Automatiskt enskild firma vid köp av lantbruksfastighet?

saffran

Trådstartare
Hej! Vi har köpt en lantbruksfastighet och som ja kan läsa mig till så blir det automatiskt en enskild firma, eller hur funkar det? Hur blir det automatiskt och var ser jag det? Hur momsregistrerar vi oss?
Ja tror jätte jag behöver göra någon "anmälan" någonstans för att få det registrerat men hur och var?

Vi kommer inte driva jordbruk, men arrendera ut åkermark och sköta skogen, ha kallblodiga hästar och framåt troligen några får och höns. Marken är sammanlagt 20 hektar.

Många funderingar som nybliven ägare.
 
Hej! Vi har köpt en lantbruksfastighet och som ja kan läsa mig till så blir det automatiskt en enskild firma, eller hur funkar det? Hur blir det automatiskt och var ser jag det? Hur momsregistrerar vi oss?
Ja tror jätte jag behöver göra någon "anmälan" någonstans för att få det registrerat men hur och var?

Vi kommer inte driva jordbruk, men arrendera ut åkermark och sköta skogen, ha kallblodiga hästar och framåt troligen några får och höns. Marken är sammanlagt 20 hektar.

Många funderingar som nybliven ägare.
Ska man inte bedriva lantbruks(eller annan) verksamhet så behöver man inte registrera nån enskild firma för det.
 
Men vill ha möjlighet att dra momsen måste ja inte ha lantbruksfastigheten som firma då? Skogen blir ju en viss inkomst tänker jag på sikt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men vill ha möjlighet att dra momsen måste ja inte ha lantbruksfastigheten som firma då? Skogen blir ju en viss inkomst tänker jag på sikt.
Skatteverket är inget större fan av att man startar företag för att bara dra av moms, men inte betala in nån pga ingen verksamhet.

Enklast är väl att ringa skatteverket, tala om exakt vad du skrivit här och se vad du får för svar.
 
Skatteverket är inget större fan av att man startar företag för att bara dra av moms, men inte betala in nån pga ingen verksamhet.

Enklast är väl att ringa skatteverket, tala om exakt vad du skrivit här och se vad du får för svar.
Tack för svar. Nej det förstår jag, men det blir ju inkomst på både arrende och skogen. Men ja ska kolla med skatteverket. Tack för hjälpen!
 
Man blir automatiskt ansedd som näringsverksamhet när man köper lantbruksfastighet och får därmed näringsbilaga i deklarationen. Där kan man sen kryssa i att verksamheten är passiv, om man inte har någon.

Sedan ca 5 år blir man inte automatiskt momsregistrerade, utan måste söka om det. Verksamheten ska då ha en viss omsättning, eller förväntas få, för att registreras.
 
Hej! Vi har köpt en lantbruksfastighet och som ja kan läsa mig till så blir det automatiskt en enskild firma, eller hur funkar det? Hur blir det automatiskt och var ser jag det? Hur momsregistrerar vi oss?
Ja tror jätte jag behöver göra någon "anmälan" någonstans för att få det registrerat men hur och var?

Vi kommer inte driva jordbruk, men arrendera ut åkermark och sköta skogen, ha kallblodiga hästar och framåt troligen några får och höns. Marken är sammanlagt 20 hektar.

Många funderingar som nybliven ägare.
Det är taxeringen som avgör det.
Taxerad som jordbruk=näringsverksamhet.
Ni behöver inte momregistrera er men det är fördelaktigt.
Svaren på dina frågor upptar en hel bok så ni börjar med att läsa in er på Skatteverkets websida. Den är mycket instruktiv.
Sedan så kan någon lämplig bok i ämnet vara bra att ha.
 
Det är taxeringen som avgör det.
Taxerad som jordbruk=näringsverksamhet.
Ni behöver inte momregistrera er men det är fördelaktigt.
Svaren på dina frågor upptar en hel bok så ni börjar med att läsa in er på Skatteverkets websida. Den är mycket instruktiv.
Sedan så kan någon lämplig bok i ämnet vara bra att ha.
Tack så mycket, det ska vi göra. Har du tips på bok? Det är taxerad som lantbruksfastighet kod 120.
 
Tack så mycket, det ska vi göra. Har du tips på bok? Det är taxerad som lantbruksfastighet kod 120.
Böcker i inlägget ovan.
Ett enkelt bokföringsprogram är också bra att ha om ni inte vill bokföra i riktig Bok.
Ja den taxeringen ger litet komplikationer.
Ni kan t.ex. inte dra av hela räntorna mot inkomst av anställning. Utan de delas upp proportionellt efter den taxering som är jordbruk och den som är privatbostad med tomt.
 
Hej! Vi har köpt en lantbruksfastighet och som ja kan läsa mig till så blir det automatiskt en enskild firma, eller hur funkar det? Hur blir det automatiskt och var ser jag det? Hur momsregistrerar vi oss?
Ja tror jätte jag behöver göra någon "anmälan" någonstans för att få det registrerat men hur och var?

Vi kommer inte driva jordbruk, men arrendera ut åkermark och sköta skogen, ha kallblodiga hästar och framåt troligen några får och höns. Marken är sammanlagt 20 hektar.

Många funderingar som nybliven ägare.

Här kan du ansöka!

https://www.verksamt.se/
 

Den sidan använde jag också, när jag tog över familjelantbruket. Uppfattade den som lättförståelig.

Min enda inkomst är arrende för marken, så det räknas som passiv verksamhet. Dock är jag därmed skyldig att redovisa och betala in moms. Jag fick (och får) mycket hjälp från bokföraren som även hjälper mig med den delen av deklarationen som rör näringsverksamheten, NE-blanketten, samt momsdeklarationen.
 
Tack för bra tips. Detta ska jag kolla. Förvärrvsdatum är inte riktigt ännu, men vill kolla upp och förberedda det som går. Men får nog vänta tills rätt datum för att gå vidare liksom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 502
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp