Avel på dåliga höfter (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Något annat jag läste i gruppen var klassikern "men schäfrar har haft röntgenkrav jättelänge och ändå har man inte lyckats avla bort HD ur den rasen!".
Nä, och vad beror det på? Alla uppfödare som inte tagit hänsyn till avelsresultaten och struntat i släktbilden... :meh:

Jag blev nyfiken och kollade på hur det ser ut i Finland och med tanke på att HD är så utbrett känns just index verkligen som en bra idé för rasen. Då kan man ju tydligt se hur en kombination ligger till i förhållande till rassnittet, oavsett föräldrarnas röntgenresultat. Där röntgas ungefär 40% av alla hundar i rasen och andelen E-höfter ligger på 8/13% av de som röntgas. Det borde verkligen inte vara något problem att utesluta dessa.
Och Schäfer har dessutom förbättrat andelen HD på brukssidan. Ffa sen index kom. På utställningssidan röntgas fortfarande betydligt färre hundar och det är med HD.
Så den som sa det där har ingen koll och drog bara nått ur hatten.
 
Hur funkar det egentligen när det gäller mindre och nättare raser? Jag har kikat runt på mellanpudlar, inte aktuellt med valp på några år men det är ändå spännande. Ser många tidigare kullar från uppfödare där det finns HD E och D, och extremt få A eller B. Ser också ut som att många avelsdjur har C. Tänker man att det är mer okej för att mellan/dvärgpudeln är liten och inte belastar lika mycket?
 
Corgi är en mindre men tung ras, där är man typ glad om hunden har c höft och inte sämre de fåtal som röntgar.
Mig veterligen finns det få uppfödare som avlar på höfter och de som jag känner till som gör det verkar blunda för andra problem, man måste ju släppa igenom en hel del annat skit om man ska ha nåt att avla på när avelsbasen är så snäv. Jag ser egentligen ingen lösning i sikte om inte man får igenom en bredare röntgen och bättre samarbete mellan uppfödare.
 
Hur funkar det egentligen när det gäller mindre och nättare raser? Jag har kikat runt på mellanpudlar, inte aktuellt med valp på några år men det är ändå spännande. Ser många tidigare kullar från uppfödare där det finns HD E och D, och extremt få A eller B. Ser också ut som att många avelsdjur har C. Tänker man att det är mer okej för att mellan/dvärgpudeln är liten och inte belastar lika mycket?
Det är ju svårt med HD då en del kan vara väldigt påverkade av sina höfter medan andra är betydligt mindre påverkade. Pumi är ju också en mindre ras med varierande grad av HD där jag sett valpar som varit så kraftigt påverkade att de avlivats, medan vuxna hundar utan symptom haft grav HD.
 
Om jag fortsätter att läsabiologi skulle jag gärna göra mitt ex-jobb på höfter/leder. Hur har det gått för hundar med och utan anmärkning. Hur påverkar dåliga höfter användning och livstidsförväntningar? Det borde gå att göra ett urval av hundar ur avelsdata.
 
Hur funkar det egentligen när det gäller mindre och nättare raser? Jag har kikat runt på mellanpudlar, inte aktuellt med valp på några år men det är ändå spännande. Ser många tidigare kullar från uppfödare där det finns HD E och D, och extremt få A eller B. Ser också ut som att många avelsdjur har C. Tänker man att det är mer okej för att mellan/dvärgpudeln är liten och inte belastar lika mycket?
Just mellanpudel har jag förstått är rätt drabbade av HD och jag trodde detta var något som rasklubben aktivt arbetar med? Men kanske har missförstått, har bara hört det från flera bekanta/vänner/kollegor som har eller haft pudel att det är ett känt problem inom rasen.
 
Hur funkar det egentligen när det gäller mindre och nättare raser? Jag har kikat runt på mellanpudlar, inte aktuellt med valp på några år men det är ändå spännande. Ser många tidigare kullar från uppfödare där det finns HD E och D, och extremt få A eller B. Ser också ut som att många avelsdjur har C. Tänker man att det är mer okej för att mellan/dvärgpudeln är liten och inte belastar lika mycket?

De drabbas väl inte av problem lika snabbt som stora hundar varpå man luras att tro att HD inte förekommer i någon större omfattning. De pudeluppfödare jag känner HD-röntgar och ser inte avel på D eller sämre som ett alternativ.

Röntgar mycket på jobbet och ser hiskeliga höfter på hundar av typ shi-tzu, malteser och bichon frisé.
 
Just mellanpudel har jag förstått är rätt drabbade av HD och jag trodde detta var något som rasklubben aktivt arbetar med? Men kanske har missförstått, har bara hört det från flera bekanta/vänner/kollegor som har eller haft pudel att det är ett känt problem inom rasen.
Det finns HD i avelsprogrammet men bara för storpudel (Hälsa » Svenska Pudelklubben) men att pudelklubben uppmärksammat problemet hoppas jag leder till en större medvetenhet även för de mindre varianterna.

(Jag blir glad av pudelklubbens webbplats - de är naturligtvis inte perfekta, men det verkar vara en ras med många goda krafter)
 
Det finns HD i avelsprogrammet men bara för storpudel (Hälsa » Svenska Pudelklubben) men att pudelklubben uppmärksammat problemet hoppas jag leder till en större medvetenhet även för de mindre varianterna.

(Jag blir glad av pudelklubbens webbplats - de är naturligtvis inte perfekta, men det verkar vara en ras med många goda krafter)
Enligt SKK har mellanpudel numera HD-index (sedan 2018).

Så här står det i RAS, som är äldre än 2018:

Mellanpudel
Av mellanpudlar födda 2000 och senare är 569 st (9,0%) undersökta för HD. Av dessa hade 187 st (32,9 %) höftledsdysplasi av någon grad, varav 50 st (8,8 %) grad D eller sämre. Detta borde stämma till eftertanke. Vi uppmanar fler mellanpudelägare att låta höftledsröntga sina hundar så att det blir möjligt att avgöra om detta är ett så stort problem som det ser ut att vara. Under år 2014 betalade SPK en bonus till dem som röntgade sina mellanpudlar och det blev en stor succé, men tyvärr gick röntgenfrekvensen ner igen 2015 och det är fortfarande svårt att med säkerhet se hur det ser ut med höfterna bland mellanpudlarna. Målsättningen måste vara att inga hundar med HD grad D och E används i avel och enda möjligheten att utesluta dessa är att röntga alla avelsdjur.

Krav för valphänvisning:
Fr.o.m. 2016-06-01 krävs för mellanpudel registrerat resultat för HD-röntgen, gjort efter 12 månaders ålder, för båda föräldrarna före parning.
I kombinationer med mellanpudel och dvärgpudel krävs att mellanpudeln är HD-röntgad och att dvärgpudeln är patellaundersökt.

Avelsrekommendation: Mellanpudlar som har höftledsdysplasi grad C kan i begränsad omfattning användas i avel, men endast mot hund som har grad A eller B, d.v.s. är HD-fri.

Så det verkar ju som att klubben försöker göra något åt problemet.
 
Definitionen av om en ras har problem med HD är ju hur stor andel som faktiskt visar kliniska problem. Om det är vanligt förekommande att hundar söker veterinärvård för hälta pga dåliga höfter så bör man ju inom rasen ta hänsyn till detta. Om det är ovanligt med kliniska symptom, så blir ju en avläsning bara en bokstav på ett papper och då kan man fråga sig vad man vinner på att ta allt för stor hänsyn till detta, kanske på bekostnad av annat som rasen har större problem med.

När jag skaffade min första chow chow, född 1987, så röntgade man endast höfterna. Armbågar fanns det ingen som röntgade på den tiden. Dock var det några som började röntga även armbågarna några år senare just för att det var så vanligt med frambenshalta hundar och en hel del problem som t ex OCD. Min första chow chow röntgades aldrig fram, men var till och från halt på båda frambenen när hon var runt fem år, så troligen hade hon kraftig ED.

Det fanns ett stort motstånd inom rasen att röntga armbågar eftersom de som inte ville göra det påstod att de inte hade några problem med detta. Dock spred det sig och rasklubben införde så småningom krav på ED-röntgen för valphänvisning. Detta gjorde att nästan 100% av alla uppfödare röntgade armbågarna trots att inga krav fanns från SKK. Statistiken visade på att ED låg runt 70%. Naturligtvis kunde inte endast ED-fria hundar användas i avel och på den tiden var det fritt fram att t o m avla på ED 3, vilket också gjordes. Det positiva var att typ lika många hundar armbågsröntgades som höftledsröntgades (nästan 50% av årsregistreringarna ett tag), men då ingen större hänsyn togs till armbågsresultaten så förbättrades ju heller inte armbågarna. Sedan flera år tillbaka så har rasklubben helt tagit bort kravet på armbågsröntgen och vi ser att fler och fler uppfödare helt slutar att röntga fram, trots att rasen inte alls har fått bättre armbågar. Gapet mellan HD och ED har dock jämnats ut då HD har ökat rejält i rasen under de senaste ca tio åren. SKK kräver inte armbågsröntgen för chow chow (det krävs att ras- och specialklubb ansöker om att få det och det kommer tyvärr aldrig hända), men de har nu förbjudit avel på hundar med ED 3. Vad händer när man inte har krav på en undersökning, men sätter avelsförbud för vissa resultat? Jo, folk slutar röntga helt, för att slippa få avelsförbud på sin hund med ED 3.... Jag vet uppfödare som talat om för mig att de röntgat armbågarna, men att det såg så dåligt ut att de inte skickade in det för avläsning och nu ska de avla på hunden (vilket ju är helt ok eftersom den ju inte har något officiellt resultat). Om man tycker att man avlar för friskare hundar vet jag inte, men jag är inte så säker på att ett problem försvinner bara för att man inte bryr sig om det. Halta hundar fortsätter ju att förekomma och unga hundar avlivas pga riktigt risiga framben. Eftersom något krav för känd armbågsstatus inte finns, så ersätter ju försäkringsbolagen för detta trots att föräldrarna inte ens är undersökta.
 
Definitionen av om en ras har problem med HD är ju hur stor andel som faktiskt visar kliniska problem. Om det är vanligt förekommande att hundar söker veterinärvård för hälta pga dåliga höfter så bör man ju inom rasen ta hänsyn till detta. Om det är ovanligt med kliniska symptom, så blir ju en avläsning bara en bokstav på ett papper och då kan man fråga sig vad man vinner på att ta allt för stor hänsyn till detta, kanske på bekostnad av annat som rasen har större problem med.

När jag skaffade min första chow chow, född 1987, så röntgade man endast höfterna. Armbågar fanns det ingen som röntgade på den tiden. Dock var det några som började röntga även armbågarna några år senare just för att det var så vanligt med frambenshalta hundar och en hel del problem som t ex OCD. Min första chow chow röntgades aldrig fram, men var till och från halt på båda frambenen när hon var runt fem år, så troligen hade hon kraftig ED.

Det fanns ett stort motstånd inom rasen att röntga armbågar eftersom de som inte ville göra det påstod att de inte hade några problem med detta. Dock spred det sig och rasklubben införde så småningom krav på ED-röntgen för valphänvisning. Detta gjorde att nästan 100% av alla uppfödare röntgade armbågarna trots att inga krav fanns från SKK. Statistiken visade på att ED låg runt 70%. Naturligtvis kunde inte endast ED-fria hundar användas i avel och på den tiden var det fritt fram att t o m avla på ED 3, vilket också gjordes. Det positiva var att typ lika många hundar armbågsröntgades som höftledsröntgades (nästan 50% av årsregistreringarna ett tag), men då ingen större hänsyn togs till armbågsresultaten så förbättrades ju heller inte armbågarna. Sedan flera år tillbaka så har rasklubben helt tagit bort kravet på armbågsröntgen och vi ser att fler och fler uppfödare helt slutar att röntga fram, trots att rasen inte alls har fått bättre armbågar. Gapet mellan HD och ED har dock jämnats ut då HD har ökat rejält i rasen under de senaste ca tio åren. SKK kräver inte armbågsröntgen för chow chow (det krävs att ras- och specialklubb ansöker om att få det och det kommer tyvärr aldrig hända), men de har nu förbjudit avel på hundar med ED 3. Vad händer när man inte har krav på en undersökning, men sätter avelsförbud för vissa resultat? Jo, folk slutar röntga helt, för att slippa få avelsförbud på sin hund med ED 3.... Jag vet
Detta med att man väljer att inte skicka in bilderna är ett riktigt oskick. Inte heller helt ok enligt SKKs regler. Det är därför man skulle ta in godkännande av ägaren innan röntgen. Nu när ägaren beställer röntgen i förväg borde det försvinna.
 
Detta med att man väljer att inte skicka in bilderna är ett riktigt oskick. Inte heller helt ok enligt SKKs regler. Det är därför man skulle ta in godkännande av ägaren innan röntgen. Nu när ägaren beställer röntgen i förväg borde det försvinna.
Javisst, nu beställer man röntgen av bara höfterna och låter bli att kolla armbågarna. Det tråkiga är att vi uppfödare, som t ex jag, som tycker att armbågarna är lika viktiga som höfterna, får väldigt klent utbud av hanar att använda. Tråkigt nog är det i dessa tider inte enkelt att åka utomlands och nu blir det ju dessutom extra krångligt och dyrt att ta in sperma...
 
Det är ju svårt med HD då en del kan vara väldigt påverkade av sina höfter medan andra är betydligt mindre påverkade. Pumi är ju också en mindre ras med varierande grad av HD där jag sett valpar som varit så kraftigt påverkade att de avlivats, medan vuxna hundar utan symptom haft grav HD.
Jag har fått intrycket att det är samma sak med sheltie. Kanske är samma lika hos många raser.
 
Precis så är det, därför borde SKK inte låtsas vara kontrollinstans.
Hur menar du? Om en ras inte ingår i ett hälsoprogram så finns heller inga krav på att hälsoundersöka hunden för något. Om man ändå gör det, t ex HD-röntgar och resultatet blir HD E, så är det ett brott mot grundreglerna att avla på hunden, oavsett om rasen har hälsoprogram eller ej. SKK kan ju inte kräva hälsoresultat när inget hälsoprogram finns för rasen. Man kan ju inte kräva alla hälsotester som finns för alla raser, bara för att vissa raser har hälsoprogram.
SKK kontrollerar att gällande regelverk uppfylls av medlemmarna och grundreglerna gäller alla medlemmar, från medlemmar i länsklubb ner till medlemmar i lokala brukshundklubbar. Alla har exakt samma grundregler att förhålla sig till. Däremot så måste ju en hund vara officiellt avläst för att ha ett HD-resultat. Har den inget resultat registrerat på HundData så har den inget officiellt resultat och om rasen inte har krav på känd HD-status, så kommer hunden, oavsett hur höfterna ser ut i verkligheten, att anses vara oröntgad och höfterna sätter inga stopp för avel.
 
Till skillnad från SKK har LS verkligen sanktioner. SKK har ju bara icke-sanktionen att slänga ut medlemmar. Med förbättrad lagstiftning kan LS ge bra sanktioner, nu har de mest restriktioner på djurantal och djurförbud.

På vilket sätt sanktionerar LS de uppfödare som avlar på hundar med andningssvårigheter? Hundar med ärftliga sjukdomar som avkomman lider stor risk att drabbas av/kombinationer där sjukliga gener riskerar att dubbleras? Hundar med svåra rädslor? (Jag skulle aldrig köpa en pudel från föräldrar som inte gått BPH eller MH)

För detta finns ju redan den lagstiftning som LS behöver för att ingripa, men vad jag kan se är det extremt sällsynt. Att bli utesluten ur SKK för att man bryter reglerna må vara en klen sanktion, men det är trots allt mer än att ingenting alls händer.
 
En reggad hund kostar idag redan de summorna i snitt. Du får nog lägga på ca 50% på din kalkyl för att få ihop det.

Det är snarast så att reggade hundar är billigare än oreggade om man tittar på blocket. De priser som seriösa SKK-uppfödare för valpar efter ordentligt utvärderade hundar tar ligger markant lägre än fantasipriserna som folk vill ha för blandraser/oreggade. Ibland har de senare t o m föräldrar med defekter som utesluter dem från renrasavel.
 
Det är snarast så att reggade hundar är billigare än oreggade om man tittar på blocket. De priser som seriösa SKK-uppfödare för valpar efter ordentligt utvärderade hundar tar ligger markant lägre än fantasipriserna som folk vill ha för blandraser/oreggade. Ibland har de senare t o m föräldrar med defekter som utesluter dem från renrasavel.
Ja blandraser är extremt dyra. Men de flesta renrasiga ligger väl runt 20000:- plus minus några tusenlappar. Undantag för några raser såklart.
 
Ja blandraser är extremt dyra. Men de flesta renrasiga ligger väl runt 20000:- plus minus några tusenlappar. Undantag för några raser såklart.

Jag ser rätt många kullar där priset snarare ligger runt 15 000 plus minus några tusenlappar. Det brukar iofs röra sig om lite större raser, små raser är dyrare. Men som exempel finns annonser på reggade siberian husky-valpar för 15' och en annons med oreggade för 25'...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet. Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 711
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 557
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 358
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp