Avdrag på arbetstid

Jamtland

Trådstartare
Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende?

Så här är det:
Jag jobbar 25% på världens bästa dagligvaruaffär (Är sjukskriven 75% pga fibromyalgi) trivs verkligen kanon, både med jobbet och med kollegor och kunder.

Eftersom affären såklart drivs med vinstintresse händer det ofta att vi har lite lite personal och rätt ofta får man kliva upp från fikabordet för att hjälpa någon kund eller sätta sig i extrakassan eller hoppa in och börja någon minut innan man enligt schema börjar då kunderna rycker i en direkt man har kommit innanför dörren. Det är svårt för chefen att riktigt se hur stor arbetsbelastningen är då han befinner sig på annan ort och alla anställda är "duktiga flickor", som hellre biter ihop och jobbar över än att klaga. Jag tycker själv att det hör till serviceyrken som detta att vara lite flexibel så det skulle mig inte störa mig om det inte var för att chefen inte betalar för det...

Jag jobbar vanligtvis en eller två dagar i veckan men är in på affären så gott som dagligen och eftersom "Alla känner alla" här så är det inte direkt ovanligt att jag blir tillfrågad om hjälp av kunder de dagar jag inte jobbar utan bara är i och handlar och det gör mig egentligen ingenting, förrän nu...

I september installerade chefen en "stämplingsklocka" vilket vi först tolkade som positivt, nu skulle vi ju äntligen få betalt för de tider vi faktiskt jobbade. Men se så blev det ju inte...

Står det på schemat att jag börjar kl 10:00 men jag stämplar in 9:56 så dras de fyra minuterna bort, oavsett hur lång rast jag har eller när jag stämplar ut. Häromdagen skulle jag jobba 10:00-15:15 (öppning och stängning på en söndag) men enligt stämpelklockan hade jag stämplat in 10:23 Och ut 15:12 Och då har chefen räknat att jag jobbar från 10:30-15:12 alltså fick jag 3 minuters avdrag, att jag kom för tidigt och fick hoppa in och börja på en gång räknas alltså inte, men att vi räknat kassan klart lite tidigare fick vi avdrag för... En dag förra veckan var det så mycket att göra att en av kollegorna inte hann ta sin eftermiddagsrast (15 minuter), vilket ju också syns på stämpelklockan, men att det varit pga oväntat mycket kunder spelade ingen roll, hon fick ändå avdrag på sin tid som om hon haft rast?! Vad fan ska man göra då liksom, kliva iväg från kunden och ba: -Sorry, nu har jag rast i 15 minuter, kom tillbaka sedan så plockar jag fram den där mjölklitern senare."?!?!

Jag antar att han har rätt att göra så här, men jag tycker det är så jävla dumsnålt och otacksamt av honom?! Alla vi som jobbar gör ett jävla bra jobb, vi är alltid hjälpsamma mot kunderna, butiken har ett gott rykte och det är ju tack vare oss och så blir vi "misstrodda" (känns ju som om han anser att vi inte gör rätt för oss) så här? Har ni några förslag på hur jag kan argumentera med chefen så han förstår? (Just nu är jag fortfarande så pass irriterad/arg/upprörd/besviken att jag förmodligen bara skulle vråla oartikulerat om jag försökte prata med honom om det...)
 
Tyvärr har nog chefen rätten på sin sida. När det behövs flexibilitet från er soda så får ni kräva att chefen beordrar övertid eller kommer på en annan lösning.
Eller lite smidigare, fråga ifall ni ska behöva lösa det så. Min gissning är att chefen inte styr det där med avdragen tid, det sker automatiskt.
 
Ta upp det med chefen. Peka på tillfällen tid plockats bort och fråga om det var ett misstag eller nåt som systemet gjort per automatik. Och så tycker jag att ni ska påpeka hur mycket nu jobbar över och be om övertidsersättning för det.

Annars får ni väl sluta jobba gratis. Jobba de tider ni får betalt för och inget annat.
 
Ta upp det med chefen hur det är tänkt att lösa situationerna. Var saklig och beskriv vissa situationer. Fråga även varför stämpelklockan tillkommit och vad som ska uppnås med den.

I värsta fall så får man be om ursäkt till kunden och gå och hålla sin rast. Det blir inte populärt men vad ska man göra?

Tänk vilka rubriker det skulle bli om jag gjorde det, ”tågen sena pga signalfel som inte kunde fixas pga lunch” 😂

Men ett bra start är att prata med människan och sedan facket
 
När jag jobbat i matbutik har det funkat likadant, men man har kunnat skriva en lapp om man tex inte hann ta rast (och varför) eller om man var tvungen att jobba längre. Då har det justerats manuellt.
 
Har inte jobbat i matbutik men däremot klädbutik. Då skrev vi bara ner på lapp eller sms om vi inte kunnat ta rast. Vi fick inte betalt för de minuter som var innan passet började heller, alltså började vi 10 och stämplade in 9.50 fick vi inte betalt för de extra tio minuterna.
 
Har aldrig jobbat i matbutik men andra typer av butiker. Vi har fått inlogg till vår tidrapportering eftersom vi skulle godkänna dom innan månadens slut. Hade man inte tagit rast eller kortare lunch så skrev man bara det som en kommentar och så reglerades det manuellt av HR.

Vi fick inte heller betalt för de minuterna som var innan passet börjat.
 
Kan ni inte påpeka att ni vill ha ett personalmöte med chefen och inför detta så kan alla skriva ner de saker man vill ta upp på mötet (det hjälper oftast att ha lite punkter nedskrivet på ett papper)?
 
Jag har varit i två matbutiker (olika kedjor dessutom) och det har funkat likadant. Tar man någon minuts längre rast/kommer sent/går tidigt så är det avdrag. Kommer man tidigt/inte tar sin fulla rast/går sent jobbar man gratis den tiden. Man lär sig att inte gå in och jobba i förtid helt enkelt och att gå precis när man slutar. Sjukt ineffektivt system om du frågar mig för det blir mycket dötid. Är man klar 5-10 i sin sluttid så står man mest och väntar ut tiden. Jobbat i en tredje butik också och där skrev jag bara upp mina tider jag faktiskt jobbat, vet dock inte om det funkade så för alla, jag var lite special pga kort tid och ställde upp vid akut personalbrist.
 
Jag har jobbat med den typen av klocka, från en chefspositionen. Löneavdragen sker automatiskt, så jag satt och "rättade" det som blev fel. Till exempel: någon stämplade in 2min för sent, men jobbade över fem, tog alltså bort 2 minuter avdrag. De anställda fick dock bara lön för arbetstiden. Var de tvungna att jobba över/hoppa rasten så fick de förankra det hos chefen före. Alternativt samma dag som de skett, men de fick inte själva ta beslutet.

Angående att folk frågar när du är ledig; svara att du inte jobbar och dom får fråga dom som arbetar.
 
Börjar verkligen förstå varför mina vänner som jobbar inom Handels säger att det är så dåliga villkor.... Herregud säger jag bara. Fyrkantiga system och otacksamt verkar det vara :(

Som alltid när det uppstår sånt här tycker jag det bästa är att helt enkelt fråga chefen om konkreta lösningar. Beskriv situationer och exakt hur dessa ska lösas enligt chefen, inget "tänka själv" eller "ställa upp". Då är det på chefens order och det ska en få betalt för, eller så låter en bli. Var precis lika fyrkantig själv som systemet.
 
Börjar verkligen förstå varför mina vänner som jobbar inom Handels säger att det är så dåliga villkor.... Herregud säger jag bara. Fyrkantiga system och otacksamt verkar det vara :(

Som alltid när det uppstår sånt här tycker jag det bästa är att helt enkelt fråga chefen om konkreta lösningar. Beskriv situationer och exakt hur dessa ska lösas enligt chefen, inget "tänka själv" eller "ställa upp". Då är det på chefens order och det ska en få betalt för, eller så låter en bli. Var precis lika fyrkantig själv som systemet.
Men systemet är ju helt logiskt. Jag vet folk som tänker att de kan börja jobba tidigare och så går de hem tidigare också. Javisst, om du har flex! Har du inte flex ska du jobba mellan två exakta klockslag. Punkt slut. Du kan heller inte själv bestämma dig för att jobba en massa extra utan att förmannen godkänner det. Det blir en massa extrakostnader för företaget, och alla arbetsgivare har inte råd med det.
 
Rätt eller fel beror mycket på vad ni har anställningsavtal. Har ni fasta tider så är det dom som räknas och då får man se till att stämpla in och ut efter dom. Har man flex är det de faktiska tiderna för stämplingen som gäller.
Samma sak med raster, vad säger avtalet. Man kan ha två olika typer en som säger att man får ta rast när och om verksamheten tillåter. Det kallas betalda raster och får man som anställd sätta jobbet först och vara på arbetsplatsen hela passet. Det andra innebär att man inte får betalt för sina raster men också att man har rätt att lämna arbetsplatsen för att t ex gå ut och äta eller åka hem och rasta hunden.
I det senare fallet kan det om det känns jobbigt att få sin rast, vara bra om man gör ett schema så att alla får sin rast. Blir kunderna lidande av i det här fallet är det upp till affärsinnehavaren att lösa problemet, arbetstagarna får se till sin rätt till rast.
 
Jag har varit i två matbutiker (olika kedjor dessutom) och det har funkat likadant. Tar man någon minuts längre rast/kommer sent/går tidigt så är det avdrag. Kommer man tidigt/inte tar sin fulla rast/går sent jobbar man gratis den tiden. Man lär sig att inte gå in och jobba i förtid helt enkelt och att gå precis när man slutar. Sjukt ineffektivt system om du frågar mig för det blir mycket dötid. Är man klar 5-10 i sin sluttid så står man mest och väntar ut tiden. Jobbat i en tredje butik också och där skrev jag bara upp mina tider jag faktiskt jobbat, vet dock inte om det funkade så för alla, jag var lite special pga kort tid och ställde upp vid akut personalbrist.

Likadant för mig när jag jobbade på ICA. Det suger att stå och vänta vid stämpelklockan men vad gör man liksom...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp