Automatiserade rekryterings-/ansökningsverktyg

Thaliaste

Trådstartare
Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta erfarenheter utifrån vad jag kan läsa mig till i annonsen att de söker, även om jag inte har gjort exakt samma sak tidigare. Men som sagt, tjänsten är ganska nischad inom sitt område och det finns nog inte tusentals andra heller som söker nytt jobb just nu som har lång erfarenhet av exakt detta.

Sista ansökningsdag var igår och ansökan gjorde man genom att mata in en massa information om sig själv i deras rekryteringsdatabas samt bifoga CV och personligt brev. Idag eftermiddag fick jag ett standardiserat svar att jag inte gått vidare i rekryteringsprocessen. Ok, fine, jag hade verkligen inte tagit för givet att de skulle vara intresserade, men jag var ändå förvånad över att de kom fram till det efter bara några timmar :confused: Vi har visserligen hjälp av rekryteringsfirma för sammanställningen av ansökningar, och använder inte sånt här verktyg, men vi skulle nätt och jämt ha fått ansökningarna på chefens bord innan de som hanterar den här tjänsten redan är klara. Det kan ju finnas tusen anledningar till att de inte vill ha just mig - men jag är ändå lite fundersam över att det gick så fort och svaret var utskickat från rekryteringsverktyget, tänk om det var något jag matade in som gjorde att jag sållades bort automatiskt...så att min ansökan (brev och CV) aldrig ens gick vidare för läsning?

Som sagt, jag är helt okej med att de inte tyckte att jag var intressant nog, men det vore ändå lugnande om det finns någon här som har erfarenhet av att använda sådana där ansökningsverktyg och kan berätta hur de funkar.

(För några tidigare jobb jag sökte hos ett företag skulle man självskatta sina kunskaper och färdigheter inom ett antal olika områden och fylla i det i ett sånt här verktyg, och det störde mig då att jag insåg att mina manliga konkurrenter troligtvis skulle skatta sig högre än jag gjorde. Och nej, jag fick inte något av jobben hos det företaget heller. Men det är deras förlust :p)
 
Jag har en vän som jobbar på en myndighet. Där får en fylla i vissa ja och nej frågor vid ansökningen. Svarar en "fel" på en eller ett par av dessa frågor som är avgörande sållas en bort direkt utan att någon ens läser ansökan. Det gör de för att antalet ansökningar alltid är så väldigt, väldigt många.
 
Jag har en vän som jobbar på en myndighet. Där får en fylla i vissa ja och nej frågor vid ansökningen. Svarar en "fel" på en eller ett par av dessa frågor som är avgörande sållas en bort direkt utan att någon ens läser ansökan. Det gör de för att antalet ansökningar alltid är så väldigt, väldigt många.

Det är det jag är orolig för :crazy: Det var en fråga om utbildning som jag inte tyckte något av alternativ passade riktigt, så jag tog en av de mest passande och tänkte "det framgår ju ändå av CV om det inte blir riktigt som de tänkte sig". Men tänk om de sållar automatiskt på just den frågan :nailbiting:

Jag har ganska svårt att tro att de får in tusentals ansökningar till just den här tjänsten, som också har rätt bakgrund. Dock tror jag säkerligen att företaget får in väldigt många ansökningar till andra typer av tjänster, så ansökningsverktyget är nog programmerat utifrån vissa villkor. Den omöjliga frågan att veta är om det var avgörande för mig eller inte...:(
 
Troligtvis var några av de frågor du svarade på/information du lämnade så kallade skall-krav som du då inte uppfyllde? Då går det fort att med systemfel rensa bort de som inte är aktuella. Men å andra sidan tycker jag sådan frågor/påståenden brukar vara tydliga att e är just skall-krav så er borde du noterat tänker jag.

Och du har helt rätt i att manliga sökande oftare överskattar sina meriter, medan kvinnliga sökande tenderar att underskatta sina. Finns studier som bekräftar detta.

(Ber om ursäkt för stavfel och konstiga ord, min telefon och jag är inte sams...)
 
Troligtvis var några av de frågor du svarade på/information du lämnade så kallade skall-krav som du då inte uppfyllde? Då går det fort att med systemfel rensa bort de som inte är aktuella. Men å andra sidan tycker jag sådan frågor/påståenden brukar vara tydliga att e är just skall-krav så er borde du noterat tänker jag.

Ja, i princip alla fält var obligatoriska att fylla i. Dock var jag inte helt säker på hur jag skulle fylla i utbildning/examen då det alternativ som skulle passa inte fanns. Och då tog jag något annat och tänkte att det framgår ju ändå av CV:t. Nog för att man kan tycka att om jag inte ens klarar att fylla i ansökningsformuläret korrekt så kanske jag inte heller är lämplig för jobbet, men det skulle vara lite surt att ryka på det...:meh:

Och du har helt rätt i att manliga sökande oftare överskattar sina meriter, medan kvinnliga sökande tenderar att underskatta sina. Finns studier som bekräftar detta.

Ja, precis. Jag tycker det just därför är enormt märkligt att ha med det i ansökningen (på ett mansdominerat företag f ö). Om det nu användes, det vet jag ju inte eftersom jag bara suttit på den ansökandes sida, men om det inte användes är det ju ännu konstigare att behöva fylla i det.
 
Kan det inte bara ha varit så att de hittat någon de vill anställa och då skickar ut någon slags standardsvar till alla andra att de inte går vidare i rekryteringsprocessen?
 
Kan det inte bara ha varit så att de hittat någon de vill anställa och då skickar ut någon slags standardsvar till alla andra att de inte går vidare i rekryteringsprocessen?

Absolut! De kanske redan har hittat sina önskade kandidater. Men om de redan hunnit anställa borde de ju ta bort annonsen. Och innan de har skrivit papper så skickar man ju inte ut negativt besked till ALLA andra kandidater, man har (förhoppningsvis, om rekryteringen gått bra) några stycken att välja på ifall den första (eller fler) tackar nej. Oftast tar ju hela rekryteringsprocessen ett par veckor MINST med flera intervjuer med flera kandidater, betänketid, referenstagning etc.

Ett alternativ är också att de hela tiden haft en tilltänkt, men av företagspolicy alltid måste utlysa alla tjänster (precis som myndigheter). Men det brukar gå att se mer eller mindre tydligt i en annons när den är riktad.

Och jag är absolut fullt medveten om att de kanske inte vill ha mig :D Och jag är ju inte riktigt säker på vad tjänsten innebär (därför jag skulle vilja komma på intervju!), och det kan ju vara jättetydligt för den som vet vad tjänsten innebär att jag inte är rätt person, så att det går väldigt fort att utläsa det av CV och brev.

Jag är bara lite nervös eftersom de var ett av de där fälten man skulle fylla i där jag fyllde i något tveksamt eftersom jag inte trodde det skulle spela så stor roll då det ändå framgår av CV.
 
Det är det jag är orolig för :crazy: Det var en fråga om utbildning som jag inte tyckte något av alternativ passade riktigt, så jag tog en av de mest passande och tänkte "det framgår ju ändå av CV om det inte blir riktigt som de tänkte sig". Men tänk om de sållar automatiskt på just den frågan :nailbiting:

Jag har ganska svårt att tro att de får in tusentals ansökningar till just den här tjänsten, som också har rätt bakgrund. Dock tror jag säkerligen att företaget får in väldigt många ansökningar till andra typer av tjänster, så ansökningsverktyget är nog programmerat utifrån vissa villkor. Den omöjliga frågan att veta är om det var avgörande för mig eller inte...:(

Det förekommer att man sorterar direkt på svaren i systemet men jag tycker inte det låter som en typisk fråga för sådan sortering, det brukar snarare vara på ja/nej-frågor enligt min erfarenhet (”har högskoleutbildning” - ja/nej).
 
Jag sökte ett jobb för en tid sedan där första steget var ett IQ-test. Ett ganska typiskt sådant där man ska se ett mönster och fylla i vilket nästa steg i en serie är. Jag är tämligen säker på att jag hade 16 rätt av 18 frågor, de två sista hann jag inte göra på den utsatta tiden. Jag fick dagen efter ett svar att resultatet på IQ-testet inte var bra nog, och då läser de inte ens CV eller personligt brev. Jag har varit med om att logiska tester ingår som en del av en rekryteringsprocess, men inte att det är helt avgörande för om de ens ska titta på övriga meriter. Dock var det en tjänst på ett företag som jag vet är väldigt "hypat" och som säkert får många sökande, så IQ-test kanske är en bra sållningsmetod för dem.
 
När vi rekryterar använder vi några sådana ja/nej-frågor, en del av dem kan man fylla i själ (annat: ) på. Det brukar vara 3 st sådana frågor. Sedan får man en lång lista med alla ansökningar som kommit in, där de får 5 poäng för alla ska-krav, 4 om ett saknas osv. Får vi många 5or är det endast deras ansökningar som vi läser. Är det få 5or tas även 4orna in. Vi kan dra ut en lista med respektive poängsättning liksom. Oftast skannar någon av även 4orna för att inte missa någon intressant. Det är Offentliga jobbs system vi använder.
 
Jag är bara lite nervös eftersom de var ett av de där fälten man skulle fylla i där jag fyllde i något tveksamt eftersom jag inte trodde det skulle spela så stor roll då det ändå framgår av CV.

Men om det är så, så tänker jag att du har lärt dig något nu! :) Nämligen att alla ansökningar inte alltid blir lästa och att det därför är viktigt vad man svarar på lite "simplare" frågor.

Det kan ju dessutom också vara något som för dig verkar helt irrelevant, men som har betydelse för arbetsgivaren, som har fällt utslaget i rekryteringsverktyget. Till exempel ålder, kön eller annat....
 
Ringa och fråga? Inte har-verktyget-sorterat-bort-mig, för det låter kanske inte så bra, men ur ett ärligt jag-vill-veta-varför-jag-inte-är-aktuell-för-tjänsten-perspektiv? Det är ju sådant som är bra att veta till kommande ansökningar.
 
Det förekommer att man sorterar direkt på svaren i systemet men jag tycker inte det låter som en typisk fråga för sådan sortering, det brukar snarare vara på ja/nej-frågor enligt min erfarenhet (”har högskoleutbildning” - ja/nej).

Jag har insett det nu när jag har tänkt lite mer på det, att mitt svar KAN misstolkas på ett motsvarande sätt beroende på hur de gjort sorteringen. Jag blev lite förvirrad av svarsalternativen då de var överlappande, och trodde som sagt inte att det skulle vara så avgörande...(vilket jag faktiskt inte vet, jag kan ju vara bortvald av helt rimliga skäl också)
 
Jag sökte ett jobb för en tid sedan där första steget var ett IQ-test. Ett ganska typiskt sådant där man ska se ett mönster och fylla i vilket nästa steg i en serie är. Jag är tämligen säker på att jag hade 16 rätt av 18 frågor, de två sista hann jag inte göra på den utsatta tiden. Jag fick dagen efter ett svar att resultatet på IQ-testet inte var bra nog, och då läser de inte ens CV eller personligt brev. Jag har varit med om att logiska tester ingår som en del av en rekryteringsprocess, men inte att det är helt avgörande för om de ens ska titta på övriga meriter. Dock var det en tjänst på ett företag som jag vet är väldigt "hypat" och som säkert får många sökande, så IQ-test kanske är en bra sållningsmetod för dem.

Oj. Jag har också gjort tester i samband med en typ av "talangsök" inom det ställe jag jobbade inom, men då gick man igenom det tillsammans med en provledare. Jag fick uppfattningen (men blev inte bortvald, så fick ju inte höra skälen för det) om att det inte var avgörande i sig utan grund för en diskussion om ens personlighet, som i sin tur var grund för att gå vidare eller inte i den fortsatta processen. De flesta jag har hört som har gjort tester har också fått någon typ av återkoppling på det, och det har varit en del av ansökan och inte det första. Men om de får extremt många sökande så måste man väl ha nån urvalsmetod, även om jag personligen tror det är få jobb där just IQ-test i sig självt säger hur bra man kommer funka på tjänsten.
 
När vi rekryterar använder vi några sådana ja/nej-frågor, en del av dem kan man fylla i själ (annat: ) på. Det brukar vara 3 st sådana frågor. Sedan får man en lång lista med alla ansökningar som kommit in, där de får 5 poäng för alla ska-krav, 4 om ett saknas osv. Får vi många 5or är det endast deras ansökningar som vi läser. Är det få 5or tas även 4orna in. Vi kan dra ut en lista med respektive poängsättning liksom. Oftast skannar någon av även 4orna för att inte missa någon intressant. Det är Offentliga jobbs system vi använder.

Det låter som ett rimligt upplägg. Jag är absolut med på att jag försvinner i en sådan lista om det finns många med bättre matchning före mig, då är det ju bättre att prioritera att läsa dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 277
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 240
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Utbildningen jag ägnat min tid åt nu i elva månader avslutades idag. Klassen och våra två lärare träffades på ett ställe och käkade mat...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp