Avel och fång

Hippocampus

Trådstartare
Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?
 
För egen del avlar jag inte på ston med (belastnings)fång. Varför säger sig självt, det är i princip omöjligt att undvika en extra belastning under en dräktighet och det krävs enormt med jobb för att hålla en fånghäst utanför riskzonen för återfall, de åtgärderna är enligt mig svåra att förena med den typen av liv jag vill erbjuda mina avelsston.

Haft ett sto som drabbades av belastningsfång och jag har inte kvar henne, av ovan nämnda anledningar.
 
Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?
Tänker du på ärftligheten eller risken för att stoet får fång under dräktigheten?

"De gamla hästgubbarna" sa ofta att man skulle hålla fångbenägna ponnyer dräktiga, så slapp de få fång.

Nu är det några år sen jag läste på, så jag minns inte ordagrant vad jag läste. (tror det var ett ex-jobb av någon på SLU)
Om jag minns rätt verkar det finnas en genetisk predisposition för insulinresistens hos vissa släkter, som är mer eller mindre vanligt förekommande inom raserna. Insulinresistens / EMS (metaboliskt syndrom) är väl en av de vanligare orsakerna bakom fång.
Personen som skrivit det jag läste förde ett resonemang runt avel och fång, med detta som bakgrund, och hen ansåg väl att stora delar av vissa raser skulle utplånas om man helt lät bli att avla på de individer som hade högre risk för fång. Det går ju att undvika fång på individnivå, om man sköter, motionerar och utfodrar rätt. Så, hen såg ingen anledning att låta bli att sätta dessa i avel, om man bara ser till risken att fångbenägenheten nedärvs.

Ett av mina shetlandsston har haft fång. Hon har så många övriga goda egenskaper (exteriör, rörelser, användbarhet, temperament), så jag har valt att använda henne i avel. Medan hon varit dräktig och/eller digivande har hon hållit sig fri från fång, oavsett hur bra betet varit.
Nu är hon tagen ur avel av andra orsaker.

Trots att jag fött upp shetlandsponnyer i över 20 år, så var min första fånghäst (som fick sin första fång hos mig) ett halvblodssto, som blev riktigt dålig i slutet av dräktigheten. Jag försökte få henne dräktig fler gånger, men hon blev inte dräktig. Och sen valde jag att ta bort henne vid nästa fånganfall.
Med de kunskaper jag har idag tror jag att jag hade kunnat räddat henne från mer fång, det är mer än 10 år sedan.
 
Jag tänker mest på den tyngd det blir i slutet av dräktigheten. Min veterinär säger också som dina gamla hästgubbar, att vara dräktig är bra för en fånghäst.
Min häst fick ju fång i januari detta år, allvarlig sådan. Jag tänker mest på om jag lyckas hålla henne borta från fler anfall så kanske jag i framtiden kan betäcka henne eller när jag blir miljonär, göra ET ;)
 
Jag tänker mest på den tyngd det blir i slutet av dräktigheten. Min veterinär säger också som dina gamla hästgubbar, att vara dräktig är bra för en fånghäst.
Min häst fick ju fång i januari detta år, allvarlig sådan. Jag tänker mest på om jag lyckas hålla henne borta från fler anfall så kanske jag i framtiden kan betäcka henne eller när jag blir miljonär, göra ET ;)
min uppfattning är att när hovarna är återhämtade efter den akuta fången och sen verkas (eller ev. skos) korrekt, så påverkas inte hovarna av den extra tyngden som dräktigheten medför. Utan det är om stoet får ytterligare fånganfall som det blir kritiskt...
 
Jag är högst tveksam. För OM den får fång igen högdräktig är det ett sånt hjärtslitande scenario.

Många ston blir IR under sin dräktighet med, och alla ston blir ju tunga.

Så inte absolut tvärnej men högst tveksam. Ska vara ett enormt bra sto då
 
min uppfattning är att när hovarna är återhämtade efter den akuta fången och sen verkas (eller ev. skos) korrekt, så påverkas inte hovarna av den extra tyngden som dräktigheten medför. Utan det är om stoet får ytterligare fånganfall som det blir kritiskt...
Ja precis. O man vill ju inte stå där med ett dräktigt sto med fång... Just nu ser röntgen bättre ut (köp en triss sa veterinären) men oron finns ju kvar varje sekund.
Tack för svar!
 
Jag är högst tveksam. För OM den får fång igen högdräktig är det ett sånt hjärtslitande scenario.

Många ston blir IR under sin dräktighet med, och alla ston blir ju tunga.

Så inte absolut tvärnej men högst tveksam. Ska vara ett enormt bra sto då
Ja det vore ens värsta mardröm :(
 
En kompis fick fång på sitt dräktiga ston, i slutet på dräktigheten. Inte en rolig situation. Hon valde därför att inte betäcka om. Jag skulle nog resonera på samma sätt.
 
Jag vet två som fått fång på högdräktiga ston. I ena fallet togs sto plus ofött föl bort. I andra fallet fick stoet föla och sen tog man bort stoet så snart fölet till nöds kunde klara sig på ersättning. Båda var lika tragiska och traumatiska för ägarna.

Ironwill här på buke (som jag inte minns nya nicket på) har ju också erfarenhet av fång på sto med föl :/

Visst ett tidigare helt friskt sto kan få fång, men risken är och förblir ju större med ett fångsto
 
Jag vet två som fått fång på högdräktiga ston. I ena fallet togs sto plus ofött föl bort. I andra fallet fick stoet föla och sen tog man bort stoet så snart fölet till nöds kunde klara sig på ersättning. Båda var lika tragiska och traumatiska för ägarna.

Ironwill här på buke (som jag inte minns nya nicket på) har ju också erfarenhet av fång på sto med föl :/

Visst ett tidigare helt friskt sto kan få fång, men risken är och förblir ju större med ett fångsto

@Tonto ? :)
 
Mitt sto var också högdräktig när hon fick fång, aldrig haft det innan. Har ju suttit i roligare sits än att behöva fundera varje dag på om jag skulle förlora både sto och fölet i magen. Plus att behöva sätta stoet på rätt tung medicinering med allt var det innebär för fostret. Så nej, jag gör aldrig om det.
 
Hur resonerar ni vid avel på ston som haft fång? Aldrig? Om ja, Hur lång tid efter? Finns det forskning?


Aldrig i livet att jag skulle göra det.

Mitt sto fick fång när fölet var 3 månader och fick nödslaktas för att hennes kropp gav upp av medicineringen när fölet var 6 månader. Mycket stressfullt för fölet som fick magsår av medicinering och stressen av att stå på boxvila med sin mamma och sedan slitas ifrån henne. Jag skulle aldrig avla på ett sto som haft fång sedan innan, risken är mycket större och det var det värsta jag varit med om.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 646
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
787
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: cirkus
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp