Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Avel säsong?

När stoet brunstar och du anser tiden lagom för att få föl om ca 11 månader. Jätteolika beroende på ras, var du bor samt vilka ösnkemål du har som uppfödare på när du vill fölet ska komma.
Travhästar brukar allmänt betäckas före halvblod eftersom de bör vara tidiga på säsongen och väl förberedda för start - gärna redan som 2-åringar.
Halvblod brukar man nog gärna försöka passa in fölen till första gräset ungefär (olika beroende på landsända).
Generell tycker jag det verkar som att t ex islandshästar och ponnyer är lite senare - stämmer inte det?
Dvs för vissa redan i mars/april, men de allra flesta ston betäcks nog i maj skulle jag gissa. En del är senare pga sena fölningar.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6486 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
1 457
Hästvård Är de någon som kan skriva hur man på bästa sätt förebygger fång nu när de är betes säsong nu:)
Svar
3
· Visningar
196
  • Artikel
Hästnyheter Anna Nilsson öppnade säsongen med en seger direkt i den internationella trestjärniga fälttävlan på Strömsholm.
Svar
0
· Visningar
50
Fritid Snart är säsongen här igen! :banana: Vilka här har husvagn? Kör ni runt eller har ni säsong? Vi har säsong på en privatcamping...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
2 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Vad är de?

Omröstningar