Avel och konsekvenser

Jag ringde och frågade Jordbruksverket och de sa att jag kunde visa en hingst om jag visste att den inte var albino :D

Ridponnyer har inte kvar albino på sin lista, så där borde det inte vara några problem.
 
Jag vet faktiskt inte, men det borde gå inom halvblod i varje fall.

Att det inte är önskvärt beror ju på att en hel del folk fortfarande inte fattat att dubbelgula är precis lika friska som vilka hästar som helst. Det ändrar sig nog med tiden.
 
Du har så rätt så Trassla!Smokey cream är det rätta namnet!Ursäkta mej...det här fölvakandet börjar gå mej åt huvudet tror jag...hi,hi
 
Jo men Jordbruksverket står ju ÖVER ASRP....vad ASRP har på listan spelar ju liksom ingen roll om jordbruksverket har det på sin defektlista. :)
 
Information om detta kan du hitta på jordbruksverkets hemsida.Det gäller även för hur många hästar man får ha utan tillstånd, såväl som begränsningen på uppfödning av hästar.Det är mycket ändringar på gång!
 
Jo, men jordbruksverket svarade ju mig att jag fick visa en häst så länge den inte var äkta albino :D
 
Ja, men den kommer garanterat aldrig att få bra poäng eller bli en godkänd hingst. Och det verkar ju som om många fortfarande ser det som albinos.
 
Hittar inget på deras hemsida - sitter på segmodem och orkar inte leta mer. Men det kommer väl att stå om det i Ridsport eller nåt längre fram antar jag.
 
Inom ASRP verkar man ha koll på färger till stor del, så där tror jag absolut man skulle kunna få igenom en gulvit.
 
Var det inte nån här inne som nyss reggade sin welsh som gulvit eller pärlvit? Minnet sviktar men det kan ha varit Welsh? Om inte får hon ursäkta mig!
 

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: domesticus
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 181
Senast: Miss Sixty
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! I början av detta år köpte jag och sambon oss en jordbruksfastighet. Sen dess har huset total renoverats och vi har nu för en...
Svar
17
· Visningar
3 111
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp