Bukefalos 28 år!

Avd A och B

N

nixa 324

Okej, det var alltså 13 år sedan jag tävlade, och nu när man har tänkt att komma igång igen efter allt barnafödande osv, så inser jag att det inte är riktigt samma sak längre! Att klasserna heter annat, fattar jag. Tex så heter det inte lätt A längre utan 1,20 bara? Men det jag har problem med nu är vad menas med avd A och avd B? Som jag uppfattat det så är båda dessa avdelningar i samma klass? Förklara gärna. Kanske borde man ta om Grönt kort?
 
Sv: Avd A och B

Har det med åldern på hästen att göra?
 
Sv: Avd A och B

Är detta en skitkorkad fråga, eller finns det någon som kan svara........snälla?
 
Sv: Avd A och B

Ja du måsta ta grönt kort för att få lösa licens och tävla.
Jo nu heter det 1.20 istället för lätt A men många använder båda benämningarna.
Avd A är för hästar som är sju år eller äldre. Då har man omhoppning.
Avd B är nu öppen för alla hästar men fram tom. årskiftet 07-08 var den avd bara öppen för unghästar 4-6 år. Avd B har bara grundomgång ingen omhoppning och är menad som en möjlighet att ta ut yngre hästar utan att sätta allt för stor press på dom.
Om man har en 6-årig häst som gjort tre felfria rundor i avd B under året så får man starta den i avd A.
Hoppas du förstår!
 
Sv: Avd A och B

Tillägg. Ja båda avd. är i samma klass! Först avd A och sen avd B.
Sen finns det klubbar som delar upp det så alla klasser på dag 1 är bara avd B och dag 2 (och 3) bara avd A. Detta händer oftast på meetings över tre dagar.
 
Sv: Avd A och B

Avdelning A: Den "vanliga" klassen, för vuxna hästar och ponnyer (sju år och uppåt). Här gäller åldersgränserna för ponny.

Avdelning B: Här startar man om man har unghäst (sex år om hästen har gått minst två felfria rundor på respektive höjd eller högre i avdelning b) eller om man som överårig ryttare har ponny och vill tävla. Kravet för detta är att ekipaget ska se propotionerligt ut. I denna klass rider man endast grundomgång.

Tror detta var någorlunda rätt, rätta mig annars. :D
 
Sv: Avd A och B

Tack allihopa. Jag är så dum i mitt huvud ibland. Var ju faktiskt så här när jag tävlade oxå.:rofl: Men tack för att ni friskade upp minnet lite. Grönt kort har jag redan, det var väl mest så att jag tänkte att det kanske har skett så mycket förändringar, så att man är helt bakom. Men nu har jag koll igen.:D
 
Sv: Avd A och B

Avd B är nu öppen för alla hästar men fram tom. årskiftet 07-08 var den avd bara öppen för unghästar 4-6 år. Avd B har bara grundomgång ingen omhoppning och är menad som en möjlighet att ta ut yngre hästar utan att sätta allt för stor press på dom.

Jag ska ut med en äldre otävlad häst i vår, då får jag starta henne i avd. B alltså?
 
Sv: Avd A och B

det är väl bara 2 felfria rundor för att kvala till avd A
 
Sv: Avd A och B

Om man har en häst som är 5 år eller äldre!
 
Sv: Avd A och B

Sorry, skrev helt fel. Det var meningen att det skulle stå att 5-åringar inte fick det!
 
Sv: Avd A och B

Avd A är hästar som inte är unghästar.
Avd B är unghästar.
Och när man tävlar stor häst så säger man höjderna på hinderna istället för tex L:A som man säger om man har ponny..:d
 
Sv: Avd A och B

Sorry! jag var av tävlingsbanorna ifjor för jag fick barn så jag hade missat att det gällde redan då.
Vill också korrigera att det är två felfria ritter i avd B som ger rätt att starta avd A, det gäller endast sexåriga hästar.
Om man startat avd B under en tävling så får man sen inte starta i avd A (under samma tävling)
 
Sv: Avd A och B

Ja man får nu tävla alla hästar i avd B:D
Jättebra möjlighet för dom som känner att dom vill "starta på nytt"
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp