Avel, fertilitet och hingstval.

kopparberg

Trådstartare
Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra.

Fölet mitt sto har nu är e: hingst som stod på seminstationen jag seminerade mitt sto på. Dessutom hade hingsten i fråga flera år på raken mycket goda "simmare". I och med den faktan så valde jag den hingsten, han låg med på min lista över de hingstar jag ville använda.

Nåväl, mitt sto blev skadad, så jag bestämde mig snabbt för att betäcka. Stoet var i tävlingskondition, mitt i tävlingssäsongen och dessutom förstagångssto. Hon hade inte visat brunster alls det året, till skillnad från föregående år där hon visat ALLA brunster typ pinsamt mycket och till alla valacker som kunde tänkas vara intresserade! :D

Summa sumarum, inte de bästa förutsättningarna för en dräktighet enligt avelskompisar jag har! Åkte till hingststationen för att kolla när hon skulle brunsta, väl där visar det sig att hon ÄR brunstig! Lämnar henne kvar, hon semineras två dagar senare och tar sig direkt till min stora glädje! :laugh:

Nu till mina funderingar! Kan jag säga att jag har ett fertilt sto? Eller är det 100% tur att det gick så lätt förra året?
Kan jag om jag betäcker till våren betäcka med fryst sperma i stället för färsk? De jag känner som "kan avel" säger att färsk är det större dräktighets % på. Men de hingstar jag är sugen på att betäcka med finns bara på fryst.

Vad tycker ni som kan?

Passar dessutom på att fråga om ni känner till avkommor e: Favorit Ask, han är en stark kandidat att betäcka med. Hur är avkommorna?
Jag har sett honom riden vid ett par tillfällen och är mycket imponerad! Han låg dessutom på min lista för att betäcka med i fjol, men jag valde stationshingst i stället, gillade båda lika mycket.

En annan kandidat är Valentino, men honom har jag inte sett live, kan mycket lite om osv. Vad tycker ni om honom? Har ni sett några avkommor?
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Jag skulle våga mig på att ta fryst på ditt sto ! Hon kan bevisligen bli dräktig !
Det kostar ju i regel lite mer med fryst, själva proceduren runt alltså iom att man måste seminera exakt vid ägglossning - och alla stationer hanterar inte fryst.

Det som är häftigt med ditt sto är att hon är ju i princip obesläktad med det mesta i svensk avel - så dina valmöjligheter är stora.
Vet inget om vare sig Favorit Ask eller Valentino.
Favorit Ask har ju en underbar stam med mycket franskt blod. Helt klart superintressant. Verkligen inte streamline att använda honom.

Vad säger du om Hearbeat ? Jag har sett några riktigt fina föl efter honom iår, de är både rörliga och snygga. Eller Fantast v/d Zwartpannehof ?

Tänk också på om du ska sälja eller behålla fölis, det går ju trender i vilka linjer som är populära/lättsålda
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Stationen som "tillverkade" nuvarande fölis hanterar fryst med Favorit Ask.

Jag tycker Heartbeat är grymt fin, han har jag också sneglat på! Men han var inte med på listan som ASVH-experten rekommenderade.
Fantast har jag sett, GRYMT fin! :love: Han är också en av de som jag rekommenderades att använda, förslaget var att ha honom som reserv, och det känns helt ok!

Jag har förstått att det är ett annat tänk om man ska sälja! Känner uppfödare som väljer hingst efter hur lätt det ska gå att sälja! Tyvärr vet jag inte om jag ska sälja! :o
Jag kan ju inte behålla alla föl jag får, men då måste jag ju välja vilken jag ska sälja! Blir fölis jag har nu för liten, då måste jag ju sälja honom. Och blir nästa föl ett sto som blir lika bra och lika stor som fölis jag har, då måste jag ju välja! :crazy:
Så jag får nog avla på att behålla! ;)
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Tror också att hon kan vara en kandidat till fryst, OM det inte krånglar då hon ska föla 2012. Är hon betäckt förresten?

Det viktigaste i sammanhanget är att hon stallas upp på en station med bra resultat på fryst. Det måste du kolla. Och inte bara med ett par stycken utan flera.

Kan bli dyrt om veterinären endast finns tillgänglig mån-ons-fre

Frysmärrarna kräver ju mycket fler kontroller.

Och framför allt för er inom ridhästaveln då ni ofta får betala per strå. Och hutlösa summor..


AM
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Hon är inte ombetäckt i år. Ska kolla upp henne, är hon ok så tänkte jag rida ett par år till och sedan avla på heltid. Är hon inte ok nu när jag kollar betäcker jag i vår igen.

Stationen jag seminerade på sist hade rejält bra total dräktighets %, vill minnas att det var runt 90%.

Vet en bra station där veterinär vad jag vet är tillgänglig hela veckan, där jag hade stoet förut undersöker ston 3 dagar/vecka, men jag vet att mitt sto kollades en dag som inte var den vanliga kolldagen.

Kan det vara idé att kolla upp dräktighets % på just den "frysta hingst" jag vill ha?
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Kan det vara idé att kolla upp dräktighets % på just den "frysta hingst" jag vill ha?

Ja det tycker jag. Under förutsättning att dom har ett bra "procentunderlag"

Ingen mening om det enbart handlar om 3 märrar eller någon annan väldigt låg siffra.

Eller om man säger så här:
Om jag skulle boka vår märr på fryst (vilket aldrig kommer att ske då hon är fel kandidat) så skulle jag definitivt lämna henne där jag vet att hon kan semineras alla tider på dygnet och att hon är ordentligt kollad.
Mycket hinner hända på tio timmar ;-)

Vad jag förstått så får ni betala mycket per seminomgång och då kan dom tio timmarna vara avgörande för dräktighetsresultatet.

AM
 
Sv: Avel, fertilitet och hingstval.

Har bara läst snabbt men i år var ju Favorit på färskt. Valentino också!

Enda skillnaden är att det blir TAI istället för AI. Iaf Favorit hade bra dräktighetsresultat i år vad jag vet!
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 594
Senast: em-pirre
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 050
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 904
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp