Automatiskt helljus?

alazzi

Trådstartare
Jag har precis upptäckt att min bil har automatiskt helljus...Jag har bara ägt bilen i 2 år🤣😅Beror bara på att jag tydligen inte använt helljus särskilt ofta. Kört mest inne i stan och på Autobahn med mycket trafik och då inte använt helljus. Upptäckte det av en slump. Det där med att läsa instruktionsboken är inte min grej.

Det funkar lite sådär. Jag tycker det reagerar lite väl fördröjt. Men det är nog mest en vanesak. Jag bländar nog av för tidigt i vanliga fall. Väntar inte tills jag känner mig bländad.
 
Jag. Hatar. Automatiskt. Helljus

Det irriterar ihjal mig att jag inte bara kan sla pa helljuset inne pa samre upplysta stads gator med manga parkerade bilar efter trotoarkanterna. Well, jag kan ... men det blir dubbel tryck for att fa pa ljuset.

Instämmer, de är satans påfund. Jag vet inte hur många gånger jag blivit bländad av någon som har sådan skit. Sitter jag i en bil med sådant stänger jag av det direkt.
 
För det första stänger ju bil jäveln av ljuset alldeles för tidigt. När jag övningskörde fick jag lära mig att för lastbilen/buss stänger man av på en gång vanliga bilarnär antingen jag blir bländad eller de stänger av sitt.

Vår biljävel stänger av det direkt den upptäcker en bil (om det så är 800 meter bort) eller en gatkorsning eller att folk har för mycket belysning på tomten.
 
För det första stänger ju bil jäveln av ljuset alldeles för tidigt. När jag övningskörde fick jag lära mig att för lastbilen/buss stänger man av på en gång vanliga bilarnär antingen jag blir bländad eller de stänger av sitt.

Vår biljävel stänger av det direkt den upptäcker en bil (om det så är 800 meter bort) eller en gatkorsning eller att folk har för mycket belysning på tomten.

Eller en stor och nytvättad vägskylt med bra reflex 😅
 
För det första stänger ju bil jäveln av ljuset alldeles för tidigt. När jag övningskörde fick jag lära mig att för lastbilen/buss stänger man av på en gång vanliga bilarnär antingen jag blir bländad eller de stänger av sitt.

Vår biljävel stänger av det direkt den upptäcker en bil (om det så är 800 meter bort) eller en gatkorsning eller att folk har för mycket belysning på tomten.
Men när du blir bländad är det ju för sent, då är ditt mörkerseende helt sabbat. Man ska blända av precis innan, hellre någon sekund för tidigt än för sent.
 
Har helt annan upplevelse än resten av gänget i tråden 😁 Tycker den bländar av i lagom tid, den stängs inte av för reflekterande vägskyltar och det är inga problem att sätta på och stänga av helljuset manuellt om jag vill 👍
Har också en helt annan upplevelse, tycker det fungerar bra 98% eller nåt. Vilket är bättre än min manuella hantering som låg ett antal procentenheter under.

(På många bilar kan man justera tröskelnivån för påslag/avslag och jag tycker att default var lite väl aggressiv mot mina mot-trafikanter så en nätt justering och perfektion för i alla fall mina vanligaste körförhållanden.)
 
Jag vet inte om det beror på automatiskt helljus men det är fan ett helvete att köra när det är mörkt numera. Det bländas av supersent så man inte ser ett skit. Antingen är folk superegoister eller så är det så teknikberoende så de inte kan tänka själva.
Nej @alazzi jag tror inte du bländar av för tidigt utan jag är övertygad om att det är ditt helljus som är problemet. Detta tror jag framförallt utifrån de "pedagogiska" bilderna som fanns i Körkortsboken om när man ska blända av och följer folk dem så är det ju meningslöst att alls blända av. Jag misstänker att det automatiska helljuset är inställt efter någon sådan typ av idioti.
 
Jag vet inte om det beror på automatiskt helljus men det är fan ett helvete att köra när det är mörkt numera. Det bländas av supersent så man inte ser ett skit. Antingen är folk superegoister eller så är det så teknikberoende så de inte kan tänka själva.
Nej @alazzi jag tror inte du bländar av för tidigt utan jag är övertygad om att det är ditt helljus som är problemet. Detta tror jag framförallt utifrån de "pedagogiska" bilderna som fanns i Körkortsboken om när man ska blända av och följer folk dem så är det ju meningslöst att alls blända av. Jag misstänker att det automatiska helljuset är inställt efter någon sådan typ av idioti.
Jag tycker det bländas av för tidigt istället. När jag kör behöver jag ha helljus på så länge som möjligt. Mvh passerar förbi ett vägrens zoo.
 
I kombo med att strålkastartekniken har ändrats (jag ser reflektioner av min blinkers i skyltar lååååååångt fram) - och mitt LED-helljus lyser upp vägren väldigt långt fram. Så kan det givetvis vara problem om tröskeln dessutom är satt för högt.

Annars har jag mer problem med enögda bilister och ibland de med inget ljus alls utom ett enstaka positionsljus. Då tar det en stund innan man ser, man ser inte var bilen är i förhållande till vägbanan - och de blir dessutom straffade med att bli bländade av alla helautomatiska helljus!
 
Största problemet jag upplevde är att det automatiska helljuset VÄGRAR att vara på i under 50km/h. Vilket är ett problem när man kör mycket på grusväg. Det bländade heller inte av för tex cyklister, gångtrafikanter eller hästekipage.

Så jag stängde av det illa kvickt jag med.
 
Har haft fyra bilar med automatik helljus. De två första var Volvo v70 och Volvo XC70.
De var värdelöst. Bländade av för sen och bländade av för sånt som bilen trodde var mötande, tex vägskyltar, reflexer på fotgängare.
Även jobbets Rav4 är kassa med det här.
BMWn som vi har nu funkar det klockrent på. Dessutom släcker den inte bara poff utan dimmar snabbt ner. Den bländad aldrig av för skyltar, reflexer eller stark utebelysning.
På min Opel funkar det också bra. Den släcker dock av och på vilket blir lite överraskning ibland.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 506
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 501
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp