Avel och konsekvenser

C

crazy

Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval tidigare.Lösningen på detta har ju egentligen dock varit enkel...att använda endast ston som icke är bärande av denna gen.Inga dubbla uppsättningar av genen=omöjligt att få lethal white.Alltså finns det en lösning på detta...en del anser att "det bara är att sprida generna vidare" och att det är förkastligt.Men är det verkligen det så länge folk följer reglerna som är satta dvs aldrig kombinera OLW och OLW?Man kan ju aldrig få problemet utan dubbel uppsättning av generna ju!

Över då till skimmelsjukan...eller melanom som det heter.Jag läste till min stora förskräckelse att upp till 80 % av alla skimlar bär någon typ av melanom.Med tanke på hur mkt skimmelhingstar som används så är det ju rent skrämmande med tanke på de bilderna som visades i Ridsport.Visst oftast förekommer det av lindrig art men ändå...är detta inte något man borde utrota?...går det att ta prover för detta?Borde då detta inte göras innan tex en hingst godkänns för avel...skall det inte anses som defekt?

Jag är varken för eller emot skimlar...men det vore roligt att få veta vad ni anser? ;)

Vart går gränsen vid defekt eller ej och varför skall tex en "färg" som "albino" anses som defekt?Då handlar det om en färg som egentligen inte är en defekt utan en normal häst...ja som kanske precis som hon en del skäckar tex är lite känslig på sin rosa mule...ja lite känsliga för skarpt solljus-men är det samma sak som defekt?

Pungbråck anses som en defekt...men när hingstar som fått pungbråck för att de har fått gå i för hög form i tidig ålder drabbas av detta...är det verkligen hästen det är fel på då eller är det människan som lyckas åstakomma detta med sitt pressande av unga individer?Vad är rätt och vad är fel?Om pungbråck misstänks bero på en sådan sak som jag föreskrivit ovan...ska hingsten väck då?Vad anser du?

Något som borde tas till hänsyn och poängsättas vid bruksprov borde vara sådana saker som temperamentet på stallbacken och vid hantering från marken.Hovarna borde granskas mera kritiskt...vi har alltför många halvblod med dåliga fötter och hovsprickor och andra problem.Ja och så anser jag liksom förut att bruksprovet är på tok för kort och inte ger tillräckligt mkt för att hitta en balanskurva på individen som visas.Någon som har fler åsikter om vad som behöver förbättras när det gäller godkännande av halvblodshingstar?

Med de nya reglerna som införs nu vilket kommer att begränsa en del som idag föder upp hästar...genom att hålla sej till ett max antal föl per år.Idag är det ju hobbyuppfödarna som i princip förser svenskarna med ridhästar mer eller mindre.Eftersom det blir mer begränsat hädanefter för dem som inte vill söka tillstånd så lär det bli en del som minskar sitt antal med tex avelston...för att de anser inte att det är värt besväret helt enkelt då ett tillstånd kanske skulle innebära att bygga om etc.Ryktet säger att hobbyuppfödarna kommer att föda upp färre hästar samt att detta kommer bidra till att hästarna över lag kommer att bli dyrare då det så småningom kommer att råda brist på hästar.Några spekulationer och funderingar kring detta...hur har ni funderat själva...ni som har fött upp ett antal hästar per år???Säger ni "självkklart kör jag på som vanligt och skaffar mitt tillstånd" eller anser ni att "det hela är för bökigt,jag minskar på mina uppfödningar istället"???Fram med lite åsikter!Spekulationerna säger att bara en sådan sak som priserna på hbl föl kommer att öka med ca 10 000 kr i snitt!
 
Pungbråck anses som en defekt...men när hingstar som fått pungbråck för att de har fått gå i för hög form i tidig ålder drabbas av detta...är det verkligen hästen det är fel på då eller är det människan som lyckas åstakomma detta med sitt pressande av unga individer?Vad är rätt och vad är fel?Om pungbråck misstänks bero på en sådan sak som jag föreskrivit ovan...ska hingsten väck då?Vad anser du?
/citat]

Orsakas pungbråck av för hög form?? Det visste jag inte. Hur kommer det sig?
 
Pungbråck anses som en defekt...men när hingstar som fått pungbråck för att de har fått gå i för hög form i tidig ålder drabbas av detta...är det verkligen hästen det är fel på då eller är det människan som lyckas åstakomma detta med sitt pressande av unga individer?Vad är rätt och vad är fel?Om pungbråck misstänks bero på en sådan sak som jag föreskrivit ovan...ska hingsten väck då?Vad anser du?

Nu är jag inte så insatt i problematiken med pungbråck. Men min spontana reaktion var i alla fall att det där med pungbråck vid samling i ung ålder låter som en undanflykt! Om man visar hingst för AVN och de upptäcker pungbråck (om man nu inte sett det innan...) så kan man ju alltid skylla på att hästen gått i allt för samlad form för tidigt. Vad är hönan och vad är ägget? Om det är SÅ enkelt(?) att få pungbråck, så låter det som en svaghet i mina öron och i så fall ska hingsten kasseras, oavsett orsak till pungbråcket. Allt för många ljuger om allt för mycket i alla fall.

Melanom är intressant. Det förekommer ju oftare i vissa blodslinjer än i andra. Tyvärr har väl ingen forskning utförts på området, så ingen kan väl med säkerhet säga vilka hästar som ligger i riskzonen. Det finns ju dessutom skimlar som aldrig får melanom. Dessutom har jag hört att skimlar inte är välkomna som livsmedel vid slakt just pga risken för melanom är så hög. Så om man slaktar sin skimmel får man inget för köttet. Men det kanske också bara är en skröna?

Eftersom det inte finns albino-hästar så kan det ju inte vara en defekt. End of story! Dubbelgula hästar har pigment, men vissa individer är känsligare för sol. Men det finns det vanliga bruna som också är...de flesta hästar med mycket vita tecken är mer utsatta för solen. Ska man undvika hästar med bred bläs i aveln också? Till slut finns det väl bara enfärgat bruna utan tecken kvar...och alla hästar ser ut som travarna... ;) :o :D
 
Pungbråck kan utlösas när en ung hingst går i en egentligen för hög form i dressyr tidigt för att ta ett exempel så anses Don Schufro ha drabbats av detta pga av att han gick i för hög form...skröna eller sanning...men faktum är att det är ganska ofta att det förekommer på unga individer där man kräver snabba resultat...kanske hade det inte alls inträffat om de utbildats i normal takt?

Vet någon mer om hur det skulle fungera rent teoretiskt om det ligger någon sanning i detta påstående?
 
När det har handlat om hingstar som fått pungbråck pga av för hög samlingsform i tidig ålder...ja då har det handlat om 6-7 åringar som har börjat trampa rejält i piaff redan då tex.(Alltså inte 3 åringar).Pga av de regler vi har så förlorar vi tillgång till en del mkt bra förärvare...men skall det föra med sej en spridning som bara är av ondo är detta ju något som inte borde ses med blida ögon.Frågan är hur pass ärftlighet ligger det när det gäller pungbråck.Den som har mera vetskap om detta får gärna berätta mer här...det vore intressant att få veta. :)

Intressant det där du nämner att man inte får slakta en skimmel med melanom så att den används som livsmedel.Jag hade en skäck för länge sedan som var på håret att vi skulle få avliva...hon var ju full med knölar vilket visade sej vara parasiter(pga av slarv med avmaskning av tidigare ägare)...jag trodde däremot hon hade cancer...i ett samtal med slaktbilen fick jag veta att skulle hon avlivas så skulle jag få betala för avlivning samt transporten av kroppen.Kroppen skulle bara brännas isåfall. :crazy:

Kanske inte den rätta benämningen i Sverige med albino?Jag använder bara de benämningarna som används internationellt.På defektlistan över hingstar står albino angett som en defekt...varför kan man ju undra? ;) :cool:
 
Det är ingen skröna.

Jag har slaktat flera skimlar och de ÄR alltid fulla med melanom även om det inte syns, när de är tillräckligt gamla. (dessa som var sjuka av det var 14 och 27, båda avlivades pga metastaserande ovanligt elakartat melanom)

På slakteriet sa de att de ALLTID kasserade gamla skimlar, köttet såg ofräscht ut då det fanns små svarta bomber (som läckte som flytande kol, jag såg det och förstår att man inte vill sälja det till mat :crazy:) i lymfkörtlarna lite här och var.

De flesta hästar hinner ju inte få besvär av sina melanom som oftast bara sitter under svansen och i tarmen, men man får inte glömma diagnosen om man har en gammal skimmel som börjar tappa hull.

Tim
(som har flera vackra friska skimlar också men håller med crazy om att det ligger mer åt defekthållet än frame overo-skäckarna gör där man till 100% kan UNDVIKA sjuka hästar och ändå behålla färgen)
 
Albinohästar/ponnier finns INTE! dvs hästar med röda ögon som finns hos katter ,kaniner osv, däremot finns halvalbinos, vita hästar utan pigment med BLÅ ögon, som i engelskspråkiga länder kallas för cremellos, i England finns flera stuterier med såna hingstar som används inom palominoaveln, dvs korsa fux med cremello och du får garanterat Palominoavkommor. I Danmark finns även flera cremellohingstar godkända för avel.
 
En cremello är inte halvalbino. Det är en häst med dubbla gulanlag och det har inget med albinoanlaget att göra. I Sverige kallas hästar med dubbla gulanlag för gulvit (fux), pärlvit(brun)och sotvit(svart).

Dubbelgula har dessutom pigment.
 
Du börjar bra och skriver helt riktigt att albinism inte finns bland hästar. Varför väljer du då att kalla hästar med gulanlag för "halvalbina"? De som KALLAS (felaktigt) för halvalbino är dessutom inte de du menar, utan isabeller och gulbruna.
 
I Sverige kallas hästar med dubbla gulanlag för gulvit (fux), pärlvit(brun)och sotvit(svart).

Detta antar jag är den riktiga benämningen numera?

På defektlistan anges det dock som albino fortfarande.Men sedan gammalt har man använt ordet albino och även om det är felaktigt då en häst inte kan vara äkta albino(dvs med röda ögon)..så förstår folk i regel vad det är man menar och eftersom den benämningen ofta används internationellt inom parantes,blir det automatiskt att tex jag fortfarande använder den benämningen.

Internationellt så är gulvit (fux)=cremello, pärlvit(brun)=perlino och sotvit(svart)=smokey black.Bara för att reda ut namnen.
 
Kommer det att bli begränsning på hur många föl man får ta per år???? Varifrån kommer den bestämmelsen? Hur många blir max-antalet??
 
Sotvit är smokey cream på engelska, tror jag. Smokey BLACK är inget annat än gulsvart, det vill säga en svart häst med ETT gulanlag.
 
Jag hoppar in och svarar på om jag komemr föda upp färre hästar eller ansöka om stillstånd.

Jag kommer nämligen ansöka om tillstånd ÄVEN om jag inte för tillfället skulle behöva det. För då har man det klart så behöver man inte fundera sen... :)
 
Men det resonemanget blir allt bra skall du se. Då har du ju ditt på det torra så att säga. Var det 3 eller 5?? Kommer inte ihåg riktigt.
 
jag ska se om jag hittar lappen på gubbens bord - återkommer...

han kom hem och hjälpte till, men hittade den inte så här i en hast...
 
Fast det är ju fortfarande inte önskvärt. En gulvit kan väl aldrig bli godkänd inom nån ras i Sverige idag? Kanske Quarter, men resten? Inom NewForest har dom ju t.o.m lagt in isabell på listan, dvs en isabellhingst kan numera inte bli godkänd. Borde gälla gulrbuna också, men minns bara isabell.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 214
Senast: domesticus
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 182
Senast: Miss Sixty
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp