Avel utan egen gård?

prinsessfeminist

Trådstartare
Ni som tagit föl på era ston som varit uppstallade/inackorderade på anläggning eller hos någon privatperson, hur har ni löst hela processen med fölvak, fölning och sedan unghästtid?

Har ni tagit bara ett föl, eller satsat och avlat mer på "riktigt"?

Jag är nyfiken på alla möjliga slags upplägg, men min egen kreativa sida är seg just nu.
 
Mitt sto var inackorerad bara ett par kilometer hemifrån och jag är bilburen så mot slutet av dräktigheten åkte jag dit flera gånger per dag. Fick sätta upp kamera i boxen för att vaka nattetid och har fantastiska och engagerade stallkamrater som också kollade stoet. När det var dags för fölning spenderade jag natten i stallet bara, fick sällskap av stallägaren som fanns med genom fölningen. Väldigt skönt med ett till par ögon och armar om det skulle behövas. Vi pratade även om husvagn på tomten, det hade också varit en lösning! Tagit ett föl, är det tänkt att gå med vinst tror jag inte man kan räkna med att ha stoet uppstallat hos någon annan.
 
Jag råkade köpa ett dräktigt sto hösten -19. Varken han som sålde henne eller jag visste om att hon var dräktig och jag fick det bekräftat bara en dryg månad innan hon fölade (lät veterinär undersöka henne pga misstanke att hon faktiskt var dräktig). Hade ju såklart inte planerat för detta alls, men det löste sig väldigt bra med att jag fick köra tillbaka henne till säljaren och hon fick gå i hans flock med avelsston och föla där. Fölet fick sedan följa med övriga hingstföl i flocken till en annan gård i närheten där de nu går i hingstflock fram tills det börjar bli dags för inridning. Nu blev ju upplägget lite speciellt för mig eftersom det hela var en överraskning, men jag behövde inte betala för stoet och fölet så länge de gick på säljarens gård, nu betalar jag för inackordering i lösdrift för min ettåring och stoet har jag sålt (har en annan ridhäst).

Vi (min dotter och jag) har ett annat sto som vi funderar på att betäcka i år, i så fall kommer det att bli samma upplägg för henne (men då betalar vi givetvis inackorderingen för sto + föl) eftersom det blev väldigt bra och just den gården har väldigt fina förutsättningar för att fölen ska växa upp i flock på bra marker. Att gå med vinst tror vi inte på i vilket fall, vi har hästarna endast som hobby!
 
Jag råkade köpa ett dräktigt sto hösten -19. Varken han som sålde henne eller jag visste om att hon var dräktig och jag fick det bekräftat bara en dryg månad innan hon fölade (lät veterinär undersöka henne pga misstanke att hon faktiskt var dräktig). Hade ju såklart inte planerat för detta alls, men det löste sig väldigt bra med att jag fick köra tillbaka henne till säljaren och hon fick gå i hans flock med avelsston och föla där. Fölet fick sedan följa med övriga hingstföl i flocken till en annan gård i närheten där de nu går i hingstflock fram tills det börjar bli dags för inridning. Nu blev ju upplägget lite speciellt för mig eftersom det hela var en överraskning, men jag behövde inte betala för stoet och fölet så länge de gick på säljarens gård, nu betalar jag för inackordering i lösdrift för min ettåring och stoet har jag sålt (har en annan ridhäst).

Vi (min dotter och jag) har ett annat sto som vi funderar på att betäcka i år, i så fall kommer det att bli samma upplägg för henne (men då betalar vi givetvis inackorderingen för sto + föl) eftersom det blev väldigt bra och just den gården har väldigt fina förutsättningar för att fölen ska växa upp i flock på bra marker. Att gå med vinst tror vi inte på i vilket fall, vi har hästarna endast som hobby!
Nej, vinst har jag strukit på listan för länge sedan. 😁

Snarare skulle jag ju fått en kanonhäst för pengarna som det kostar att hålla stoet och föda upp fölungen.

Men då missar man ju hela erfarenheten och glädjen i att ha sin egen. Målet för min del är inte att ha en färdig topphäst.

Nåväl, ditt upplägg lät ju bra. Jag har funderat på lösdrift för unghästen när det blir dags, och då med service inkluderat. Det kostar en del, men då skulle jag spara en hel del tid och fölungen skulle ändå ha det bra.

Mitt dilemma är att jag är harig och vill ha viss kontroll, lösdriften behöver vara inom pendlingsavstånd och helst inte för långt bort.

Dessutom får det vara prisvärt. Det kan inte få kosta hur mycket som helst.

Ett annat alternativ är att jag behåller fölet på den vanliga anläggning vi är på nu, och det blir in- och utsläpp som vanligt i en vinterhage (som lär bli lerig), och då blir hästen mer hanterad.

Men det blir ännu dyrare och som sagt tiden...
 
Mitt sto var inackorerad bara ett par kilometer hemifrån och jag är bilburen så mot slutet av dräktigheten åkte jag dit flera gånger per dag. Fick sätta upp kamera i boxen för att vaka nattetid och har fantastiska och engagerade stallkamrater som också kollade stoet. När det var dags för fölning spenderade jag natten i stallet bara, fick sällskap av stallägaren som fanns med genom fölningen. Väldigt skönt med ett till par ögon och armar om det skulle behövas. Vi pratade även om husvagn på tomten, det hade också varit en lösning! Tagit ett föl, är det tänkt att gå med vinst tror jag inte man kan räkna med att ha stoet uppstallat hos någon annan.
Kamera och fölvakt har jag tittat på, och jag funderar på om det går att hyra någon i närheten.

Jag kan absolut sova i stallet också, eftersom det lär vara ok temperatur i slutet av juni.

Men, lite stressad kommer jag bli.

Jag har ca 50 dagar på mig...:nailbiting:
 
Nej, vinst har jag strukit på listan för länge sedan. 😁

Snarare skulle jag ju fått en kanonhäst för pengarna som det kostar att hålla stoet och föda upp fölungen.

Men då missar man ju hela erfarenheten och glädjen i att ha sin egen. Målet för min del är inte att ha en färdig topphäst.

Nåväl, ditt upplägg lät ju bra. Jag har funderat på lösdrift för unghästen när det blir dags, och då med service inkluderat. Det kostar en del, men då skulle jag spara en hel del tid och fölungen skulle ändå ha det bra.

Mitt dilemma är att jag är harig och vill ha viss kontroll, lösdriften behöver vara inom pendlingsavstånd och helst inte för långt bort.

Dessutom får det vara prisvärt. Det kan inte få kosta hur mycket som helst.

Ett annat alternativ är att jag behåller fölet på den vanliga anläggning vi är på nu, och det blir in- och utsläpp som vanligt i en vinterhage (som lär bli lerig), och då blir hästen mer hanterad.

Men det blir ännu dyrare och som sagt tiden...
Det är ju få "vanliga anläggningar" som kan erbjuda ett vettigt liv för ett föl/ung unghäst. Och det är inte heller så enkelt att hantera dem när de är små, det är ju inget man vill låta vem som helst göra. Dessutom inget vidare för dem att inte ha sällskap av andra ungbusar.

Jag tänker att man får släppa på sitt kontrollbehov och skicka iväg unghästen till lämplig unghästlösdrift tills det är dags att förbereda för inridning. Om det finns nära är ju det jättebra, kan säkert gå att hitta om du annonserar i god tid. I mitt län har den regionala SWB-föreningen lite tips på lösdrifter som tar emot unghästar.

De jag känner som tagit föl men inte har eget stall har stallat upp stoet hos någon annan uppfödare inför fölning. På så sätt finns det både sällskap av andra föl sen efter födseln plus att man kan få hjälp av den erfarne uppfödaren. Arrangemangen har sett lite olika ut, en del har betalat lite mindre i stallhyra och då haft ett större ansvar själv för vak osv medans andra har betalat för fullservice så att stallägaren sköter allt. När det sen är dags för avvänjning har det även där sett lite olika ut, ibland har fölet kunnat gå kvar på samma ställe och ibland har man fått leta efter en lämplig unghästlösdrift. Många uppfödare kan ju ta in fler unghästar i sina flockar.
 
Nej, vinst har jag strukit på listan för länge sedan. 😁

Snarare skulle jag ju fått en kanonhäst för pengarna som det kostar att hålla stoet och föda upp fölungen.

Men då missar man ju hela erfarenheten och glädjen i att ha sin egen. Målet för min del är inte att ha en färdig topphäst.

Nåväl, ditt upplägg lät ju bra. Jag har funderat på lösdrift för unghästen när det blir dags, och då med service inkluderat. Det kostar en del, men då skulle jag spara en hel del tid och fölungen skulle ändå ha det bra.

Mitt dilemma är att jag är harig och vill ha viss kontroll, lösdriften behöver vara inom pendlingsavstånd och helst inte för långt bort.

Dessutom får det vara prisvärt. Det kan inte få kosta hur mycket som helst.

Ett annat alternativ är att jag behåller fölet på den vanliga anläggning vi är på nu, och det blir in- och utsläpp som vanligt i en vinterhage (som lär bli lerig), och då blir hästen mer hanterad.

Men det blir ännu dyrare och som sagt tiden...

Både där jag haft sto+föl och där jag nu har ettåringen ligger långt bort från mig (där jag bor just nu), och är "all inclusive", dvs jag behöver inte vara där alls. Där sto+föl gick så känner jag ju gårdsägaren och var väl och hälsade på i snitt varannan vecka under hela perioden de gick där. Nu ser jag ettåringen betydligt mer sällan, men det han har nytta av är att vara i flock på ett bra ställe, inte att jag springer där och petar på honom! :D Men jag kan absolut förstå önskan om pendlingsavstånd för att ändå vara mer delaktig. Jag flyttar i juni och kommer ha betydligt närmare efter det, så då kommer jag kanske hänga där en del oavsett!

Jag skulle personligen aldrig någonsin ens överväga "vanlig installning", dvs liv på box och ut o in i hage varje dag, för en växande unghäst. Jag anser att de behöver vara med andra hästar på stora ytor, röra på sig och "lära sig vara häst" innan vi människor börjar lägga oss i. Men det är ju jag det - jag har helst även mina ridhästar på lösdrift i flock! :)
 
Jag tog föl på mitt sto för några år sedan. Tyvärr dog fölet vid fölningen så vi kom ju inte hela vägen, men planen fanns ju ändå. Vi står på en anläggning med boxhästar och två mindre lösdrifter. Jag kunde byta till den största boxen tillfälligt när det närmade sig fölning. Jag hade kamera i boxen som jag kom åt hemifrån. När det började bli dags kunde jag sova över hos stallägaren (har knappt 15 min till stallet med bil). Det var väldigt tacksamt. För min del blev det bara en natt hos dem då stoet var väldigt tydlig innan fölningen så jag slapp sova där länge 😊.

Planen var att skicka iväg fölet på lösdrift någon annanstans. Vi har lösdrifter men inte så mycket unghästar där, och jag ville gärna att fölet skulle få jämnåriga kompisar. Sen kan jag ta hem unghästen igen när den är 2 och behöver börja hanteras och utbildas mer.
 
Jag har alla mina ston inackorderade hos andra .
Två står 67 mil bort. Ett står bara 10 mil bort eller så. Alla är på anläggningar anpassade för ston/unghästar. Dessutom är det seminstationer bägge två. Sen kommer unghästarna kunna gå kvar i flock med kamrater av samma kön.

Jag vill gärna vara med på fölningarna och stallägarna får hålla koll på stona åt mig och säga när det är dags att närvara. Förra året med nytt sto (för mig) åkte jag på eget bevåg alldeles för tidigt. I år alldeles lagom, inte en enda vaknatt för mig medan de stackars stallägarna hade vakat i tre veckor på min och ett annat sto.

Jag har inte kontrollbehov på det viset att jag måste vara närvarande i det dagliga, jag vilar i att de jag lämnat hästarna till är kompetenta och vet vad de pysslar med. Alla har hittills blivit väldigt trevliga hästar även om de som unghästar varit tillgängliga i varierande grad.
 
Jag har alla mina ston inackorderade hos andra .
Två står 67 mil bort. Ett står bara 10 mil bort eller så. Alla är på anläggningar anpassade för ston/unghästar. Dessutom är det seminstationer bägge två. Sen kommer unghästarna kunna gå kvar i flock med kamrater av samma kön.

Jag vill gärna vara med på fölningarna och stallägarna får hålla koll på stona åt mig och säga när det är dags att närvara. Förra året med nytt sto (för mig) åkte jag på eget bevåg alldeles för tidigt. I år alldeles lagom, inte en enda vaknatt för mig medan de stackars stallägarna hade vakat i tre veckor på min och ett annat sto.

Jag har inte kontrollbehov på det viset att jag måste vara närvarande i det dagliga, jag vilar i att de jag lämnat hästarna till är kompetenta och vet vad de pysslar med. Alla har hittills blivit väldigt trevliga hästar även om de som unghästar varit tillgängliga i varierande grad.
Hmm...

Nu fick jag en idé. Kanske skulle jag överväga något sådant?

Jag har några favorithingstar inom connemara och det kanske skulle kunna bli/ vara ett alternativ att ta en avkomma till, när man ändå är igång?

Men frågan är vad det kostar och smakar?

Tack för lite nya tankevurpor.
 
Jag deläger ett fullblodssto. Har haft del i henne sedan hon kom från England som treåring 2016 och genom löpkarriären. Vi bestämde tidigt att vi gärna ville ha kvar henne efter att hon slutat springa, dels för att hon har bra stam, dels för att det är en speciell häst. Hon gick ur träning 2019 och flyttade då till ett stuteri där hon fortfarande bor, nu med sitt första föl vid sidan. Hon är nyligen ombetäckt, så vi hoppas på ett halvsyskon till våren.

Jag har faktiskt inte träffat stoet sedan hon lämnade banan, men snart måste det bli ett besök och titta på fölet som jag än så länge bara har sett på film och bilder. Bara Corona-läget lättar så...

Vi har lösa planer på att skicka henne "hem" till Irland och stalla upp henne där i framtiden. Vi får se om det blir så eller om hon stannar i Sverige. Hur som helst upplever jag att det är ganska vanligt bland personer som håller på med galopphästar att stona stallas upp på stuterier. Jag har bara en andel i ett enda sto, men jag har stött på personer som har flera ston och gör på detta sätt.
 
Jag tog fyra föl på mitt gamla sto och ett på hennes dotter.

Mitt gamla sto var en reserverad häst som jag var övertygad om aldrig skulle föla utomhus eller på dagtid, vilket visade sig stämma. Hon stod inackorderad på stall där det var folk dagtid och själv vakade jag nattetid genom att sova i stallet(sadelkammaren). Jag var med alla gånger utom den sista, dottern som jag har kvar, då jag var så trött att jag ställde klockan fel och kom ut precis när fölet fötts.

Då dottern är en trygg häst som jag kände skulle kunnat föla dagtid i hage valde jag att stalla upp henne på seminstationen.
 
Har kamera i boxen. Bor ett par kilometer från stallet. Lagt mig ledig från jobbet i anslutning till BF.
Har möjlighet att låta henne i gå i egen hage nu. Sen fölet är fött och man sett att allt går bra för både stoet och avkomman och de sen bondat ordentligt kommer de skickas iväg på sto/fölbete till sdess fölet kan vänjas av. Då får den gå kvar och stoet flyttar hem.
 
Jag väntar mitt första föl men kan berätta hur jag tänkt mig att det ska bli. Jag är inackorderad men bor också på gården så det är kanske lite annorlunda. Stallägarna har tidigare haft avel i liten skala, numer är det ett inackorderingstall med typ 10 hästar.

Jag har behållt henne hemma hela dräktigheten, hon står i box på natten och hage med kompis på dagen. Har kamera i boxen och har fått låna fölvakt som hon har på sig dygnet runt. Jag har också hjälp av syster och stallkompis som bor nära som hjälper till att vaka och som kan komma snabbt om det behövs.

Jag har fått bygga en fölhage i en av hagarna som inte används just nu. Där räknar jag med att dom får gå första tiden, därefter är planen att dom ska gå med en kompis/grannes sto med föl på bete. Jag tänker att fölis ska få gå på lösdrift med jämnåriga efter avvänjning, men vart och hur vet jag inte än. Blir det en hingst finns chansen att gå med grannens föl, hon har också lösdrift.
Hur det blir med mitt sto vet jag inte riktigt heller, om jag försöker sätta igång henne igen eller lånar ut eller betäcker igen nästa år.
 
Hmm...

Nu fick jag en idé. Kanske skulle jag överväga något sådant?

Jag har några favorithingstar inom connemara och det kanske skulle kunna bli/ vara ett alternativ att ta en avkomma till, när man ändå är igång?

Men frågan är vad det kostar och smakar?

Tack för lite nya tankevurpor.

Det kostar skjortan och femti men är förbaskat kul och så värt varenda öre. Jag skulle inte vara jag om jag inte fick hålla på med detta. Jag håller på med SWB hopphästar
 
Ni som tagit föl på era ston som varit uppstallade/inackorderade på anläggning eller hos någon privatperson, hur har ni löst hela processen med fölvak, fölning och sedan unghästtid?

Har ni tagit bara ett föl, eller satsat och avlat mer på "riktigt"?

Jag är nyfiken på alla möjliga slags upplägg, men min egen kreativa sida är seg just nu.

Nu föder inte jag upp själv men svarar iallafall då jag jobbat i många år på ett större stuteri där vi tar emot ston utifrån för fölning också.
Skulle verkligen vilja slå ett slag för att lämna sitt sto på ett ställe där det finns möjlighet till full service kring fölningen och allt där omkring.
Jag kan förstå att kostnaden skrämmer många och att man i ett försök att komma lite billigare undan väljer att sköta det själv men min känsla är att det inte behöver krångla speciellt mycket för att det ändå ska bli dyrare i slutändan.

Hos oss tar vi 3500 kr extra för fölvak/assistans vid fölning, utöver den vanliga inackorderingskostnaden. Då ingår verkligen ALLT. Vi garanterar att det finns kunnig personal på plats senast då vattnet går (vi vakar manuellt på alla våra ston och har stallet bemannat dygnet runt under fölsäsong), ingen elektronisk övervakning i världen kan jämföras med att man faktiskt håller koll hela tiden. Skulle något vara galet så är förutom erfaren förlossningspersonal också veterinär på plats inom ett par minuter. När fölet väl är ute får den bästa tänkbara start med kontrollerad råmjölk på flaska tills dess att den kan dia själv och det görs foalcheck på alla föl efter 12 timmar.
Vi erbjuder oss att ringa de ägare som vill vara med och det händer ibland att de kommer för att vara på plats och ibland följer det fölningen via kameralänk.
Jag tänker att det räcker nästan med en kvarbliven efterbörd på jourtid hemma för att kostnaden skall överstiga det som ”hela paketet” kostar på ett stuteri. Man ska heller inte underskatta vikten av att ett sto blir förlöst av personal som är vana vid det och jag tror faktiskt att liv skulle räddas om fler valde att lämna iväg sina ston för fölning.

Hur mycket man vill vara delaktig kan man ju välja själv tänker jag och jag tror att det fungerar så på de flesta ställen att man är välkommen att vara med både vid fölning och vid andra tillfällen om man önskar och har möjlighet.

Vad gäller unghästtiden så är det samma sak där. Vi har våra på lösdrift där de binds upp 2 ggr/dag för utfodring och pyssel. Få ägare inom travvärlden (iaf hos oss) är speciellt engagerade i just den biten men man är såklart välkommen hit om man vill spendera lite tid med sin häst. Jag tror att det är sunt för unga hästar att växa upp i flock med mycket utevistelse och trots att de inte hanteras så väldigt mycket utöver dessa två tillfällen per dag så brukar de växa upp till trygga individer och det är sällan några problem med verkning/lastning etc.

Hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig!
 
Ni som tagit föl på era ston som varit uppstallade/inackorderade på anläggning eller hos någon privatperson, hur har ni löst hela processen med fölvak, fölning och sedan unghästtid?

Har ni tagit bara ett föl, eller satsat och avlat mer på "riktigt"?

Jag är nyfiken på alla möjliga slags upplägg, men min egen kreativa sida är seg just nu.
Har mer eller mindre alltid haft stona inackorderade hos proffs när jag tagit föl. Mindre stress för en själv och bättre för både ston, föl och unghästar. Min nuvarande situation gör att allt sköts på plats. Funkar smidigt och när det är dags blir årets unge och kommande föl även inridna på plats. Beroende på vad de visar mest talang för kommer avgöra om de sedan kommer att stå kvar och bli tävlade eller flytta till andra ryttare med andra specialkompetenser :D
 
Nu föder inte jag upp själv men svarar iallafall då jag jobbat i många år på ett större stuteri där vi tar emot ston utifrån för fölning också.
Skulle verkligen vilja slå ett slag för att lämna sitt sto på ett ställe där det finns möjlighet till full service kring fölningen och allt där omkring.
Jag kan förstå att kostnaden skrämmer många och att man i ett försök att komma lite billigare undan väljer att sköta det själv men min känsla är att det inte behöver krångla speciellt mycket för att det ändå ska bli dyrare i slutändan.

Hos oss tar vi 3500 kr extra för fölvak/assistans vid fölning, utöver den vanliga inackorderingskostnaden. Då ingår verkligen ALLT. Vi garanterar att det finns kunnig personal på plats senast då vattnet går (vi vakar manuellt på alla våra ston och har stallet bemannat dygnet runt under fölsäsong), ingen elektronisk övervakning i världen kan jämföras med att man faktiskt håller koll hela tiden. Skulle något vara galet så är förutom erfaren förlossningspersonal också veterinär på plats inom ett par minuter. När fölet väl är ute får den bästa tänkbara start med kontrollerad råmjölk på flaska tills dess att den kan dia själv och det görs foalcheck på alla föl efter 12 timmar.
Vi erbjuder oss att ringa de ägare som vill vara med och det händer ibland att de kommer för att vara på plats och ibland följer det fölningen via kameralänk.
Jag tänker att det räcker nästan med en kvarbliven efterbörd på jourtid hemma för att kostnaden skall överstiga det som ”hela paketet” kostar på ett stuteri. Man ska heller inte underskatta vikten av att ett sto blir förlöst av personal som är vana vid det och jag tror faktiskt att liv skulle räddas om fler valde att lämna iväg sina ston för fölning.

Hur mycket man vill vara delaktig kan man ju välja själv tänker jag och jag tror att det fungerar så på de flesta ställen att man är välkommen att vara med både vid fölning och vid andra tillfällen om man önskar och har möjlighet.

Vad gäller unghästtiden så är det samma sak där. Vi har våra på lösdrift där de binds upp 2 ggr/dag för utfodring och pyssel. Få ägare inom travvärlden (iaf hos oss) är speciellt engagerade i just den biten men man är såklart välkommen hit om man vill spendera lite tid med sin häst. Jag tror att det är sunt för unga hästar att växa upp i flock med mycket utevistelse och trots att de inte hanteras så väldigt mycket utöver dessa två tillfällen per dag så brukar de växa upp till trygga individer och det är sällan några problem med verkning/lastning etc.

Hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig!
Wow, helt ärligt visste jag inte ens att det fanns sånna anläggningar. Värt att tänka på om man ska ta fler föl.
 
Nu föder inte jag upp själv men svarar iallafall då jag jobbat i många år på ett större stuteri där vi tar emot ston utifrån för fölning också.
Skulle verkligen vilja slå ett slag för att lämna sitt sto på ett ställe där det finns möjlighet till full service kring fölningen och allt där omkring.
Jag kan förstå att kostnaden skrämmer många och att man i ett försök att komma lite billigare undan väljer att sköta det själv men min känsla är att det inte behöver krångla speciellt mycket för att det ändå ska bli dyrare i slutändan.

Hos oss tar vi 3500 kr extra för fölvak/assistans vid fölning, utöver den vanliga inackorderingskostnaden. Då ingår verkligen ALLT. Vi garanterar att det finns kunnig personal på plats senast då vattnet går (vi vakar manuellt på alla våra ston och har stallet bemannat dygnet runt under fölsäsong), ingen elektronisk övervakning i världen kan jämföras med att man faktiskt håller koll hela tiden. Skulle något vara galet så är förutom erfaren förlossningspersonal också veterinär på plats inom ett par minuter. När fölet väl är ute får den bästa tänkbara start med kontrollerad råmjölk på flaska tills dess att den kan dia själv och det görs foalcheck på alla föl efter 12 timmar.
Vi erbjuder oss att ringa de ägare som vill vara med och det händer ibland att de kommer för att vara på plats och ibland följer det fölningen via kameralänk.
Jag tänker att det räcker nästan med en kvarbliven efterbörd på jourtid hemma för att kostnaden skall överstiga det som ”hela paketet” kostar på ett stuteri. Man ska heller inte underskatta vikten av att ett sto blir förlöst av personal som är vana vid det och jag tror faktiskt att liv skulle räddas om fler valde att lämna iväg sina ston för fölning.

Hur mycket man vill vara delaktig kan man ju välja själv tänker jag och jag tror att det fungerar så på de flesta ställen att man är välkommen att vara med både vid fölning och vid andra tillfällen om man önskar och har möjlighet.

Vad gäller unghästtiden så är det samma sak där. Vi har våra på lösdrift där de binds upp 2 ggr/dag för utfodring och pyssel. Få ägare inom travvärlden (iaf hos oss) är speciellt engagerade i just den biten men man är såklart välkommen hit om man vill spendera lite tid med sin häst. Jag tror att det är sunt för unga hästar att växa upp i flock med mycket utevistelse och trots att de inte hanteras så väldigt mycket utöver dessa två tillfällen per dag så brukar de växa upp till trygga individer och det är sällan några problem med verkning/lastning etc.

Hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig!
Det där låter fantastiskt och liknande upplägg är det enda jag skulle kunna vara bekväm med om jag någon gång vill ha föl i igen.
Jag gillar ju avel och skulle gärna ha det i liten skala.
Jag har nu eget stall, men hade mitt sto uppstallad på gård med avel i liten skala när jag senast skulle ta föl.
Jag vakade via kamera nattetid och stallägarna på dagtid när stoet gick i hagen. Det var cirka 12 minuters bilväg till stallet, så jag var snabbt på plats när det närmade sig.
Det gick dock inte vägen den gången, även om upplägget var bra.
Ska jag ha föl i framtiden vill jag ha folk med massiv erfarenhet på plats.
Förmodligen hade mitt sto och föl inte kunnat räddas ändå, men jag vill ändå minimera risken så mycket det bara går...
Den maktlösheten är inget jag vill uppleva igen.
 
I travvärlden är det vanligt att man ställer sitt sto på stuteri och de sköter allt. Där jag jobbade var det ett syskonpar som drev varav den ena var veterinär, specialiserad på betäckning och fölning. Mer än hälften var inhysta ston men det gjordes ingen skillnad på dem utan man såg bara till att flockarna var välbalanserade. På hösten hamnade fölen på lösdriften i samma flockar de hade gått under sommaren med en trygg äldre valack. Sommaren efter gick de ut på bete och där efter började de åka till olika tränare, förutom gårdens egna som kördes in. :)

Hos oss var det alltså veterinären som fölvakade så tryggare kan det knappast bli. ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 286
Senast: axel
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: ptr
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 390
Senast: tina_sj
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp