Avelsdjur.

H

hundar

Vad är en bra avelskatt? Vad tänker ni på när ni letar/sätter en katt i avel?

Det viktigaste för mej är temperamentet. för hur det än är så föder vi i första hand upp sällskapskatter. Sen kommer hälsa o i sista hand utseende. Men igentligen så går dom ju hand i hand. Men en katt med dåligt temperament sätter jag aldrig i avel. Däremot en katt som ev har någon form av genetisk sjukdom så länge den paras med en helt frisk o det är godkännt av rasklubben.
 
Sv: Avelsdjur.

Hälsa är min första prioritet. Hälsa, temperament, stamtavla, utseende - Allt detta är parametrar som avgör om jag sätter en katt i avel eller ej. Oavsett hur exceptionell en katt är typmässigt är det inte en lämplig avelskatt om den inte har hälsan. Jag skulle inta avla på en katt som vid en normal förlossning fått handmatas under större delen av sin uppväxt, jag skulle inte avla på en katt som under uppväxten har mycket onormal viktkurva eller en unge som föds prematur. - Bara några exempel.

Typmässigt är jag mer "förlåtande". En avelskatt behöver vara en showkatt, det räcker med att den passar in i "pusslet" och min planering.

När det gäller honor "bedöms" de efter andra kriterier efter första kullen. - Hur gick förlossningen? Hur var hennes mammaegenskaper? Hur var hennes mjölk- mängd och kvalité? Hur klarade hon av dräktighet och att vara mamma, höll hon sig i OK kondition? Mådde hon bra?

Det är mycket mer som "bedöms", men detta är väl ett exempel på hur jag tänker. :)
 
Sv: Avelsdjur.

Det är ju ett pussel och bra temperament är ändå en pusselbit som hemskt sällan fattas. Det är ju lite självsanerande, ingen vill ha en otrevlig katt så otrevliga katter tenderar att iaf inte lämna så mycket vidare till avel.

Jag fokuserar på hälsa och en stam som inte finns spridd över hela landet/världen. Jag ser gärna att det finns gamla katter i stamtavlan just för att de är gamla. Friska, goes without saying. Mitt största problem är att hitta "unika" stamtavlor, men det går med lite jobb det också.
 
Sv: Avelsdjur.

Typmässigt är jag mer "förlåtande". En avelskatt behöver vara en showkatt, det räcker med att den passar in i "pusslet" och min planering.

Såg att jag missade ett INTE i ovanstående mening. :o
Jag menar: En avelskatt behöver inte vara en showkatt. :p
 
Sv: Avelsdjur.

Jag prioriterar också stam och hälsa. Har sällan eller aldrig träffat en korat med ett i mina ögon oönskat temperament, även om vissa är "svåra" på vissa punkter. (Tex en av mina egna som är väldigt revirhävdande och svår med nykomlingar). Detta är inget som stör en sällskapsköpare utan "bara" ett bekymmer för oss uppfödare och som Sol säger, till viss del självsanerande. En skygg eller svårhanterlig katt hade jag ju aldrig köpt till mig själv, så att sådana faller bort ur avel är ju naturligt.

Stam är något jag upplever att en hel del uppfödare tar ganska lätt på. För mig är det oerhört viktigt att kunna bevara bredden i rasen, och jag köper hellre en "fulare" katt med en stam jag vill ha än en showstjärna ur ointressanta linjer. Den sistnämnda kan få bli ambassadör för rasen på utställning istället. I sista hand kikar jag på typ. Jag prioriterar andra saker är vad om är "på modet" just nu, men ibland dyker det upp katter med precis det jag vill ha. Mina avelskatter just nu representerar oerhört väl den modell jag vill se på rasen, och det är jag väldigt glad för. Vissa domare älskar dem för deras balans och uttryck, andra tycker de är "tråkiga" för att de inte är tillräckligt extrema i de få punkter som syns först och har flest poäng.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 434
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassiopeja
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: Sand
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 841
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp