Automatiserade rekryterings-/ansökningsverktyg

Jag har insett det nu när jag har tänkt lite mer på det, att mitt svar KAN misstolkas på ett motsvarande sätt beroende på hur de gjort sorteringen. Jag blev lite förvirrad av svarsalternativen då de var överlappande, och trodde som sagt inte att det skulle vara så avgörande...(vilket jag faktiskt inte vet, jag kan ju vara bortvald av helt rimliga skäl också)

Jag tycker att @Trissa gav ett bra förslag om att du kan höra av dig, givet de förutsättningar du beskrev i startinlägget :))
 
Det får vi verkligen hoppas att det inte var, eftersom det är otillåtna diskrimineringsgrunder :)

Det är väl positiv särbehandling som är tillåten?

Jag tycker att det är rimligt att se till gruppens sammansättning, och det skulle kunna vara till min nackdel i detta fall. Ibland ser man ju det i annonser att de gärna ser en viss kategori sökande och det är ju bra, då vet man ju det.
 
Oj. Jag har också gjort tester i samband med en typ av "talangsök" inom det ställe jag jobbade inom, men då gick man igenom det tillsammans med en provledare. Jag fick uppfattningen (men blev inte bortvald, så fick ju inte höra skälen för det) om att det inte var avgörande i sig utan grund för en diskussion om ens personlighet, som i sin tur var grund för att gå vidare eller inte i den fortsatta processen. De flesta jag har hört som har gjort tester har också fått någon typ av återkoppling på det, och det har varit en del av ansökan och inte det första. Men om de får extremt många sökande så måste man väl ha nån urvalsmetod, även om jag personligen tror det är få jobb där just IQ-test i sig självt säger hur bra man kommer funka på tjänsten.

Personlighetstest och intelligenstest är rätt olika i det hänseendet. Faktum är att GMA/general mental ability som mäts vid intelligenstest är en (jämfört med andra rekryteringsverktyg) bra prediktor för en persons senare prestation.
 
Det är väl positiv särbehandling som är tillåten?

Jag tycker att det är rimligt att se till gruppens sammansättning, och det skulle kunna vara till min nackdel i detta fall. Ibland ser man ju det i annonser att de gärna ser en viss kategori sökande och det är ju bra, då vet man ju det.

Ja, positiv särbehandling är tillåtet under vissa förutsättningar :)
 
Ringa och fråga? Inte har-verktyget-sorterat-bort-mig, för det låter kanske inte så bra, men ur ett ärligt jag-vill-veta-varför-jag-inte-är-aktuell-för-tjänsten-perspektiv? Det är ju sådant som är bra att veta till kommande ansökningar.

Jag tycker att @Trissa gav ett bra förslag om att du kan höra av dig, givet de förutsättningar du beskrev i startinlägget :))

Ja, jag funderade över det faktiskt, efter att jag först bara accepterat chocken över snabbheten i svaret. Blev lite osäker och ville få lite perspektiv först dock. Vill liksom inte verka som "hej här är tjejen som genast tror att något måste blivit fel när hon inte får tjänsten hon sökt"...inte så bra upplägg inför att jag faktiskt är intresserad av arbetsgivaren på sikt, och inte bara just den här tjänsten :D
 
Personlighetstest och intelligenstest är rätt olika i det hänseendet. Faktum är att GMA/general mental ability som mäts vid intelligenstest är en (jämfört med andra rekryteringsverktyg) bra prediktor för en persons senare prestation.

Men som första urval? Innan andra erfarenheter och brev?
 
Men som första urval? Innan andra erfarenheter och brev?

Det är lite inne att använda det på det sättet :D (i vilken utsträckning det verkligen görs ska jag låta vara osagt, men det finns en diskussion om att det ska ge en mer inkluderande rekrytering - utifrån diskrimineringsgrunderna då)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
725
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 291
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 241
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp