Bukefalos 28 år!

Avdrag stallhyran

liden

Trådstartare
Jag behöver lite råd av alla stallägare på hur jag skall agera i denna frågan. Jag har ett stall med 5 boxar. Har 2 egna resten hyr jag ut. Nu har jag en ny hästägare som skall komma med sin häst till sommaren. Stallhyran är 1500kr/mån. Då ingår hö, havre, betfor, mineraler och strö. 4 fodringar, in och utsläpp och täckesbytning. Jag har uppvärmd sadelkammare, spolspilta och stora fina hagar. Nu till frågan. Hon ger sin häst musli foder och skall då inte ha havre och betfor och undrade då om hon fick avdrag på hyran eftersom hon inte ger av mitt kraftfoder. Hur tänker ni och gör ni? Jag blev väldigt fundersam över denna frågan och vet inte riktigt vad som är rätt. :crazy:
 
Sv: Avdrag stallhyran

nej, inget avdrag..
om det ingår i hyran och hon inte fodrar med det är det upp till henne..
 
Sv: Avdrag stallhyran

på ridkolan där jag stog innan så fick jag köpa annat kraftfodr jag ville ha upptill. dom drog ej väc på stall hyran.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Inte helt lätt att svara på och satte mig att fundera lite...

Om jag skulle söka stallplats där "det mesta" ingår men att jag inte vill utnyttja allt av det skulle JAG inte kräva nedsättning av hyran. Om sen stallvärden tycker att den kan minskas något är jag bara tacksam för det;).

Utgår alltså från mig själv i det här resonemanget då jag även har eget stall här samt har ett i Hälsingland där jag tidigare hyrde ut platser. Jag hyrde enbart ut för kallhyra och den var fast. Sen kunde jag erbjuda nedsättning av hyran om någon av hyresgästerna gjort nåt extra som jag värdesatte. ;)
 
Sv: Avdrag stallhyran

På de ställen som allt har ingått i priset, även då foder. Har man fått betala summan fullt ut, du säljer ett koncept till ett fast pris där specificerade saker ingår. OM hästägaren vill välja ett annat kraftfoder, så anser jag inte att stallägaren behöver vara ogin på den punkten däremot behöver du inte ändra priset pga ett annat val av hästägaren.
Här står det var och en fritt att nyttja det som ingår i priset, väljer man bort något så är det ett eget fritt val. Jag fodrar själv med musli, och hade inte skänkt en tanke på att be om rabatt för att jag använder annat foder än det som står till buds.
 
Sv: Avdrag stallhyran

nej du ska inte göra abdrag. Jag anväbder tex inte betfor trots att det ingr i hyran men skulle aldrig komma på tanken att kräva avdrag.
Tycker du har en låg hyra som det är :)
 
Sv: Avdrag stallhyran

Vart bor du nånstans, jag vill stalla upp.

Nej skojar bara, har ingen häst för tillfället. Men lätt billigt och bra tycker jag.

Inget avdrag, jag har aldrig fått avdrag för sådant jag inte uttnytjat i stallhyran. Å har heller aldrig tänkt tanken. Har jag hjälpt till när stallägaren varit borta så har jag inte heller fått avdrag iochmed att det blir krux med redovisningen för företaget då iochmed att det var fast pris med moms och hela den faderulan. Fått pengar i hand när jag hjälpt till, när dom varit borta några dagar.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Inget avdrag, upp till hyresgästen om hon vill ge av det foder som ingår eller ej.

Det är väldigt vanligt att folk kommer med allehanda egna varianter och det brukar mest leda till besvär så mitt råd är; var tydlig med vad du kan erbjuda och till vilken hyra. Sen får var och en avgöra om det är intressant för dem att hyra in sig eller inte.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Du har redan en låg stallhyra.. Låt henne betala fullpris!
 
Sv: Avdrag stallhyran

Eftersom du redan nu i praktiken betalar för att någon använder de lediga boxplatserna så är jag förvånad att man kräver avdrag på priset.

Tvärtom så borde du fundera på om inte det innebär merkostnader som gör att hon ska betala mer. Mer förvaringsutrymme för hennes foder i foderkammare, mer krångel de gånger du ger hästarna mat och minskad möjlighet att göra rationella inköp.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Jag tycker ej man ska göra avdrag på en redan låg stallhyra.

Själv är jag inackorderad i ett stall med helinackordering ( utom mockning), vill man ej använda deras foder eller strö får man köpa eget, men ej göra något avdrag. Nu betalar jag 1800:-/mån, jag tycker ändå det är billigt med all service samt ridhus på gården som i stort sett alltid är tillgängligt.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Tack snälla för alla svar :). Jag håller med alla, är precis så jag kännt också. Men ville gärna hör mig för först. Förut hade jag kallhyra men tyckte det blev krångligt att räkna ut vad alla skulle betala i foder så därför satte jag ett fast pris. Känns som att om jag börjar med avdrag för en kommer alla andra också att vilja ha avdrag för ditt och datt. Jag tänker såhär, att om man tex bor på hotell där det ingår frukost men inte äter det så får man ju inte avdrag. Moonlightgarden: jag bor på västkusten, du då? Du får gärna komma till mig ;). Tack igen för alla svar fortsätt gärna med mer åsikter :)
 
Sv: Avdrag stallhyran

Vi har stått på ett par ställen där kraftfoder ingår i hyran. Vill man inte ha det som ingår i konceptet, får man (på de flesta ställen) ta dit annat foder. Dock inte alla, det har ju lite med stalljournalen att göra, stallägaren är ju skyldig att föra anteckningar över foder som går in och ut ur stallet.

MEN på inget av ställena har vi fått avdrag då vi tagit dit eget. Har heller inte hört talat om någon som drar av på priset för detta, önskar man det systemet får man nog se sig om efter stall med kallhyra.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Gävle, men kanske flyttar på mig. Så billig stallhyra där allt ingår har jag aldrig haft. Låter som rena rama lyxen :)
 
Sv: Avdrag stallhyran

Jag får avdrag på min hyra då jag inte använder spån som ingår utan köper egen torv. -200 varje månad.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Med tanke på hur billigt det redan är förstår man inte att människan vågade fråga om avdrag men..

Nej, du har ett helt koncept när du hyr ut & det får hyresgästerna ta.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Jag har stått på 2 olika ställen med all included. Det sista var med havre o mineraler och det innan var med groov ( fritt hur många kg jag ville ha ) och jag har betalt fullt hela tiden fast jag inte gett mina utav deras kraftfoder.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Näee inget avdrag,upp till var och en om man vill köpa annat foder,nästa gång är det kanske ngn som vill ha avdrag för annat strö,eller kanske ngn som inte använder täcken.Du har ju en kanonbillig uppstallning.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Har själv aldrig haft en tanke på att begära avdrag om jag har haft annat foder. På den hyran tjänar du ingenting. Inackorderingen låter som en antingen snål eller nybliven/oerfaren hästägare.
 
Sv: Avdrag stallhyran

Avdrag är uteslutet, dock har jag gjort så att jag tog bort havren och la till hö istället. Tex i normala fall ingår 9kg hö och 3kg havre har jag istället fått 12 kg hö och 0kg havre, eller liknande. Har så just nu faktiskt och jag är jättenöjd att jag fick göra så. MEN detta står klart och tydligt i avtalet!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 547
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 697
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 651
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp