Avel och registrering efter nyår

A

ang

sambaengi skrev:
From 1 december tas kravet i Sverige bort helt att hingstar måste vara godkända för att få användas till avel, enligt ett regeringsbeslut. Tidigare har det funnits krav på att de måste vara avelsvärderade, vilket inte är lika med godkända, för att få användas till andras ston än sina egna.

Det är alltså from 1 december fritt fram att avla på vilken hingst man vill, vilket man alltid gjort på Island! Hur sedan SIF kommer att hantera detta återstår att se men dagens hantering att man kan registrera en häst som är importerad från Island i grundstambok för det vanliga priset, även om den inte har kända föräldrar, dvs okänd härstamning (!) samtidigt som man måste betala dyra pengar 6500, DNA-tester på båda föräldradjuren samt avkomman som skall registreras, och trots denna rigorösa kontroll får den endast registreras i bilaga till grundstambok, vilket innebär att hästen inte kan avelsvärderas i Sverige (men i andra länder som följer Islands regler), det håller inte i en EU-domstol eftersom det är klart diskriminerande!

Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar hädanefter är ju intressant.

Har också läst en del i tidningen Ridsport om ASVH:s förhållningar till de nya direktiven och där verkar det som att endast de djur som är avelsvärderade genom deras försorg kommer att kunna registreras i deras register vilket är något som säkert SIF också skulle kunna ta efter. Detta innebär att man visst kan avla som man vill, men registreringsrätten (alltså rätten att avgöra kraven för hästar som skall reggas i stambok) behåller stamboksförande land.

För islandshästar är ju detta Island, utanför EU. Någon som hört några nyheter därifrån och hur de kommer att ställa sig i frågan? Även om Island har fri avel så har man trots allt BARA islandshästar där, till skillnad från övriga världen.

Redan i dag finns också kravet på att hästar som tävlar på tävlingar anordnade genom SIFs försorg måste vara registrerade hos SIF, vilket gör att registreringskravet inte bara berör aveln utan också sporten.

Hoppas att jag uppfattat allt rätt så långt, annars rätta mig om jag har fel!
- Hur går era tankar i ämnet?
- Bryr ni er om ifall er häst är registrerad eller åtminstone registreringsbar hos SIF?
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Jag tror inte att man ändrar på regkraven, det har ju tidigare varit möjligt att avla på sin gårdshingst för eget behov. Men i ett annat register, vilket jag även tror att man kommer att stanna kvar vid.
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

ang skrev:
Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar hädanefter är ju intressant.

Har också läst en del i tidningen Ridsport om ASVH:s förhållningar till de nya direktiven och där verkar det som att endast de djur som är avelsvärderade genom deras försorg kommer att kunna registreras i deras register vilket är något som säkert SIF också skulle kunna ta efter. Detta innebär att man visst kan avla som man vill, men registreringsrätten (alltså rätten att avgöra kraven för hästar som skall reggas i stambok) behåller stamboksförande land.

För islandshästar är ju detta Island, utanför EU. Någon som hört några nyheter därifrån och hur de kommer att ställa sig i frågan? Även om Island har fri avel så har man trots allt BARA islandshästar där, till skillnad från övriga världen.

Redan i dag finns också kravet på att hästar som tävlar på tävlingar anordnade genom SIFs försorg måste vara registrerade hos SIF, vilket gör att registreringskravet inte bara berör aveln utan också sporten.

Hoppas att jag uppfattat allt rätt så långt, annars rätta mig om jag har fel!
- Hur går era tankar i ämnet?
- Bryr ni er om ifall er häst är registrerad eller åtminstone registreringsbar hos SIF?

Jo men det är ju inte svårt att kontrollera så att hästen BARA är en Islandshäst. DNA-prov på mor, far och avkomma (som givetvis måste vara registrerade Islandshästar). Och vips så vet man om hästen BARA är en Islandshäst'

Jag tycker att när detta är gjort så skall man kunna registrera in sin häst i SIF. Det ÄR ju då en renrasig Islandshäst. Det är upp till köparen om den vill köpa en häst efter två obedömda föräldrar. Rimligtvis borde vi så småningom få fler prisklasser. Efter bedömda föräldrar och "buskavel" ;) . Men det är ju hästen och köparen som avgör vilket pris det blir.

Redan i dag har vi ju massor av Islandshästar i landet som är efter obedömda pappor och mammor. Många Islandsimporter har gårdshingstar som fäder.

Mvh ÅSa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
Jag tror inte att man ändrar på regkraven, det har ju tidigare varit möjligt att avla på sin gårdshingst för eget behov. Men i ett annat register, vilket jag även tror att man kommer att stanna kvar vid.

Jo men det är ju fel!
Man har enligt konstens alla regler kontrollerat att hästen är en ISLANDSHÄST, betalat dyra straffavgifter.
Då tycker jag verkligen att man skall få registrera sin häst i samma register. Varför krångla med att ha två register?

/Åsa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Men hur är det egentligen med de hingstar som inte blivit godkända, får deras avkommor inte registreras i SIF?
Vet en hingst som har en del avkommor, men han har inte blivit godkänd vid avelsbedömningar.

/Emma
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Nej det är inte så svårt, det jag funderar på är. Eftersom man tyckte att det var så dyrt med B-registrering, är man medveten om vad DNA prov kostar.:angel:
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

I Svergie vill man ha avel med kvalite, och därför kommer antagligen det gamla systemet att finnas kvar och kanske med någon modifiering.
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
Nej det är inte så svårt, det jag funderar på är. Eftersom man tyckte att det var så dyrt med B-registrering, är man medveten om vad DNA prov kostar.:angel:
Detta skulle tydligen vara någon form av ironi, men jag förstår inte vad du menar. Kan du formulera tydligare?
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
Nej det är inte så svårt, det jag funderar på är. Eftersom man tyckte att det var så dyrt med B-registrering, är man medveten om vad DNA prov kostar.:angel:

Det är ju samma!
För att få B-registrera måste man DNA typa så det vet man!
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Ja, jag har också en känsla på att avkommekraven för stambok kommer att kvarstå - dvs godkänd hingst och reggat sto. Detta för att SIF hela tiden varit överens om att så skall vara, med bistånd från FEIF och Islands huvudstambok.

Alltså en "bok-avel" och en annan avel.

Sprettur, hingsten själv är ju reggad och därmed kan du regga avkommorna i b-registret. Dennes hingstföl får då tävla, men kommer aldrig att kunna visas för avelsbedömning i Sverige med rådande reglemente t ex.
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
I Svergie vill man ha avel med kvalite, och därför kommer antagligen det gamla systemet att finnas kvar och kanske med någon modifiering.

Men det ena tar väl inte ut det andra?

Jag vill också ha kvalitetshästar och skulle inte kunna tänka mig att rida på något annat. Men vad är kvalitet för mig?! Ja det vet ju bara jag och ingen annan.

Kvalitetshästar (med det menar jag efter bedömda föräldrar) kommer det fortfarande att finnas i Sverige även om man kan få registrera "buskuppfödningar". Titta bara på Danmark där det finns många oregistrerade Islandshästar. De ligger MYCKET lägre i pris än de övriga. En del är sämre att rida, andra är minst lika bra som de med papper och en bedömd pappa.

Egentligen påstår du att vi har många kvalitetslösa hästar i Sverige - alla de som kommer från Island och inte har en bedömd pappa.

/Åsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
I Svergie vill man ha avel med kvalite, och därför kommer antagligen det gamla systemet att finnas kvar och kanske med någon modifiering.
Vilka är "man" - används flitigt hit och dit.
Själv tycker jag det är viktigt med kvalitetsavel, men är medveten om att bedömningen om vad som är kvalitet kan variera stort.
Samtidigt tycker jag att de som sätter regler osv måste ha i åtanke att det finns en risk för att renrasiga islandshästar utanför islandshästregistret kan komma att öka. Det kan också i ett senare läge göra att antalet korsningar också ökar.
Det behövs någon morot för att registrering ska ske, likasom det behövs någon broms för att minska antalet betäckningar med obedömda hingstar.
För mig syns det bästa alternativet vara DNA-testning + extra registreringsavgift MEN registrering i ordinarie register.
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

freyja skrev:
För mig syns det bästa alternativet vara DNA-testning + extra registreringsavgift MEN registrering i ordinarie register.

Precis vad jag menar! :bow:
Det är ju inte lönsamt att bedriva denna avel. Det blir nämligen dyrare än om man väljer en godkänd hingst.

Precis som du vill jag också hålla på med kvalitetsavel och för mig är det en stamboksförd mamma och pappa! Det räcker inte med en stamboksförd pappa tycker jag.

/Åsa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Det här är inte mitt påstående, men där ligger ribban nu och jag tror inte att den kommer att sänkas.
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Boj skrev:
Det här är inte mitt påstående, men där ligger ribban nu och jag tror inte att den kommer att sänkas.

Jag tycker inte att det är och sänka ribban utan att se till så det inte blir så krångligt. Och att dessutom ta bort dubbelmoralen i handlandet.

VI är ju SIF så det är väl dags att organisera sig och påverka de som i dag styr. Ja, jag vet att det är arbetsamt men man måste väl börja någonstans.

/Åsa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Bangsi skrev:
Jo men det är ju fel!
Man har enligt konstens alla regler kontrollerat att hästen är en ISLANDSHÄST, betalat dyra straffavgifter.
Då tycker jag verkligen att man skall få registrera sin häst i samma register. Varför krångla med att ha två register?

/Åsa

Kan inte annat än hålla med och dessutom blir det mycket märkligt om man samtidigt kan registrera en importerad islandshäst utan härstamning i vanliga registret, utan DNA-test och utan att betala extra! Var tusan är logiken i det??? Övriga FEIF-länder har dessutom inget B-register utan är hästen bevisligen en islandshäst enligt DNA-test så är den en islandshäst med rätt att bli reggad i grundstambok med alla rätigheter, även rätten att bli avelsvärderad! Varför skall Sverige avvika från övriga världen i denna fråga??? Och varför skall Sverige överdriva registreringsavgiften? Varför skall Sverige vara det enda land som inte avelsvärderar hästar tillverkade i Sverige efter en icke godkänd hingst???
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Bangsi skrev:
Men det ena tar väl inte ut det andra?

Jag vill också ha kvalitetshästar och skulle inte kunna tänka mig att rida på något annat. Men vad är kvalitet för mig?! Ja det vet ju bara jag och ingen annan.

Kvalitetshästar (med det menar jag efter bedömda föräldrar) kommer det fortfarande att finnas i Sverige även om man kan få registrera "buskuppfödningar". Titta bara på Danmark där det finns många oregistrerade Islandshästar. De ligger MYCKET lägre i pris än de övriga. En del är sämre att rida, andra är minst lika bra som de med papper och en bedömd pappa.

Egentligen påstår du att vi har många kvalitetslösa hästar i Sverige - alla de som kommer från Island och inte har en bedömd pappa.

/Åsa

:bow: Bra talat Bangsi!
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Jag tycker att det här med SIF och regler i Sverige, DNA, två register osv. är helt sjukt. Snacka om hysteri.
Island är upphovsland vilket innebär att de sätter reglerna, sedan finns ju FEIF för att skapa ett internationellt sammarbete. Först när alla har samma regler kan ju ordning och jämförelse skapas.
Varför SIF känner sig tvingad att ha en massa annorlunda reglar kan jag inte förstå?

Självklart vill ju alla ha kvalités hästar men kvalité handlar om så mycket annat än premieringar.
Med att ha bara ett register och registrera alla islandshästar får man mer kontroll och vet mer om vad som finns i landet. Genom att tillåta användning av alla hingstar så unviker man denna "smygavel" som ger oregistrerade avkommer. det kan ju komma fram topphästar ifrån okända föräldrar, kolla in stammen på Silfurtoppur tex....

I avel är det viktigaste att känna sina hästar för att veta vad de kan tänkas föra vidare till sina avkommor. Många hästar blir aldrig visade
pga skador men kan ändå tillföra rasen värdefulla kvalitéer.
Flera färger skulle för länge sedan blivit utrotade om dessa regler funnits på Island.
Jag tror inte på förbud och det är upp till var och en att bestämma vilken typ av islandshästar de vill avla. Med att uppmuntra och informera hästägare nås resultat inte genom förbud.

DNA prov kan inte bevisa något förrens en ordentlig genbank har byggts upp, som Island nu jobbar för fullt med. En hingst blir ju inte bättre bara för att man kan bevisa hans härstammning?


Mvh, Kristin
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Kick skrev:
Jag tycker att det här med SIF och regler i Sverige, DNA, två register osv. är helt sjukt. Snacka om hysteri.
Island är upphovsland vilket innebär att de sätter reglerna, sedan finns ju FEIF för att skapa ett internationellt sammarbete. Först när alla har samma regler kan ju ordning och jämförelse skapas.
Varför SIF känner sig tvingad att ha en massa annorlunda reglar kan jag inte förstå?

Självklart vill ju alla ha kvalités hästar men kvalité handlar om så mycket annat än premieringar.
Med att ha bara ett register och registrera alla islandshästar får man mer kontroll och vet mer om vad som finns i landet. Genom att tillåta användning av alla hingstar så unviker man denna "smygavel" som ger oregistrerade avkommer. det kan ju komma fram topphästar ifrån okända föräldrar, kolla in stammen på Silfurtoppur tex....

I avel är det viktigaste att känna sina hästar för att veta vad de kan tänkas föra vidare till sina avkommor. Många hästar blir aldrig visade
pga skador men kan ändå tillföra rasen värdefulla kvalitéer.
Flera färger skulle för länge sedan blivit utrotade om dessa regler funnits på Island.
Jag tror inte på förbud och det är upp till var och en att bestämma vilken typ av islandshästar de vill avla. Med att uppmuntra och informera hästägare nås resultat inte genom förbud.

DNA prov kan inte bevisa något förrens en ordentlig genbank har byggts upp, som Island nu jobbar för fullt med. En hingst blir ju inte bättre bara för att man kan bevisa hans härstammning?


Mvh, Kristin

Jag håller med dig i den mesta du skriver MEN.

DNA prov kan bevisa väldigt mycket och det är 99.9% säkert när det gäller att bevisa härstamningen.

Givetvis blir inte hingsten/Stoet bättre för det. MEN det är ju oerhört viktigt att vi kan kontrollera att vi registerar in en RENRASIG Islandshäst.

Island sickar alla sina DNA-prover för analys i Sverige på SLU. Det är där DNA och blodbanken finns. Inte på Island.

Mvh ÅSa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Jag håller med dig i den mesta du skriver MEN.

DNA prov kan bevisa väldigt mycket och det är 99.9% säkert när det gäller att bevisa härstamningen.

Givetvis blir inte hingsten/Stoet bättre för det. MEN det är ju oerhört viktigt att vi kan kontrollera att vi registerar in en RENRASIG Islandshäst.

Island sickar alla sina DNA-prover för analys i Sverige på SLU. Det är där DNA och blodbanken finns. Inte på Island.

Tack för att du håller med! ;O)

Självklart håller jag med om att man måste vara säker på att alla är renrasiga!
FAat hästar födda på Island är det därför lite onödigt att DNA kontrollera... de är ju garanterat renrasiga ;O)

Jo jag vet att SLU har hand om DNA och blodbanken. Det jag menade var att hästavelsföreningen här har tagit i problemet nu och kommer att starta massinsammling av DNA prover ifrån avelsston.
Kostnaden för bedömda ston med 7,50 och över betals av förbundet.

Det är ju i den ändan man skall börja. Att kräva DNA koll av äldre importerade hingstar är ju bra dumt när deras föräldrar varit döda i ett 10-tal år....

Mvh, Kristin
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 157
Senast: valvis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·
L
Islandshäst Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor jag har angående registrering! Det är såhär att vi har ett islandsfött sto som...
Svar
6
· Visningar
1 289
Senast: Pocahontas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp