Avel på dåliga höfter (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

En av de värsta uppfödarna som jag har koll på är inte bara utställningsdomare, hen är även utbildad veterinär.
Den senaste kullen har ett HD-index på 87, om jag inte minns helt galet. Mentaliteten i kennelns avel ska vi inte ens tala om.
Har i andra raser också sett att veterinärer är uppfödare och föder upp riktigt extrema eller på annat sätt dåliga varianter av sin ras. Tänker på det varje gång jag hör någon säga att det bara borde få vara veterinärer som avlar hund (något som jag hört ett flertal gånger)...
 
Har läst inlägget - helt sjukt att det bara är 2 personer som rekommenderar avlivning.
Ja när höfterna luxerar så man måste dra dem rätt för att hunden ska kunna resa sig tycker jag faktiskt att man SKA avliva, men misstänker att jag blir totalt svartlistad om jag skulle skriva det.

Så jäkla sorgligt också att uppfödaren inte är intresserad av att hjälpa valpköparen ALLS.
 
Så fort HD kommer på tal kommer det ett antal hemsnickrade teorier kring varför HD uppstår. Det är väldigt roande, samtidigt som man förstås också vill ta fram skämskudden. Ett axplock från den senaste diskussionen:

- HD utvecklas lättare om uppfödaren jobbar pga näringsintaget blir för dåligt pga stressad tik
- HD utvecklas mer här i Norden för att det är så kallt
- HD E ses direkt vid två års ålder utan röntgen så vi behöver inte röntga för att undvika sådana hundar i aveln ändå
- En sund hund är den som vinner i utställningsringarna och därför behöver vi inte röntga
- En välvinklad och korrekt led är per automatik en sund led och därför behöver vi inte röntga
- Vi stressar och överbelastar unga hundar och därför ser vi nu HD
- HD inom schäfer har aldrig förbättrats och därför är det ingen idé att röntga

Jag går och djupandas i en påse ett tag så kan väl ni samlas i smågrupper och diskutera ovanstående punkter. Tack!
HD på grund av kallt väder var ju bäst... 🙄
 
Alltså, den dagen vi får röntgenkrav på vår ras, då är det dags att öppna champagneflaskan. Blir fullständigt idiot på folk. Nu senast en som tyckte det var en bra idé att para sin tik med E-höfter.

Lysande, verkligen.

Någon som vet om SKK går in direkt eller måste man anmäla personen?
Avel på HD E är inte tillåtet enligt grundreglerna. Uppfödaren kommer att få någon form av kontakt med SKK. Beroende på hur denne svarar och om det funnits tidigare anmärkningar så kan resultatet bli allt från registrering av valparna med avelsförbud till anmälan till DN.
 
Avel på HD E är inte tillåtet enligt grundreglerna. Uppfödaren kommer att få någon form av kontakt med SKK. Beroende på hur denne svarar och om det funnits tidigare anmärkningar så kan resultatet bli allt från registrering av valparna med avelsförbud till anmälan till DN.
Det går ju att få dispenser av olika skäl. Mamman till min ettåring fick bäckenet krossat som ung och går inte läsa av, så det står HD- okänd på henne. Hon har fått dispens för avel.
 
Det går ju att få dispenser av olika skäl. Mamman till min ettåring fick bäckenet krossat som ung och går inte läsa av, så det står HD- okänd på henne. Hon har fått dispens för avel.
Fast då har inte den tiken en officiell E-höft. Eftersom HD E nämns så utgår jag ifrån att det är en officiellt avläst höft, annars räknas ju inte resultatet.
 
Något annat jag läste i gruppen var klassikern "men schäfrar har haft röntgenkrav jättelänge och ändå har man inte lyckats avla bort HD ur den rasen!".
Nä, och vad beror det på? Alla uppfödare som inte tagit hänsyn till avelsresultaten och struntat i släktbilden... :meh:

Jag blev nyfiken och kollade på hur det ser ut i Finland och med tanke på att HD är så utbrett känns just index verkligen som en bra idé för rasen. Då kan man ju tydligt se hur en kombination ligger till i förhållande till rassnittet, oavsett föräldrarnas röntgenresultat. Där röntgas ungefär 40% av alla hundar i rasen och andelen E-höfter ligger på 8/13% av de som röntgas. Det borde verkligen inte vara något problem att utesluta dessa.
 
Något annat jag läste i gruppen var klassikern "men schäfrar har haft röntgenkrav jättelänge och ändå har man inte lyckats avla bort HD ur den rasen!".
Nä, och vad beror det på? Alla uppfödare som inte tagit hänsyn till avelsresultaten och struntat i släktbilden... :meh:

Jag blev nyfiken och kollade på hur det ser ut i Finland och med tanke på att HD är så utbrett känns just index verkligen som en bra idé för rasen. Då kan man ju tydligt se hur en kombination ligger till i förhållande till rassnittet, oavsett föräldrarnas röntgenresultat. Där röntgas ungefär 40% av alla hundar i rasen och andelen E-höfter ligger på 8/13% av de som röntgas. Det borde verkligen inte vara något problem att utesluta dessa.

Och folk skjuter välmeriterade bredvid målet om de menar att det inte lönar sig att röntga bara för att HD fortfarande finns. Poängen är väl inte först och främst att eliminera HD utan att förbättra statusen. Minimera andelen riktigt dåliga höfter. Om andelen E-höfter minskar men andelen C ökar är det ju en vinst även om andelen HD är densamma.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet. Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 711
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 556
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 357
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp