Bukefalos 28 år!

Av- och påknapp på promenaden?

Lona

Trådstartare
Jag gillar att stoppa in diverse aktivering i våra vanliga promenader; till exempel stadgeträning, parkour, upplet, tricks eller vad som faller mig in.
Mina tidigare hundar har det här funkat bra med och det har varit positivt ur "vara lös och hålla kontakt-synpunkt".
Nikka däremot är väldigt kontaktsökande och arbetsvillig som det är, så om jag gör minsta lilla uppmuntran så släpper hon inte sitt "arbetsmode" och återgår till vanlig promenad utan vill bara ha mer.
För tillfället så har jag därför totalseparerat promenader vs träning men jag skulle vilja kunna stoppa in lite aktivering och ändå få henne att kunna släppa det sen.
Med andra ord så är det väl ett "ovillkorligt fri-kommando" jag söker ;).
Vi har sista halvåret jobbat rätt mycket med lugn och fokus även under aktivitet vilket funkar hyfsat just när hon jobbar men hon tycker att det också är så kul att hon inte kan släppa det och återgå till vanlig promenad.
Tips?
 
Jag är nog inne på ditt spår. Ett tydligt frikommando. Kanske efter frikommandot slänga ut en liten godishög som hon kan söka upp under någon minut så hon släpper fokuset på dig + att nosövning och godis är lugnande. Sen går ni bara vidare. Jag skulle nog inte ta kontakt med henne och försöker hon hade jag nog gett frikommando och sen ignorerat. I början kanske ni bara kan göra en övning under promenaden så hon hinner coola ner sig innan ni kommer hem. Jag hade nog då hellre tränat i några minuter och sen hållt mig till promenad tills hon börjar förstå att frikommando/avslutningskommando är just det :)

Hade jag nog testat iaf. Mina har alltid varit lätta att lära frikommando då de gillar att utforska :D
 
Min ena hund är likadan. Jag har ett frikommando som inte tog särskilt lång tid att lära in. Jag säger "gå kissa bajsa" och har liksom pekat framåt med armen samt sedan ignorerat henne och bara fortsatt gå utan att ta någon mera ögonkontakt med henne.
Hon lärde sig ganska snart så nu springer hon glatt iväg framför mig när jag ger kommando :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 996
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 434
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 161
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp