avelsbokstäver?

M

mizz_perfect

Jag har ett shettissto som jag köpte för drygt ett år sedan. hon är visad två gånger med 40p varav ena på premiering där hon fick diplom. (detta är vad som står i sss stambok) vad har hon för avelsbokstäver? det kan jag inte hitta någonstans, eller hur fungerar detta?
 
Sv: avelsbokstäver?

Antar att du menar vad hon har för avelsvärdeklass?
Denna får hon när hon stambokförs. ÄR hon stambokförd så har hon ett RS-nummer (kan du om inte annat hitta i webstamboken). Är hon inte stambokförd än så kommer hon att få klass G1 NÄR hon stambokförs, för diplomet berättigar till detta.
 
Sv: avelsbokstäver?

japrecis det är avelsvärdeklass jag menar. hon har RS-nummer. Men varför står det då ingen klass i stamboken?
 
Sv: avelsbokstäver?

Jag har kikat i webstamboken och det finns verkligen ingen avelsvärdeklass angiven för detta sto.
Hon stambokfördes -98 och eftersom hon har diplom, så borde hon ha fått AB, enligt det "gamla" systemet. (numera heter det ju G1)
 
Sv: avelsbokstäver?

Okej, det var konstigt. Jag vet ju inte vilket sto det gäller men det borde ju åtminstone stå i passet (under förutsättning att det är en svensk häst alt. svenskt pass).

Till trådskaparen: Kan du inte kontakta tidigare ägare? Det ska ju finnas ett stamboksföringsbevis. Du kan ju också prova att kontakta stamboksföraren.
 
Sv: avelsbokstäver?

Är hon inte visad med föl så får hon ju inte AB, förr när vi visade så fick de ju diplom som 3 åringar och inte sin bokstav förrän de visades med föl
 
Sv: avelsbokstäver?

*du tog orden ur mun på mig*

har hon inte blivit visad med föl vid sidan så får hon heller ingen avlesvärdeklass.
 
Sv: avelsbokstäver?

Det står varken någon avelsvärde klass i passet eller på stambokföringsbeviset som jag fick när jag köpte henne. (orginalet)
det är blankt på båda ställen.

hon är visad två gånger med 40p. ena gången på premiering, den gången står med i stamboken. Den andra gången finns inte inskriven, men det kan vara så som Ameo skrev i pm att det inte var SSS som anordnade den utställningen.
 
Sv: avelsbokstäver?

enligt vad som framgår av mina papper och stamboken så är hon inte visad någongång med föl vid sidan. Hon har haft 3 föl. Det första visades första gången vid 3 års ålder (34p :eek: )
andra fölet är inte visad och det tredje fölet föddes hos mig i juli och är inte visad ännu då jag tyckte han var för liten att visa i början av hösten. Han ska visas nu i vår istället.

Så om jag har fattat det rätt så får hon ingen värdebokstav förän hon är visad med föl vid sidan?

stoet heter Haoba rs 3687 föresten. om någon undrade och vill kika ang detta i stamboken. :idea:
 
Sv: avelsbokstäver?

yapp du måste visa henne på premering och då har fölet med vid sidan om så får hon sin bokstav.
 
Sv: avelsbokstäver?

Jag har ju sett hennes mamma hur många gånger som helst ju *ler* och hennes pappa har jag träffat väldigt ofta med har själv haft en avkomma efter honom då de som äger hennes mamma har ägt pappan också ju.
du kan ju gå in på deras hemsida och kolla på hennes mamma där ju. och då även halvsyskon till henne.
 
Sv: avelsbokstäver?

Jo om hon har haft föl är allt en annan femma! Det framgick inte tidigare. Ston får inte värdebokstäver förrän de har haft minst ett föl, man säger kanske en aning slarvigt "föl vid sidan". Men man ska bara visa att hästen är fertil och bifoga hennes egna meriter, så får hon sin värdebokstav! G1 och G2 skaffar hon sig själv på egna meriter men A och Elit baseras på avkommornas resultat. Så du kan anmäla henne till premiering i sommar för tilldelning av värdebokstav, även om hon inte råkar ha en unge med sig. När du betalat in avgiften till SH läggs värdebokstaven till hennes RS nr. Söker man på henne kan det exempelvis stå:

"Haoba RS 3687 G1
Född xxxx. Stambokförd med 38p
G1-premierad med 40p"

typ. Så är det på welsh iallfall och jag tror inte det ska skilja sig på den punkten på andra raser.?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Kläder & Bli fin Om det ens är ett känt märke. Jag har en kavaj jag en gång i tiden köpt second hand som det står "Rapps dam" på. Jag hittar ingenting om...
Svar
6
· Visningar
669
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp