt är ett måste tyvärr.
 
Om du är medlem på facebook så finns det en grupp där (kanske fler?) för medryttare/skötare i Stockholm. Kanske kan du hitta en lämplig häst där att få pyssla lite mer med?
 
Jag tycker du ska titta på Föreningen Sveriges Hästkörare. Där tror jag du kommer kunna få kontakt med likasinnade och de har dessutom en fantastiskt fin medlemstidning som heter Moderna hästkrafter. :up:
 
Ja, det där med bil är ju ett aber. Jag skulle till exempel kunna ticka i de flesta av dina rutor, har inte nordsvensk eller Shire men fjordhästar.

Men, jag bor i uppsala med omnejd och man måste i stort sett ha bil för att komma hit. Annars är resan jobbig. Men, om det fortfarande är något du vill diskutera så PM:a mig.

Ett privatstall alltså.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 755
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 323
Senast: LindgrenV
·
R
Hästvård Hej! Jag har en nsv brukshäst. Ett sto på 17år, 145cm i mankhöjd. Jag har haft henne i snart två år. Förra våren tyckte jag att hon...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Lillflizen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp