Av två "onda" ting, pest eller kolera?

pillerill

Trådstartare
Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn ifråga optimalt, men är inte särskilt sugen på att varken jag eller kompisen ska köpa en ny sadel enbart för den här inridningens skull.
I sadelkammaren finns två sadlar som ligger "helt okej" på ponnyns rygg, ur passformssynpunkt. Men de är kanske inte helt optimala på längden. Den ena sadeln är 15,5 tum, den andra är 17,5. Den lilla sadeln (med ganska flat sits) gör att ryttarens vikt fördelas över en mindre yta och den stora är lite för lång. Ryttarens vikt spelar kanske roll också och den är i det övre spannet för vad som är okej för ponnyn.
Vilken av de nämnda sadlarna skulle du välja att använda, under en begränsad tid, för att rida in ponnyn? Och varför skulle du välja just den?
Upprepar, inköp av sadel är inte aktuellt utan det är valet mellan pest och kolera jag vill ha hjälp med.
 
Absolut inte någon av dem. De kommer ju att skada hästen både fysiskt (det är sällan förknippat med något roligt att få ont i ryggen) och psykiskt (ridning kommer bara innebära något obehagligt).

Varför förstöra en häst? Är det inte bättre att sälja den oinriden än förstörd?
 
Ni har inte pest eller kolera att välja mellan. Ni har att välja mellan att fixa en sadel som passar och rida in eller att sälja hästen oinriden. Att rida in en häst med en sadel som inte passar är som att be om problem, verkligen böna om problem och så gör man bara inte. Man utsätter inte hästen för det.
 
Skippa inridningen helt.

Sälj den relativt orörd, istället för att det blir fel.

Om ni vill sälja en hanterad häst, jobba med markhantering istället, om ni har rätt kunskaper. Saknas även de kunskaperna, och den utrustningen, skippa även den hanteringen.

Det är väldigt lätt hänt att det blir fel med unga hästar, och lär de sig fel, så är det ofta svårt att åtgärda.
Första gångerna, man tar sig an en unghäst, så behöver man en mentor, som hjälper till och visar vägen.

Naturligtvis finns det många modeller och metoder, för hur man skapar en häst för uppsuttet arbete eller för körning, men att börja med att skapa den trygga hästen är viktigast, inte att rida på den.

Det tar tid, så man måste vara beredd att lägga den tiden, och då blir kostnaden för en sadel en liten kostnad i sammanhanget.

Man får inte så värst mycket mer betalt för en häst, bara för någon suttit på den ett par gånger.
En"snabbinridning", låter inte som ett säljargument i mina öron.
 
I sadelkammaren finns två sadlar som ligger "helt okej" på ponnyns rygg, ur passformssynpunkt. Men de är kanske inte helt optimala på längden. Den ena sadeln är 15,5 tum, den andra är 17,5. Den lilla sadeln (med ganska flat sits) gör att ryttarens vikt fördelas över en mindre yta och den stora är lite för lång. Ryttarens vikt spelar kanske roll också och den är i det övre spannet för vad som är okej för ponnyn.
OM ryttaren hade varit en flugviktare så hade jag använt den lilla sadeln. Den för långa sadeln går helt bort eftersom du får ut vikten på ländryggen och det är inte bra alls (inga revben som bär under musklerna).
MEN eftersom ryttaren är i övre spannet så hade jag struntat i det helt utan en passande sadel. Kör in den istället :idea: (om ni kan), eller leta en mindre ryttare.
 
Om tanken med att rida in hästen är att höja värdet på den så tänk på att en felaktig inridning istället kan sänka värdet rejält på hästen så att den är värd mindre än innan någon satt upp. Man kan skapa sadeltvång och andra trauman i hästen som gör den ännu mer svårsåld.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 170
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 838
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 190
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp