Avbiten tand -chans till ersättning?

Milosari

Trådstartare
Jag bet precis av halva tanden när jag bet i en nöt :cry:. Finns det någon chans till ekonomisk ersättning från nöttillverkaren? Jag kommer bli helt ruinerad annars...
 
Förmodligen finns inte en chans till ersättning. I så fall skulle ingen våga sälja vinegum. (Det var vinegum jag åt när min tand gick av nere vid roten.)
 
Men hur tänker du dig det, skulle du stämma tillverkaren? Det låter som ett ekonomiskt vågspel.
Jag har inte tänkt igenom det här precis. Jag är lite halvt i chock. Jag tror att det kommer kosta 10 000-tals att få ordning på tanden. Det är inga pengar jag har. Så nu ser jag hur jag hamnar hos fogden inom ett par år.

Antar att det inte kan räknas som ett olycksfall heller? Har två sådana försäkringar.
 
Det var en bit skal kvar på nöten som jag bet i.

Gissar att om du mailar dem och påtalar vad som hänt, så får du något/några presentkort på fler nötter att mumsa på :D

Skämt å sido, det är väl bara att höra av sig till tillverkaren och tala om vad som hänt, så får du väl se vad för respons du får?
Mer troligt att du kan få det ersatt av försäkringen än tillverkaren för det borde räknas som skada, så anmäl till f-bolaget.
 
Jag har inte tänkt igenom det här precis. Jag är lite halvt i chock. Jag tror att det kommer kosta 10 000-tals att få ordning på tanden. Det är inga pengar jag har. Så nu ser jag hur jag hamnar hos fogden inom ett par år.

Antar att det inte kan räknas som ett olycksfall heller? Har två sådana försäkringar.
Jag slog av en framtand för 2 1/2 år sedan när jag borstade tänderna precis innan jag skulle rusa till jobbet, vill minnas att det var typ i jul/nyårshelgerna. Jag fick trycka dit ett tuggummi, och närmaste vardagen efter det gick jag till jourtandläkaren som mycket riktigt talade om kostnad på 10 000:- minst. Tandläkaren drog dit en högst tillfällig tandkrona på den del som satt kvar, och sa att det gavs inga som helst garantier för att det skulle hålla och att jag inom 2 månader skulle gå till min egen tandläkare för att få en ny tand. Jag betalade 500:- för det besöket. Det fanns ingen chans att jag skulle ha råd med 10 papp och den där fejktanden sitter fortfarande kvar två och ett halvt år senare. Men jag skjuter bara upp den där kostnaden förstår jag ju, en vacker dag går tanden av igen, men jag hoppas den klarar sig tills jag fått ekonomi att ro runt en sån utgift.
Men hittills har jag alltså klarat mig på 500kronorstanden.

För att försäkring ska gälla, måste du bevisa att tanden var oskadad innan den gick av. Min var det inte, jag hade bitit av en mikroskopisk flisa och den var filad av tandläkare något år innan det hände så den skadan var liksom dokumenterad redan så jag kunde inte 'fuska' till mig att försäkringen skulle gälla.
 
Jag bet precis av halva tanden när jag bet i en nöt :cry:. Finns det någon chans till ekonomisk ersättning från nöttillverkaren? Jag kommer bli helt ruinerad annars...
Har hela tanden spruckit? Alltså delat sej ner i roten eller är det en flisa/bit av tandens yttre delar?
Det behöver inte innebära tiotusentals kronor, rotfyller ljust nu en tand och den kommer behöva en ny krona eftersom den är så trasig (knappt nåt kvar mer än rötterna) och totalkostnaden efter tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd kommer landa nånstans mellan 3-4000:-.
Dra ut en tand kostar strax under 2000:- på ”min” folktandvård.
 
Har hela tanden spruckit? Alltså delat sej ner i roten eller är det en flisa/bit av tandens yttre delar?
Det behöver inte innebära tiotusentals kronor, rotfyller ljust nu en tand och den kommer behöva en ny krona eftersom den är så trasig (knappt nåt kvar mer än rötterna) och totalkostnaden efter tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd kommer landa nånstans mellan 3-4000:-.
Dra ut en tand kostar strax under 2000:- på ”min” folktandvård.
Det saknas en stor bit, hela sidan på tanden på insidan är borta. Spottade ut stora delar :(. Men roten är nog okej, och det gör inte ont. Jag har en annan tand som också måste rotfyllas, har bara en akutlagning i den nu... Men lovande att de inte garanterat behöver dra ut hela tanden i alla fall!

Jag kan inte leva utan tand. Det gör jag bara inte. Den sitter långt fram och syns ordentligt.
 
Jag har inte tänkt igenom det här precis. Jag är lite halvt i chock. Jag tror att det kommer kosta 10 000-tals att få ordning på tanden. Det är inga pengar jag har. Så nu ser jag hur jag hamnar hos fogden inom ett par år.

Antar att det inte kan räknas som ett olycksfall heller? Har två sådana försäkringar.
Sitter den olämpligt för att dras ut? För det kostar ju inte så mkt. Jag spräckte nyligen en tand ner till roten när jag åt godis och den gick inte att rädda. Det var bara att dra ut. Gick på strax under 2 000 kr men minns inte om vi gjorde ngt ytterligare med ngn annan tand samtidigt. Nu har jag sådan tur eller vad man ska säga att jag sammantaget betalat så mkt på senare tid att kostnaden för en brygga blir rimlig. Hade så inte varit fallet hade jag kunnat tänka mig att leva utan den pga att den satt så att det inte syns att den saknas om man inte tittar väldigt noga.
 
Jag bet precis av halva tanden när jag bet i en nöt :cry:. Finns det någon chans till ekonomisk ersättning från nöttillverkaren? Jag kommer bli helt ruinerad annars...
En krona för mig har landat på ca 5000:-. Hos min tandläkare finns det ett särskilt lån. Det utnyttjade jag som student när jag var rätt pank och betalade av med någon hundring i månaden.
 
Det saknas en stor bit, hela sidan på tanden på insidan är borta. Spottade ut stora delar :(. Men roten är nog okej, och det gör inte ont. Jag har en annan tand som också måste rotfyllas, har bara en akutlagning i den nu... Men lovande att de inte garanterat behöver dra ut hela tanden i alla fall!

Jag kan inte leva utan tand. Det gör jag bara inte. Den sitter långt fram och syns ordentligt.
Håller tummarna att det går att laga upp den! Det behöver inte dra iväg en halv förmögenhet, sen kan du säkert betala av ifall du tycker det blir dyrt att ta allt på en gång. Tänder vill man ju gärna ha..
 
Jag slog av en framtand för 2 1/2 år sedan när jag borstade tänderna precis innan jag skulle rusa till jobbet, vill minnas att det var typ i jul/nyårshelgerna. Jag fick trycka dit ett tuggummi, och närmaste vardagen efter det gick jag till jourtandläkaren som mycket riktigt talade om kostnad på 10 000:- minst. Tandläkaren drog dit en högst tillfällig tandkrona på den del som satt kvar, och sa att det gavs inga som helst garantier för att det skulle hålla och att jag inom 2 månader skulle gå till min egen tandläkare för att få en ny tand. Jag betalade 500:- för det besöket. Det fanns ingen chans att jag skulle ha råd med 10 papp och den där fejktanden sitter fortfarande kvar två och ett halvt år senare. Men jag skjuter bara upp den där kostnaden förstår jag ju, en vacker dag går tanden av igen, men jag hoppas den klarar sig tills jag fått ekonomi att ro runt en sån utgift.
Men hittills har jag alltså klarat mig på 500kronorstanden.

För att försäkring ska gälla, måste du bevisa att tanden var oskadad innan den gick av. Min var det inte, jag hade bitit av en mikroskopisk flisa och den var filad av tandläkare något år innan det hände så den skadan var liksom dokumenterad redan så jag kunde inte 'fuska' till mig att försäkringen skulle gälla.
Spinner vidare på detta.

Jag råkade slå i hörntand så att halva gick av, för fjorton år sedan.

Satt på en temporär krona med plan om att fixa en bättre inom fem år (ngt med försäkringen).
Men jag vill inte joxla med något som fungerar så den temporära kronan sitter kvar ännu.
 
Jag bet precis av halva tanden när jag bet i en nöt :cry:. Finns det någon chans till ekonomisk ersättning från nöttillverkaren? Jag kommer bli helt ruinerad annars...
Min tandläkare berättade förra veckan att två patienter han tidigare haft fick sina spräckta tänder betalda.
En av Ica när patienten ätit kärnfria oliver (som uppenbarligen inte var kärnfria), och en av en lokal pizzeria där patienten ätit pizza och bitit i en sten.

Så inget är nog omöjligt, ta kontakt är mitt tips.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: Skin
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp