Automatiskt enskild firma vid köp av lantbruksfastighet?

Ja, jag fick 12 000:- förra året på 4,5 ha (vall).
Men det är arrendatorn som kan få dessa bidrag då de går till brukaren av marken.

Det beror på ju på hur dealen med bonden ser ut :)

Vi har inget traditionellt arrendeavtal utan vår ”arrendator” brukar i princip alla våra inägor, både som betesmark och för att ta vall/spannmål, och de betalar ingenting för det. Vi ansvarar för driften och de genomför den, vi söker och får bidragen. Ömsesidig uppsägning på ett år. Vi har kört så med dem i snart 20 år, det har fungerat väldigt väl!
 
Det behövs ingen registrering av enskild firma. Räcker att man bokför och deklarerar eftersom allt är kopplat till ens personnummer.
Däremot krävs momsregistrering om det är så att man väntas gå med vinst och ska betala in moms. (är det en kronisk minusverksamhet som inte hade fått vara näringsverksamhet om det inte berodde på jordbruksfastigheten så får man numera inte dra moms)
Har man ingen verksamhet så räcker det med att skriva noll och ange det i deklarationen så behövs ingen NE-bilaga.

Edit: Rekommenderar också Björn Lundéns bok som länkades ovan.
 
Det beror på ju på hur dealen med bonden ser ut :)
När jag ansöker så måste jag försäkra att jag disponerar marken. Ni har ett avtal om uppdrag att forsla undan växtligheten.
Jag är faktiskt inte säker på att spannmål med jordbearbetning och sådd skulle godkännas vid en kontroll.
Jag skulle inte våga chansa.
Min sambo arrenderar ut sin åker.
 
När jag ansöker så måste jag försäkra att jag disponerar marken. Ni har ett avtal om uppdrag att forsla undan växtligheten.
Jag är faktiskt inte säker på att spannmål med jordbearbetning och sådd skulle godkännas vid en kontroll.
Jag skulle inte våga chansa.
Min sambo arrenderar ut sin åker.

Jag är inte helt insatt i avtalet, men det är ett slags skötselavtal oss emellan som gör att tvärvillkoren uppfylls, så det är helt i sin ordning :) Avtalet är skrivet med professionell hjälp. Via det anses jordägaren, alltså vi, som brukare och därmed har vi rätten till stöden.
Det gäller en lite större areal, ca 80 hektar, så den summan är ingenting som chansas på.
 
Det räcker med 20 ha för att inte vilja chansa.

Visst är det så, jag skulle inte vilja chansa på en mindre yta som 4,5 hektar heller 🤷🏽‍♀️ tyckte bara att det var lite fult att du påstod att vi skulle bidragsfuska och ljuga i vårt underlag.


Hursomhelst TS, det är alltså en möjlighet att lösa bruk av markerna utan att binda upp sig vid ett arrendeavtal. Ett arrende är inte särskilt förmånligt för jordägaren, utan är till för att se till arrendatorns bästa. Med ett arrendeavtal följer många saker man behöver veta, t ex att arrendatorn normalt har besittningsskydd (rätt till förlängning av avtalet), även om du som jordägare vill säga upp avtalet.

Vi hade stora problem med vår tidigare arrendator, men räddades av att hen själv valde att inte förlänga sitt avtal.
 
Visst är det så, jag skulle inte vilja chansa på en mindre yta som 4,5 hektar heller 🤷🏽‍♀️ tyckte bara att det var lite fult att du påstod att vi skulle bidragsfuska och ljuga i vårt underlag.


Hursomhelst TS, det är alltså en möjlighet att lösa bruk av markerna utan att binda upp sig vid ett arrendeavtal. Ett arrende är inte särskilt förmånligt för jordägaren, utan är till för att se till arrendatorns bästa. Med ett arrendeavtal följer många saker man behöver veta, t ex att arrendatorn normalt har besittningsskydd (rätt till förlängning av avtalet), även om du som jordägare vill säga upp avtalet.

Vi hade stora problem med vår tidigare arrendator, men räddades av att hen själv valde att inte förlänga sitt avtal.
Det är inte bidragsfusk :)
Du kan se det som att du tar in entreprenör för att klara av skötselvillkoren av din mark. Det finns inga krav på att du ska sköta marken själv, eller omhänderta skörden själv. Däremot måste din arrendator vara medveten om att vid kontroll så kan det behövas kvitton eller andra dokument, beroende på vilka stöd ni söker/får och denne ska även kunna svara på frågor som rör tvärvillkoren osv.

Det är många med mindre antal hektar som går ihop om ansökan, för att de var för sig inte kan komma upp i de 4 ha som krävs för att få söka stöd.
 
Det är inte bidragsfusk :)
Du kan se det som att du tar in entreprenör för att klara av skötselvillkoren av din mark. Det finns inga krav på att du ska sköta marken själv, eller omhänderta skörden själv. Däremot måste din arrendator vara medveten om att vid kontroll så kan det behövas kvitton eller andra dokument, beroende på vilka stöd ni söker/får och denne ska även kunna svara på frågor som rör tvärvillkoren osv.

Det är många med mindre antal hektar som går ihop om ansökan, för att de var för sig inte kan komma upp i de 4 ha som krävs för att få söka stöd.

Nej, jag vet att det inte är bidragsfusk :)
Vi har gjort så här i snart 20 år, med samma lantbrukare. Det har fungerat utmärkt.
 
Ett arrende är inte särskilt förmånligt för jordägaren, utan är till för att se till arrendatorns bästa. Med ett arrendeavtal följer många saker man behöver veta, t ex att arrendatorn normalt har besittningsskydd (rätt till förlängning av avtalet), även om du som jordägare vill säga upp avtalet.
Det kan bli väldigt fel om man har otur.
Min sambo har t.ex. inskrivet att han skall hålla undan skadedjur av typen gås, vildsvin, hjortar o.dyl.
Avtalet ärvdes med gården och med tiden så har delen om vildsvin blivit betydligt värre.
Tack och lov så är arrendatorn oerhört lätt att ha att göra med, annars så hade det kunnat bli jobbigt.
Jag skulle, precis som du rekommenderar, försöka att undvika just arrende.
 
Det är inte bidragsfusk :)
Du kan se det som att du tar in entreprenör för att klara av skötselvillkoren av din mark. Det finns inga krav på att du ska sköta marken själv, eller omhänderta skörden själv. Däremot måste din arrendator vara medveten om att vid kontroll så kan det behövas kvitton eller andra dokument, beroende på vilka stöd ni söker/får och denne ska även kunna svara på frågor som rör tvärvillkoren osv.

Det är många med mindre antal hektar som går ihop om ansökan, för att de var för sig inte kan komma upp i de 4 ha som krävs för att få söka stöd.
Det blir fel att kalla det för arrendator då arrende och arrendator är sådant som är noga reglerat i lagen.
Jag (och säker även andra) blir förvirrad av det och drar fel slutsatser.
 
Nej det var ju inget arrende utan ett annat avtal.
Jag skulle kalla det att "leja ut skötseln av marken".

Jag skrev inte att det var ett arrende?
Jag skrev ju från början att det inte var ett traditionellt arrendeavtal.
Det kallas för skötselavtal, och är ett etablerat uttryck för när någon annan än jordägaren sköter marken och där jordägaren behåller bidragen.

Det står om det nästan längst ner här:
https://www.bjornlunden.se/juridik/jordbruksarrende__137
 
Det kan bli väldigt fel om man har otur.
Min sambo har t.ex. inskrivet att han skall hålla undan skadedjur av typen gås, vildsvin, hjortar o.dyl.
Avtalet ärvdes med gården och med tiden så har delen om vildsvin blivit betydligt värre.
Tack och lov så är arrendatorn oerhört lätt att ha att göra med, annars så hade det kunnat bli jobbigt.
Jag skulle, precis som du rekommenderar, försöka att undvika just arrende.

Ja, arrenden kan verkligen ge en rejäl huvudvärk om man har otur!
 
Det blir fel att kalla det för arrendator då arrende och arrendator är sådant som är noga reglerat i lagen.
Jag (och säker även andra) blir förvirrad av det och drar fel slutsatser.
Ja, fast du får ha en arrendator, med arrendeavtal och ändå söka stödet själv, så det spelar ingen roll. Det är helt upp till markägaren och arrendatorn att göra upp om ersättningar och hur arrendeavtalet ska utformas. Det påverkar inte EU-stöden. Det viktiga är att den som skrivit på ansökan om stöd är medveten om att denne har det fulla ansvaret för att alla stödregler efterlevs och att alla villkor uppfylls.

Edit: Sen kan jag personligen tycka att arrenderar man ut marken så är det självklart att arrendatorn också ska ha stödet, men är alla parter nöjda så...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 502
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp