automatiska utfodring - varför är de inte så smarta?

L

Lethal

När jag skaffar eget stall skulle jag vilja ha automatisk utfodring kväll och morgon - med både kraftfoder och hö.
Men det verkar inte finnas någon automat som utfodrar båda, utan bara antingen eller. Det verkar lite osmidigt tycker jag.
Dessutom verkar alla vara gjorda för att bara laddas en gång. Det vore smartare om man kunde lägga i åtminstone två givor.
Jag tänker som så att egentligen skulle man inte behöva sköta ett stall mer än två gånger per dag - vid in och utsläpp.
Man tar in hästarna på eftermiddag/kväll och ger dem mat. Fyller automatisk fodring som ger mat på kvällen och på morgonen. På morgonen släpper man ut hästarna och lägger hö i en automatisk grind som öppnar sig mitt på dan.
Svårare än så borde det inte vara att ha häst?
Undrar varför ingen uppfunnit sånna automater? Kanske någon kan göra det? :idea:
 
Det låter i och för sig lockande med sovmorgnar och att slippa gå ut i kylan och ge natthöet, men jag skulle ändå inte vilja ha automatisk utfodring, då blir det för många timmar som går utan att man kollar pållarna. Tänk om något hänt i stallet, en vattenkopp som hängt upp sig eller en häst som rullat fast i boxen tex. Det kan visserligen hända efter att man kollat dem, men då har man gjort vad man kunnat i alla fall.
Nej, jag vill gärna ut och natta hästarna innan jag går och lägger mig, annars kan jag inte sova lugnt! :love:
 
Jag håller med Pooh!
Vill gärna se till att hästarna mår bra och att allt är som det ska i stallet både vid nattning och frukost... :)

Ärligt talat, är du inte bara lat? ;) Det är inte och har aldrig varit något latmansgöra att vara hästägare med eget stall! :D
 
Håller med ovanstående. Och dessutom skulle jag aldrig lita på automatiska utfodrare och tidsinställda grindar och allt sånt som finns på marknaden nuförtiden... Vad händer om det blir elavbrott eller kortis eller om maskinerna går sönder? Då står hästarna där utan käk och vatten.

Men man kan ju göra det enkelt för sig även i ett stort stall, med foderbord liknande dem som finns i gamla kostallar, eller luckor som man öppnar utifrån boxen för att hälla i foder i krubborna, så man slipper öppna varje box och gå in och fodra. Jag gör iordning allt (mock + foder + hösilage) på morgonen och sen behöver jag bara ta en säck med hö eller en hink med foder när det är dags att ge mat. Det går snabbt och är väldigt enkelt, till och emd så enkelt att man kan be någon annan hjälpa till om man skulle få förhinder någon dag.
 
Oj vilken trist syn ni har på hästägandet!
Det ska var lite jobbig...Nej, det håller jag inte med om.
Jag tycker det är lite förlegat att vi ska "slita hund" och vara så låsta som stallägare. Jag är nog inte särskilt lat, däremot planerar jag att skaffa eget stall, men vill inte bli alltför låst.
Att kvällsfodra är ju inte särskilt jobbigt, däremot kan det vara tråkigt att aldrig kunna vara borta en kväll.
Kollar man sina hästar två gånger per dag så har man nog ändå ganska bra koll.
Ett vanligt problem bland hästägare är att vi är kontrollfreaks och det bara duger om man gör som man alltid gjort.
Jag läste en artikel om en som hade gjort utgång direkt i hagen med kölridåer så att hästarna kunde gå in och ut som de ville. Också mycket smart. Tyvärr måste ju hästarna ha egna hagar om man vill ge dem individuell fodergiva då.
I Tyskland har de ju också mycket automatisk utfodring, men då är det modell lyx som en som en dödlig människa som jag inte skulle ha råd med.
 
JA, varför inte försöka göra tillvaron så enkel som möjligt?

Man ser en mycket tydlig skillnad mellan stallbyggen för hästar och stallbyggen som proffesionella lantbrukare gör för tex kor. Där försöker man bygga rationellt och ergonomiskt rätt.

När det gäller häststall så tänker man inte mycket på arbetsmiljö eller tidsåtgång däremot.

Jag tycker inte en rationell hantering på något sätt skulle tyda på sämre hästskötsel.
 
Ja, och ett argument lantbrukare ofta använder är ju att de då får MER tid till djuren när de inte behöver fixa så mycket annat.

Jag har det hellre så lätt som möjligt så man slipper lägga flera timmar i stallet på att mocka/fodra/bära vatten etc. De timmarna lägger jag hellre på umgänget med pållen!
 
Citat: "Kollar man sina hästar två gånger per dag så har man nog ändå ganska bra koll."

Jag tycker inte det är tillräcklig koll med två ggr/dygn, då kan det ju gå ett halvt dygn utan tillsyn.
Det är ett antal gånger jag kommit ut på kvällen och fått hjälpa loss häst som legat fast efter rullning, två gånger har jag också hittat häst med ett ben fastgenom gallret (ja, det var godkänt mellanrum mellan gallerna). har även haft vattenkopp som hängt sig, det blir mkt vatten att mocka ut över en natt...

Jag har GÄRNA hjälpmedel annars i stallet, vattenkoppar, utgödslingsband mm, men att kolla pållarna tycker jag är nödvändigt om jag ska kunna sova lugnt.
 
Vi har lösdrift och boxar och håller nu på att bygga foderautomater (både till krafftfoder och hö) Men vi har inte foderautomater för att vara lata utan för att när man jobbar till 12 på natten så är det skönt att få en timme extra på morgonen. Det huvudsakliga skälet är dock att vi inte kan ge hästarna på regelbundna tider och då anser jag att det är bättre om hästen kan få fler och regelbundna måltider. Det är ju känt att hästen mår bättre om den får fler måltider/dag.
Kontrollera hästarna gör jag så ofta det går. Dom få gånger man har varit iväg från tidig morgon till sen kväll så är jag nästan nervös över att komma hem. Tänk om det har hänt något när ingen tittat till dem på hela dagen.
Jag anser att man ska föränkla arbetet i stallet på alla sätt och vis så länge inte det inkräktar på kontrollen av hästarna. Det har ju faktiskt hänt att man har kommit ut i stallet utan igentlig anledning och det ligger en häst klämd mot en vägg med bena i vädret. När man har råkat ut för det ett par gånger så tar man sig gärna en extra titt då och då. :smirk:
 
Jag har automatisk utfodring på kraftfodret och den kan man ladda 2 portioner på en gång och välja tid för när dessa skall ges. För min del får dom kvällsmat 18.00 manuellt, sedan ger automaterna dom 23.00 och 5.00. När jag kommer ut på morgonen åker dom rakt ut i hagen där dom får höet :)
 
Visst skall man försöka underlätta för sig själv, vad gäller hästhållningen.

Vi har valt att ha hästarna på lösdrift för det mesta trots att vi har fint stall. Det är inte mindre jobb det och vi mockar bla hagarna regelbundet. Men - det fina i kråksången (förutom att hästana trivs) är att vi inte blir låsta att mocka varje dag. Dessutom blir vi inte heller låsta till speciella fodringstider.

Vi har 2 manuella fodringar om dagen, resterande 2 eller 3 fodringar sköter våra automatiska grindöppnare då hästarna blir på tok för feta av fri tillgång. Detta betyder att hästarna alltid får mat på samma tider, vare sig vi är hemma eller ej. De får nattmat kl 24 och första frukost kl 05. Sista kollen gör vi när vi ändå går en kvällsrunda med hunden och samma sak blir det på morgonen.

Hade jag bara ett par hästar och de varit installade skulle jag fixat hönersläpp i boxen via samma grindtimer som jag själv har. Har hjälpt en kompis ordna det, grindtimern släpper en krok som håller ihop en ikeakasse (som hänger upp o ner i taket), När kroken släpps rasar höet ner i ett hörn av boxen. Bättre än att släppa ner ett hönät med intrasslingsrisk när det blir tomt.
 
Dwen fodring jag jag skulel vilja ha hjälp med vid ett eventuelle eget stal är ju lunchen. Morgon och kväll är ok. Men lunchen är svårare, då är jag ju på jobbet.
 
du har inte någon ritning till din ikeakasse??? vi skulle behöva automatisk morgon/kvällsfodring då hon som har hand om alla fodringarna har brutit handen och därför inte får vistas så mycket i stallet. Hon har fått en megaställning i handleden :crazy:
 
Ritning - nä. Men det är plättlätt. Nitade fast en ring i varje kortsida på bottnen - hänger i varsin krok i taket.

Det fungerar jättebra säger mina bekanta. Dock bör man ha skaplig höjd till taket, så hästen inte kan sträcka sig upp och komma åt anordningen.

Grindöppnaren sitter fast på kanten av kassens ena långsida och en krok (som kroken på ett stort el-grindhandtag ungefär) är fastknutet i ett handtag. Höet ligger i hela kakor eller är ganska hårt istoppat i kassen. När man kopplar ihop grindöppnaren med kroken så ramlar inte höet ut om man tar det lite försiktigt vid upphängningen (om det inte är alltför smått eller lite då).
På inställd tid "släpper" grindöppnaren kroken och kassen öppnar sig. POFF - och höet är serverat ;) Efter ett par fodringar lär sig hästen (apparaten har lite varningsljud för sig innan den öppnar) så den slipper få höet i skallen. Lämpligt att göra proceduren ett par gånger när man är närvarande. Pållarna står så förväntansfulla och väntar vid signalen, börjar t.o.m. tugga lite och slicka sig om läpparna när de hör ljudet :d "Pavlov-effekten".

Enda nackdelen är att man behöver en stege - kompisarna använder en hopfällbar ganska hög sk köksstege i lättmetall, för att kunna nå åt att haka fast kassen i taket.

Kan man tänka sig fodra i hönät kan man säkert fixa till så grindöppnaren släpper nåt snöre i botten på nätet så det trillar ner till lagom höjd åt hästen.
 
Lunchfodring/utefodring i hage är ju busenkelt att fixa. Ingen häst skulle behöva vara utan mat hela dagen. Har man bara ett par hästar kan man spärra av ett hörn i hagen och öppna med grindöppnaren jag berättat om. Har man mer utrymme är det bara att göra en mathage, eller använda en befintlig hage om man har någon bredvid.
 
Kan man använda grindöppnaren till 6 boxar eller måste varje box ha egen? eller kanske att man kan ta dem två och två?
 
Kan man använda grindöppnaren till 6 boxar eller måste varje box ha egen? eller kanske att man kan ta dem två och två?
 
Färdigköpt - kolla in den andra tråden om "automatfodring"

Vad gäller "IKEA-kasse i boxtaket" krävs det en grindöppnartimer per box. Såvida man inte klurar ut någon annan smart lösning.
 
ok. blir lite dyr uppstartskostnad :crazy: fast jag tvingar nog sambon att göra, det är bara tre hästar som står där nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp