Avboka vårt bröllop (behöver pandemivägledning)

Voeux

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka. Vi har bokat en bröllopslokal i maj som inte är återbetalningsbar. För bara två månader sedan hade smittan dalat under en längre tid, och Tegnell pratade om att en andra våg inte var trolig samt att vi kanske kan få fira jul som vanligt. Vi hade sedan tidigare bokat en lokal som var just avbokningsbar på grund av läget, men när vi fick beskedet för två månader sedan att den skulle totalrenoveras fick vi bråttom att hitta en ny och då bokade vi denna. I tron om en ljusare vår och att maj var väldigt långt bort.

Nu är vi där vi är med smittläget, och det pratas om att restriktioner kommer att följa oss fram till nästa höst. Så du har vi börjat prata om att ta kontakt med lokalen och se om de kan tänka sig att avboka, trots allt. Det är 6 månader bort och vem vet, de kanske är snälla. Dock tror jag att den här chansen dalar ju längre vi väntar. Ju närmre vi kommer maj ju mindre chans att de kommer få in en ny bokning där, och jag tror de kommer vara hårdare på avbokningsreglerna nästa år. Om vi pratar med dem nu, och de skulle godkänna en avbokning, så måste vi dock ta beslutet redan nu och då är ju risken att allt är frid och fröjd i maj och vi har ställt in allting i onödan.

Hur hade ni resonerat? Hade ni försökt ställa in redan nu? Eller väntat till i vår och fått betala om avbokning sker? Jag är rädd att jag gör en dum panikåtgärd bara för att det är väldigt hårda restriktioner just nu, och dyster ton. Att det påverkar mig känslomässigt och då får jag panik och vill ställa in allt. Jag är också rädd för att vi kanske förlorar chansen till att ställa in om vi inte agerar just nu.
 
Jag hade ringt och hört, kan ni boka av så gör det! Så slipper du fundera på den biten. Går det inte så vet du det iaf.
Samtidigt ÄR maj väldigt långt borta och mycket kan hända. Men eftersom detta läget är lite exceptionellt och det stressar dig/ er. Skjut på det, som @Sleepy säger, festen kan man ha vid ett annat tillfälle.

Jag förstår att det är stressigt och känns skit, det är ju lätt att bli besviken när man har en bild hur ni vill ha det och man inte vet om det går att få.
O andra sidan, när ni firar 30 år som gifta kommer ni garanterat ha en grym historia att berätta för barnbarnen...
 
Jag hade inte avbokat. Det är länge till maj och man kan ju trots allt corona-anpassa ett bröllop i absolut värsta fall :)
 
Kanske är det inte läge att planera ett bröllop på det sättet? Gifta er kan ni ju göra när ni vill om det är bråttom och ha fest en annan gång, om det måste vara så planerat.

Vi kommer att gifta oss, fest är dock inte det viktigaste så vi kommer inte att ha någon vid ett senare tillfälle heller om vi ställer in den i vår. Så blir det inte något firande i vår så blir det inget firande alls helt enkelt. Det känns såklart lite tråkigt men inte hela världen.
 
Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka. Vi har bokat en bröllopslokal i maj som inte är återbetalningsbar. För bara två månader sedan hade smittan dalat under en längre tid, och Tegnell pratade om att en andra våg inte var trolig samt att vi kanske kan få fira jul som vanligt. Vi hade sedan tidigare bokat en lokal som var just avbokningsbar på grund av läget, men när vi fick beskedet för två månader sedan att den skulle totalrenoveras fick vi bråttom att hitta en ny och då bokade vi denna. I tron om en ljusare vår och att maj var väldigt långt bort.

Nu är vi där vi är med smittläget, och det pratas om att restriktioner kommer att följa oss fram till nästa höst. Så du har vi börjat prata om att ta kontakt med lokalen och se om de kan tänka sig att avboka, trots allt. Det är 6 månader bort och vem vet, de kanske är snälla. Dock tror jag att den här chansen dalar ju längre vi väntar. Ju närmre vi kommer maj ju mindre chans att de kommer få in en ny bokning där, och jag tror de kommer vara hårdare på avbokningsreglerna nästa år. Om vi pratar med dem nu, och de skulle godkänna en avbokning, så måste vi dock ta beslutet redan nu och då är ju risken att allt är frid och fröjd i maj och vi har ställt in allting i onödan.

Hur hade ni resonerat? Hade ni försökt ställa in redan nu? Eller väntat till i vår och fått betala om avbokning sker? Jag är rädd att jag gör en dum panikåtgärd bara för att det är väldigt hårda restriktioner just nu, och dyster ton. Att det påverkar mig känslomässigt och då får jag panik och vill ställa in allt. Jag är också rädd för att vi kanske förlorar chansen till att ställa in om vi inte agerar just nu.
Jag hade försökt boka av, men hade å andra sidan under inga omständigheter bokat en lokal som läget såg ut i september heller så du och jag gör nog helt olika riskbedömningar av läget.

Jag hade lätt bokat av om det gått och bokat nytt i vår om det visar sig att vaccin är på plats och att läget förbättrats mkt. Jag kanske är dystopisk, men jag tror inte smittan magiskt kommer försvinna utan vaccin och ytterligare tid. Hade inte velat arrangera eller gå på bröllop i somras då smittan ändå var rätt låg och håller det för osannolikt att läget kommer vara särskilt mkt bättre i maj än vad det var i somras. Varför skulle det?
 
Jag hade ringt och hört, kan ni boka av så gör det! Så slipper du fundera på den biten. Går det inte så vet du det iaf.
Samtidigt ÄR maj väldigt långt borta och mycket kan hända. Men eftersom detta läget är lite exceptionellt och det stressar dig/ er. Skjut på det, som @Sleepy säger, festen kan man ha vid ett annat tillfälle.

Jag förstår att det är stressigt och känns skit, det är ju lätt att bli besviken när man har en bild hur ni vill ha det och man inte vet om det går att få.
O andra sidan, när ni firar 30 år som gifta kommer ni garanterat ha en grym historia att berätta för barnbarnen...

Ja, det är ju det också med stressen. Visst kanske det är helt lugnt att ha ett bröllop i maj, men frågan är om jag orkar med stressen att inte veta eller kunna planera, å ena sidan å andra sidan. Det kräver ju planering en tid innan och inget som man slänger ihop på en månad.
 
Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka. Vi har bokat en bröllopslokal i maj som inte är återbetalningsbar. För bara två månader sedan hade smittan dalat under en längre tid, och Tegnell pratade om att en andra våg inte var trolig samt att vi kanske kan få fira jul som vanligt. Vi hade sedan tidigare bokat en lokal som var just avbokningsbar på grund av läget, men när vi fick beskedet för två månader sedan att den skulle totalrenoveras fick vi bråttom att hitta en ny och då bokade vi denna. I tron om en ljusare vår och att maj var väldigt långt bort.

Nu är vi där vi är med smittläget, och det pratas om att restriktioner kommer att följa oss fram till nästa höst. Så du har vi börjat prata om att ta kontakt med lokalen och se om de kan tänka sig att avboka, trots allt. Det är 6 månader bort och vem vet, de kanske är snälla. Dock tror jag att den här chansen dalar ju längre vi väntar. Ju närmre vi kommer maj ju mindre chans att de kommer få in en ny bokning där, och jag tror de kommer vara hårdare på avbokningsreglerna nästa år. Om vi pratar med dem nu, och de skulle godkänna en avbokning, så måste vi dock ta beslutet redan nu och då är ju risken att allt är frid och fröjd i maj och vi har ställt in allting i onödan.

Hur hade ni resonerat? Hade ni försökt ställa in redan nu? Eller väntat till i vår och fått betala om avbokning sker? Jag är rädd att jag gör en dum panikåtgärd bara för att det är väldigt hårda restriktioner just nu, och dyster ton. Att det påverkar mig känslomässigt och då får jag panik och vill ställa in allt. Jag är också rädd för att vi kanske förlorar chansen till att ställa in om vi inte agerar just nu.

Ingen panik nu.

Det är väldigt märkliga tider och jag tror att det är svårt att helgardera sig mot allt som kan hända när det finns så många osäkra faktorer.

Jag tänker att maj fortfarande är långt bort. Mycket kan hända till dess, det är väl inte alls omöjligt att bröllopet kan bli av.

Jag personligen tror att jag hade behållit bokningen och ställt in mig på att bröllopet blir av, och då alltså varit beredd att ta risken att behöva avboka och att ta den ekonomiska konsekvens det hade inneburit. Jag hade alltså hellre tagit den smällen än att ha avbokat och sen insett att bröllopet visst hade kunnat genomföras. Fram emot vårkanten hade jag utvärderat igen.

Jag har för mig att du skrev i en annan tråd att det kändes dumt att binda upp gäster till något som kanske inte skulle bli av, men jag tänker att folk har full förståelse för att det är väldigt speciella omständigheter för tillfället.
 
Om det står mellan att antingen ställa in allt nu eller köra och hoppas på det bästa fram till Maj så hade jag ställt in nu, iaf om ni har planerat ett stort bröllop med många gäster osv. Är det ett litet bröllop med bara de närmaste så hade jag nog kört på och hållit tummarna faktiskt. Även om restriktioner kommer finnas kvar så tror jag det är mer troligt att de kommer lätta lite "mellan vågorna" av smitta sas och jag tror inte att den här 8-per gränsen kommer vara permanent till nästa höst utan jag tror att det kommer lätta lite när denna vågen är över för att sedan skärpas igen vid behov. Har man då tur så är det lättat precis när ni ska gifta er och fler i familjen kan delta.
 
Ja, det är ju det också med stressen. Visst kanske det är helt lugnt att ha ett bröllop i maj, men frågan är om jag orkar med stressen att inte veta eller kunna planera, å ena sidan å andra sidan. Det kräver ju planering en tid innan och inget som man slänger ihop på en månad.
Fast om man vill kan man lätt ”slänga ihop” ett bröllop på en månad. Varför inte? Ok att inbjudningar behöver ut, men där räcker ju nån månad med, men i övrigt...Om man har lite tilltro till de som har lokalen behöver man faktiskt inte fixa så mkt själv om man inte vill. Vi hade ett stort bröllop i relativt flott lokal och la inte särskilt mkt tid på planering, men då är jag å andra sidan inte särskilt intresserad av att detaljstyra blomsterdekorationer osv :) vill bara flagga för att det inte behöver ta så mkt tid att planera bröllop.
 
Jag hade inte avbokat. Det är länge till maj och man kan ju trots allt corona-anpassa ett bröllop i absolut värsta fall :)

Jag tror det hänger lite på att jag hellre inte har något bröllop alls, än ett corona-anpassat sådant. Mest för att det känns påfrestande att behöva ta hänsyn till avstånd, smittsäkerhet, riskgrupper mm. Ett helt coronafritt bröllop känns påfrestande nog att planera så släng in en pandemi och jag kommer gå in i väggen 😅
 
Fast om man vill kan man lätt ”slänga ihop” ett bröllop på en månad. Varför inte? Ok att inbjudningar behöver ut, men där räcker ju nån månad med, men i övrigt...Om man har lite tilltro till de som har lokalen behöver man faktiskt inte fixa så mkt själv om man inte vill. Vi hade ett stort bröllop i relativt flott lokal och la inte särskilt mkt tid på planering, men då är jag å andra sidan inte särskilt intresserad av att detaljstyra blomsterdekorationer osv :) vill bara flagga för att det inte behöver ta så mkt tid att planera bröllop.

Vi har bokat en lokal där vi behöver arrangera allt själva. Alltså catering, personal, inköp mm. Plus att det är 80 gäster så ganska omfattande.
 
Vi har bokat en lokal där vi behöver arrangera allt själva. Alltså catering, personal, inköp mm.
Då är det förstås mer att fixa, men tror inte det behöver ta en evighet. Gissar att cateringföretag etc. har ganska lite att höra nästa vår också. Hur som jag hade lätt ställt in, jag kan inte tänka mig att läget kommer kunna ändras så mkt att jag skulle vara bekväm med att arrangera fest redan i maj. Risken att massa människor skulle smittas på min fest skulle jag inte våga ta (tycker man läser om det rätt ofta..)
 
Då är det förstås mer att fixa, men tror inte det behöver ta en evighet. Gissar att cateringföretag etc. har ganska lite att höra nästa vår också. Hur som jag hade lätt ställt in, jag kan inte tänka mig att läget kommer kunna ändras så mkt att jag skulle vara bekväm med att arrangera fest redan i maj. Risken att massa människor skulle smittas på min fest skulle jag inte våga ta (tycker man läser om det rätt ofta..)

Det är lite så jag tänker också. Vi hade en tanke att behålla lokalen men att dra ner gästlistan markant, och kanske fira i ett litet sammanhang med familj, i ett annat litet sammanhang med några vänner, fira med släkt någon annan gång osv. men herregud jag får panik bara av tanken av all planering. Som jag känner just nu är det lite allt eller inget. Antingen firar vi, eller så firar vi inte. Och folk får helt enkelt acceptera det om vi väljer att ställa in hela baletten.
 
Då är det förstås mer att fixa, men tror inte det behöver ta en evighet. Gissar att cateringföretag etc. har ganska lite att höra nästa vår också. Hur som jag hade lätt ställt in, jag kan inte tänka mig att läget kommer kunna ändras så mkt att jag skulle vara bekväm med att arrangera fest redan i maj. Risken att massa människor skulle smittas på min fest skulle jag inte våga ta (tycker man läser om det rätt ofta..)
Som tillägg - hade du velat arrangera bröllop som läget var i somras? I så fall kan du kanske avvakta. Jag hade som sagt inte velat det. Att läget skulle vara bättre än i somras tror jag är önsketänkande :)
 
Som tillägg - hade du velat arrangera bröllop som läget var i somras? I så fall kan du kanske avvakta. Jag hade som sagt inte velat det. Att läget skulle vara bättre än i somras tror jag är önsketänkande :)

Nej det hade jag inte. Jag är ju dock av tron att det kommer se bättre ut nästa sommar. Men, allt är ju egentligen gissningar gällande smittläget om så lång tid.
 
Nu har jag mailat:

"Hej igen! Som det ser ut just nu kommer vi inte kunna gifta oss i Paris som planerat på grund av smittläget, och vi kommer därmed även behöva ställa in den efterföljande festen som vi hade planerat hos er på X. Vi är fullt medvetna om era avbokningsregler och vi vet om att vi i dagsläget är inne i en fas där vi inte kan avboka kostnadsfritt. Jag tänkte dock att jag åtminstone skulle höra av mig och fråga, eftersom det är så lång tid kvar. Skulle ni kunna tänka er en kostnadsfri avbokning om vi gör den redan nu? Det skulle göra oss oändligt tacksamma, och väldigt mycket mindre stressade. Hoppfulla hälsningar, Voex med fästman."

Vi får se vad de svarar. På mitt jobb just nu är vi ganska schyssta och kringgår våra avbokningsregler (arbetar med utbildningar) så man kan hoppas att andra också är det. Om inte annat kanske man får skjuta upp bokningen nåt åt. Inte för att vi tänker ha nåt bröllopsfirande då men, man kanske kan hitta på nån annan fest 😅
 
Nej det hade jag inte. Jag är ju dock av tron att det kommer se bättre ut nästa sommar. Men, allt är ju egentligen gissningar gällande smittläget om så lång tid.
Varför tror du det kommer se bättre ut? Det verkar ju inte generaldirektören för folkhälsomyndigheten tro och han borde väl göra bättre gissning än de flesta. Det verkar väl sannolikt att läget kommer bli bättre igen än nu (typ som i somras), men innan många hinner vaccineras (med ett vaccin som i dagsläget inte är färdigt och vars långsiktiga effekt är okänd) förstår jag faktiskt inte hur läget skulle kunna hinna bli bättre än i somras innan maj.
 
Vad är viktigast för dig? Att inte förlora pengarna. att inte behöva oroa dig elller att inte missa chansen till bröllop i vår? Du kan inte få alla tre. När du vet vad som är viktigast, vet du vad du ska göra.

Jag brydde mig inte om pengarna egentligen, men igår fick vi veta att vi måste renovera vårt badrum. Så då blev jag lite mer brydd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 278
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 714
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp