Bukefalos 25 år!

% av olika raser ?

Mynta2

Trådstartare
Om pappan är 100% Rottweiler och mamman 75% Rottweiler och 25% schäfer...Hur många % Rottis och Schäfer blir valparna då ??? *dålig i matte*

A

annele

hm det borde väl bli 85% rottis och 15% schäfer eller är jag helt ute och reser???

V

Vaccan

Fan vilken hund...jag är bara glatt överaskad att det inte är Border med också ;) :angel:

Det går inte att räkna i procent. Hunden kan få mest av schäferanlaget trots att den har minst av det.
Det kan bli helt skilt bland alla valparna i kullen.
En kan få rottistemperament men schäferutseende och en annan både rottisutseende och temperamnet etc.

På pappret så kan man räknat ut procent, men i verkligheten fallerar det.

Vissa anlahg är mer dominata och slår ut andra osv.
para man tex en svart labbe och en golden - så får man nästan alltid övervägande mörka hundar :-)

S

Stoppard

50% av generna kommer garanterat från varje
förälder, vilket innebär att den blir minst
50% rottis. Sedan kan du ju inte säga vilka
gener den ärver från blandningen, eftersom
den har 50% av vardera rasen och slumpen avgör
vilka som förs vidare.

K

knyttet

Varför inte bara kalla det för en gatukorsning...det är det ju ändå... :smirk:

Liknande trådar

Hundavel&Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
655
Övr.Hund Jag är nyfiken, vad har ni för fördomar om vem som äger en viss ras? ;) Baserat på mina erfarenheter har jag börjat samla på mig en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 760
Hundavel&Ras Hur valde ni ras/blandras? Var det en slump att det blev den rasen det blev eller hade ni tänkt er den rasen under lång tid? Var det på...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 353
Övr.Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
2 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2022
  • Vad hände med doodlarna?

Hästrelaterat

Omröstningar