Avbiten tand -chans till ersättning?

Min tandläkare berättade förra veckan att två patienter han tidigare haft fick sina spräckta tänder betalda.
En av Ica när patienten ätit kärnfria oliver (som uppenbarligen inte var kärnfria), och en av en lokal pizzeria där patienten ätit pizza och bitit i en sten.

Så inget är nog omöjligt, ta kontakt är mitt tips.

Inte riktigt samma men jag har fått ersättning för en förstörd mixer - och då av typen "köp en ny och skicka kvittot", dvs inte något kasst presentkort.

Så ja, hör av dig! :)
 
Tack alla för peppen! Jag ska till tandläkaren på torsdag och får ta diskussionen då. Tror tyvärr inte att det är möjligt med skolan eftersom det är så pass akut.
 
@Milosari
Vi har haft flera patienter genom åren som har anmält sina skador till företag när de har bitit sönder dem på allt från benbitar i benfritt kött och oliver som ska vara kärnfria och små stenar (ja sten vet jag inte det var patientens beskrivning) i müsli och oftast har de faktiskt fått ersättning från företagen. Så omöjligt tror jag inte det är.
 
Tack alla för peppen! Jag ska till tandläkaren på torsdag och får ta diskussionen då. Tror tyvärr inte att det är möjligt med skolan eftersom det är så pass akut.
 

Bifogade filer

  • 76DCDE0B-F2A7-4E4F-B4C4-222CB16B7F41.png
    76DCDE0B-F2A7-4E4F-B4C4-222CB16B7F41.png
    40,5 KB · Visningar: 170
Jag råkade bita sönder en kindtand och ungefär en fjärdedel av tanden trillade bort. Hade inte ont alls. Sen när jag ringde tandläkaren så fick en tid typ två månader senare (ej akuttid alltså:D) och betalade ungefär 1250kr för lagningen. Ändå ganska överkomligt, jag trodde det skulle kosta minst det trippla (nej jag går inte till tandläkaren särskilt ofta:angel:).
 
Har du privata försäkringar? Tex olycksfallsförsäkringar? Tänker att det kanske täcker viss del av kostnaden. Vet dock inte om vanliga olycksfallsförsäkringar täcker tandskador men absolut värt att kolla upp.
 
Varit hos tandläkaren nu. Jag behöver en rotfyllning och en krona och sammanlagt kommer kalaset kosta drygt 14 000. För EN tand :cry:.
Fy fan!

Jag har precis fått samma sak gjort, men kom undan med 8400 då FK tog en del och sen hade jag något outnyttjat tandvårdsbidrag. Men ursprungsbeloppet låg nog på en tretton-fjortontusen.
 
Fy fan!

Jag har precis fått samma sak gjort, men kom undan med 8400 då FK tog en del och sen hade jag något outnyttjat tandvårdsbidrag. Men ursprungsbeloppet låg nog på en tretton-fjortontusen.
Ja FK tar en del. Har en tand till som ska rotfyllas och vi ska röntga resten av tänderna nu för att se hur de ser ut.

Någon som vet om FK ersätter 85 % när kostnaden för behandlingen överstiger 15 000 eller måste jag ha betalat det ur egen ficka först?
 
Ja FK tar en del. Har en tand till som ska rotfyllas och vi ska röntga resten av tänderna nu för att se hur de ser ut.

Någon som vet om FK ersätter 85 % när kostnaden för behandlingen överstiger 15 000 eller måste jag ha betalat det ur egen ficka först?
Jag vågar inte svära på hur det är när det går över 15 000, men i mitt fall så reglerade tandläkaren direkt med FK. Jag behövde aldrig ligga ute med den del som FK ersatte.
 
Ja FK tar en del. Har en tand till som ska rotfyllas och vi ska röntga resten av tänderna nu för att se hur de ser ut.

Någon som vet om FK ersätter 85 % när kostnaden för behandlingen överstiger 15 000 eller måste jag ha betalat det ur egen ficka först?
Om de ersätter så mycket vet jag inte men oavsett så brukar direktreglering göras
 
Ja FK tar en del. Har en tand till som ska rotfyllas och vi ska röntga resten av tänderna nu för att se hur de ser ut.

Någon som vet om FK ersätter 85 % när kostnaden för behandlingen överstiger 15 000 eller måste jag ha betalat det ur egen ficka först?
Jag tror att de drar av det direkt hos tandläkaren. Ser så ut på mina kvitton. Men jag har inte haft så dyrt som du.
 
Jag tror att de drar av det direkt hos tandläkaren. Ser så ut på mina kvitton. Men jag har inte haft så dyrt som du.
Ja det gör de tack och lov. Men kostnaden för att laga alla mina tänder kommer överstiga 15 000 så när jag försöker lista ut hur mycket jag kommer behöva trolla fram hade det varit bra att veta var FK börjar ersätta mycket.
 
De drar direkt. Jag har varit uppe i högsta ersättningsnivå och såg då på kvittot hur mycket behandlingen kostade egentligen och vad jag fick betala.
 
För några år sedan åt jag mathavre som uppenbarligen innehöll en sten som jag bet i och en av kindtänderna sprack. Lagningen kostade inte mer än 1500 kr men jag har fortfarande besvär av tanden så misstänker att det inte blev så bra gjort.

Jag tog iaf kontakt med företaget som jag köpt mathavren från som ville ha helt omöjliga uppgifter av mig för att ens ta i ärendet. els ville de ha stenen som jag bitit i (den hade jag iofs kvar men den var ju ganska liten) och dessutom kvitto på mathavren och även det som var kvar av mathavren (den tillagade alltså) samt förpackningen. Inget av detta hade jag kvar. Dessutom ville de att tandläkaren skulle intyga att det var just en sten som orsakat det hela. Att jag hade sagt det och det skrivits in i journalen räckte inte - tandläkaren skulle alltså intyga att det var en sten som orsakat skadan :crazy:

Detta gjorde att jag inte orkade driva vidare det alls utan gav upp. Köper dok aldrig mer produkter från den tillverkaren.

Hoppas det löser sig för dig @Milosari och att din nöttillverkare är mer benägen att ta ansvar för sin produkt.
 
Jag bet precis av halva tanden när jag bet i en nöt :cry:. Finns det någon chans till ekonomisk ersättning från nöttillverkaren? Jag kommer bli helt ruinerad annars...
Har du någon försäkring? Då kan du få ersättning, det fick jag när jag bet av en bit av tanden på musselkött som hade en pärla /sten i sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Skin
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp