M

MadeleineClaesson

Hejsan,
jag har en hund som nu är ca 12 veckor . När han blir äldre vill jag avla på han. Hur går man tillväga då?
Man lägger ut en annons. Men sen sak man vell få pengar för vaje valp? Finns de något speciellt pappare man skriver på då?

/Madde:)
 
Sv: Avel

Du har gott om tid på dig att gå skk's hunduppfödarutbildning innan det ev. är dags att avla på din hund.

Där lär du dig det mesta du behöver veta innan avel.
 
Sv: Avel

Vad är det för hund? För det första få honom godkänd för avel, dvs div. hälsotester lite beroende på vad det är för ras. Sen gärna bra resultat på utställning, mentaltest, och andra prov beroende på ras. Tycker jag.
 
Sv: Avel

Han är en blandras, chiuahua/papillon.
okajj så dom måste va godkända först. Då får vi göra de:)
 
Sv: Avel

Jag håller med. Gå SKKs uppfödarutbildning först. Den är faktiskt superbra och det är helt klart värt att gå den om man vill pyssla med avel, framförallt om man inte har någon riktigt erfaren uppfödare att ta hjälp av och lära sig "allt" av.
 
Sv: Avel

Han är en blandras, chiuahua/papillon.
okajj så dom måste va godkända först. Då får vi göra de:)

Eftersom din hund är blandras kan du inte ställa ut honom eller göra mentaltest, du kan med andra ord inte "få honom godkänd". Men om du nu ändå ska avla på honom bör du göra alla hälsotester på honom som är rekommenderade för respektive ras. Ögon, patella etc.

Sedan håller jag med - SKKS uppfödarutbildning bör du gå innan du funderar på att ta valpar.
 
Sv: Avel

Håller med alla andra och måste passa på att säga, para hunden äldre än 1,5 års ålder! Har märkt att jättemånga parar sina hundar som bara är runt året gamla. Dom är inte mogna för det då så vänta tills den är minst 2 år iaf.
 
Sv: Avel

Man får inte betalt per valp, utan per kull. Oftast rör det sig om samma summa som priset för en valp, men eftersom dvärghundar ofta får små kullar kanske tikägaren tycker det är för dyrt.

Å andra sidan kan det vara svårt att sälja valpar. Tikägaren blir kanske själaglad om du helt enkelt tar en av valparna, så är det en mindre att sätta ut på annonssajterna.
 
Sv: Avel

Skulle verkligen en hanhund ta någon skada av att para vid låg ålder?
Däremot tycker jag det ändå låter vettigt att vänta längre, de flesta raser är ju inte vuxna vid 1 år så det är ju svårt att veta hur de utvecklas.
 
Sv: Avel

Man får inte betalt per valp, utan per kull. Oftast rör det sig om samma summa som priset för en valp, men eftersom dvärghundar ofta får små kullar kanske tikägaren tycker det är för dyrt.

Å andra sidan kan det vara svårt att sälja valpar. Tikägaren blir kanske själaglad om du helt enkelt tar en av valparna, så är det en mindre att sätta ut på annonssajterna.

Jag har alltid betalat per valp.
 
Sv: Avel

Jodå det finns Blandis utställningar du kan gå på ;)

ge inte upp det finns en framtid innom blandraser nu ^^ lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 766
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 993
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp