Avel och registrering efter nyår

Sv: Avel och registrering efter nyår

Kick skrev:
Tack för att du håller med! ;O)

Självklart håller jag med om att man måste vara säker på att alla är renrasiga!
FAat hästar födda på Island är det därför lite onödigt att DNA kontrollera... de är ju garanterat renrasiga ;O)

Jo jag vet att SLU har hand om DNA och blodbanken. Det jag menade var att hästavelsföreningen här har tagit i problemet nu och kommer att starta massinsammling av DNA prover ifrån avelsston.
Kostnaden för bedömda ston med 7,50 och över betals av förbundet.

Det är ju i den ändan man skall börja. Att kräva DNA koll av äldre importerade hingstar är ju bra dumt när deras föräldrar varit döda i ett 10-tal år....

Mvh, Kristin

Men gud vad bra! Då blir ju det mycket lättare om man skall köpa häst från Island. Och att dessutom förbundet etalar det för ston över 7,50 är ju toppen. :banana:

Jo jag tycker också det är helknas att man skall kräva DNA från äldre hingstar. Det blir ju ett problem när föräldrarna är döda. Och eftersom vi här i Sverige inte kan använda en hingst som inte har fullständig DNA så går det ju inte att sälja dem hit. Vet du om fler länder kräver det?

/Åsa
 
Sv: Avel och registrering efter nyår

Holland har liknande regler. De har även hårda regler på spattröntken.
Jag vet om ett fall, en ung 1a klass hingst som var såld dit och som inte hade sin mamma i livet.... det blev jättemycket problem, tog lång tid innan de till slut fick ett ben ur mammans grav som de kunde DNA testa... SUCK!

Mvh,Kristin
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 739
Senast: Asko
·
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: valvis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 291
Senast: Fetaost
·
L
Islandshäst Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor jag har angående registrering! Det är såhär att vi har ett islandsfött sto som...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Pocahontas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp