Avel på dåliga höfter (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Fruentimber

Trådstartare
Alltså, den dagen vi får röntgenkrav på vår ras, då är det dags att öppna champagneflaskan. Blir fullständigt idiot på folk. Nu senast en som tyckte det var en bra idé att para sin tik med E-höfter.

Lysande, verkligen.

Någon som vet om SKK går in direkt eller måste man anmäla personen?
 
Alltså, den dagen vi får röntgenkrav på vår ras, då är det dags att öppna champagneflaskan. Blir fullständigt idiot på folk. Nu senast en som tyckte det var en bra idé att para sin tik med E-höfter.

Lysande, verkligen.

Någon som vet om SKK går in direkt eller måste man anmäla personen?
Finns det inget bekämpningsprogram för rasen så skiter nog SKK idet,dom får ju ca 700kr /reggad valp
 
Så fort HD kommer på tal kommer det ett antal hemsnickrade teorier kring varför HD uppstår. Det är väldigt roande, samtidigt som man förstås också vill ta fram skämskudden. Ett axplock från den senaste diskussionen:

- HD utvecklas lättare om uppfödaren jobbar pga näringsintaget blir för dåligt pga stressad tik
- HD utvecklas mer här i Norden för att det är så kallt
- HD E ses direkt vid två års ålder utan röntgen så vi behöver inte röntga för att undvika sådana hundar i aveln ändå
- En sund hund är den som vinner i utställningsringarna och därför behöver vi inte röntga
- En välvinklad och korrekt led är per automatik en sund led och därför behöver vi inte röntga
- Vi stressar och överbelastar unga hundar och därför ser vi nu HD
- HD inom schäfer har aldrig förbättrats och därför är det ingen idé att röntga

Jag går och djupandas i en påse ett tag så kan väl ni samlas i smågrupper och diskutera ovanstående punkter. Tack!
 
Så fort HD kommer på tal kommer det ett antal hemsnickrade teorier kring varför HD uppstår. Det är väldigt roande, samtidigt som man förstås också vill ta fram skämskudden. Ett axplock från den senaste diskussionen:

- HD utvecklas lättare om uppfödaren jobbar pga näringsintaget blir för dåligt pga stressad tik
- HD utvecklas mer här i Norden för att det är så kallt
- HD E ses direkt vid två års ålder utan röntgen så vi behöver inte röntga för att undvika sådana hundar i aveln ändå
- En sund hund är den som vinner i utställningsringarna och därför behöver vi inte röntga
- En välvinklad och korrekt led är per automatik en sund led och därför behöver vi inte röntga
- Vi stressar och överbelastar unga hundar och därför ser vi nu HD
- HD inom schäfer har aldrig förbättrats och därför är det ingen idé att röntga

Jag går och djupandas i en påse ett tag så kan väl ni samlas i smågrupper och diskutera ovanstående punkter. Tack!
Wtf! Är det uppfödare som sitter och påstår sånt där?
 
Jag tror på allvar att utställningar är grund för så mycket tråkigheter, och de som får betala är hundarna :cry:

Jag har sagt det femtioelva gånger förut och jag säger det igen, utställningar borde slopas helt. :down: Vill man försäkra sig om att hundarna håller sig inom standard utseendemässigt så finns exteriörbeskrivning som funkar precis lika bra, troligen bättre eftersom man tagit bort tävlingsmomentet. Jag tror inte att något gott någonsin har kommit ur skönhetstävlingar, speciellt inte för djur eftersom det alltid slutar med att människor gör allt möjligt galet med och mot dem för att vinna rosetter...
 
Jag tror på allvar att utställningar är grund för så mycket tråkigheter, och de som får betala är hundarna :cry:
Helt övertygad om att du har rätt. Jag ställde ut en del förut (aldrig jättemycket pga dyrt) och har varit med mina hundars uppfödare på flertalet utställningar. Mina nuvarande hundar ställde jag ut så att de fick de meriter som behövdes för lure coursing-championat (vinthundarnas bruksprov, krävs som tur är inte mycket utställning för det). Därefter har vi inte varit nära någon utställningsring. Kan inte stödja skiten längre. Förut ställde jag ut mycket för att domare och andra ska få se "min" typ av saluki också. Nu har jag kommit till ett läge där internet ger bättre möjligheter för det, men också bättre möjligheter att påverka potentiella valpköpare. Kostar betydligt mindre än att åka på utställningar och når betydligt fler :)
 
Herregud... Jag önskar VERKLIGEN att det kunde bli krav på uppfödarutbildning för att få föda upp hundar. Då borde det ju inte bli riktigt lika galet iaf.

Det här är uppfödare som har hållit på i flera decennier. Eventuell uppfödarutbildning hade inte hjälpt ett skvatt. Kunskaperna kring HD och tillväxtrubbningar baseras på gamla myter och hittepå.
 
Herregud... Jag önskar VERKLIGEN att det kunde bli krav på uppfödarutbildning för att få föda upp hundar. Då borde det ju inte bli riktigt lika galet iaf.

Det här är uppfödare som har hållit på i flera decennier. Eventuell uppfödarutbildning hade inte hjälpt ett skvatt. Kunskaperna kring HD och tillväxtrubbningar baseras på gamla myter och hittepå.
Kunskapsnivån i SKKuppfödargrupperna på facebook är rent skrämmande. Precis som Fruentimber säger så finns det gott om gamla rävar som "kan allt".

SKK-ansluten långvarig uppfödare betyder inte ett skvatt :(
 
Kunskapsnivån i SKKuppfödargrupperna på facebook är rent skrämmande. Precis som Fruentimber säger så finns det gott om gamla rävar som "kan allt".

SKK-ansluten långvarig uppfödare betyder inte ett skvatt :(
Nä, jag vet tyvärr det :( Har genom åren hamnat i många diskussioner med gamla uppfödare som tror sig kunna allt, men som framstår som direkt okunniga och det verkar som om de inte öht hållit sig uppdaterade om vad som hänt inom hundvärlden de senaste 20-30 åren... Ur den synvinkeln kan ibland nya uppfödare vara bättre, men då gäller det att samtidigt hitta en nyare uppfödare som bryr sig om rasens historia och inte bara avlar på det som råkar vinna i utställningsringarna just nu.

Jag är glad att det som tur är finns bra uppfödare också, som verkligen tar ansvar för sitt arbete med rasen och som försöker hålla sig väl uppdaterade kring allt relevant.
 
Så fort HD kommer på tal kommer det ett antal hemsnickrade teorier kring varför HD uppstår. Det är väldigt roande, samtidigt som man förstås också vill ta fram skämskudden. Ett axplock från den senaste diskussionen:

- HD utvecklas lättare om uppfödaren jobbar pga näringsintaget blir för dåligt pga stressad tik
- HD utvecklas mer här i Norden för att det är så kallt
- HD E ses direkt vid två års ålder utan röntgen så vi behöver inte röntga för att undvika sådana hundar i aveln ändå
- En sund hund är den som vinner i utställningsringarna och därför behöver vi inte röntga
- En välvinklad och korrekt led är per automatik en sund led och därför behöver vi inte röntga
- Vi stressar och överbelastar unga hundar och därför ser vi nu HD
- HD inom schäfer har aldrig förbättrats och därför är det ingen idé att röntga

Jag går och djupandas i en påse ett tag så kan väl ni samlas i smågrupper och diskutera ovanstående punkter. Tack!

Alltså... va?! O_o :banghead: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Jag ställde också ut en del när jag var yngre, både hund och katt faktiskt, men ju längre jag var i gamet desto mer kändes det olustigt och känslan blev bara värre tills jag inte ville ha något alls med skiten att göra längre..

Allla raser som är så deformerade att de inte längre kan leva ett normalt liv, ägarna och uppfödarna som blivit så hemmablinda att de inte ens ser det / vägrar erkänna det, alla sjuka saker man såg, folk som epilerade nakenhundar, trubbnosar inlindade i kalla handdukar kippade efter luft, perserkatter som inte kunde äta själv utan blev skedmatade av ägaren som tyckte att "det finns absolut problem i rasen men JAG avlar på friska katter", schäfrar som inte kan gå ordentligt, hela HCM-skandalen hos Maine Coon osv osv osv...

Det tar lixom aldrig slut, occhh allt detta för att utseendeideal. Tänk hur annorlunda det sett ut om alla raser iställlet vlades på funktionalitet :cry:
 
Det här är uppfödare som har hållit på i flera decennier. Eventuell uppfödarutbildning hade inte hjälpt ett skvatt. Kunskaperna kring HD och tillväxtrubbningar baseras på gamla myter och hittepå.

En av de värsta uppfödarna som jag har koll på är inte bara utställningsdomare, hen är även utbildad veterinär.
Den senaste kullen har ett HD-index på 87, om jag inte minns helt galet. Mentaliteten i kennelns avel ska vi inte ens tala om.
 
En av de värsta uppfödarna som jag har koll på är inte bara utställningsdomare, hen är även utbildad veterinär.
Den senaste kullen har ett HD-index på 87, om jag inte minns helt galet. Mentaliteten i kennelns avel ska vi inte ens tala om.

Helt sjukt. Senast för några timmar sedan postades en tråd om ytterligare en corgi som fått HD E. Bland det värsta jag sett när hen visade plåtarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet. Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 675
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 447
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 336
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp