Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Derring-Do

Trådstartare
Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå.

Det finns många diskussioner om vad som ska klassas som avel, stoägare kontra uppfödare, och att man inte ska ta föl på sitt sto bara för att hon råkar vara en trevlig ridhäst. ASVH vill börja hårdgallra bland stona för att bara få fram topptalanger, och sålla bort de som inte håller måttet internationellt. Men om mitt personliga avelsmål är att ta fram den optimala ridhästen (inte sporthästen), som svarar upp mot hobbyryttarens alla krav och önskemål, då är det ut i kylan som gäller. Ingen kan påstå att det handlar om annat än avel, att med strävan mot ett bestämt ideal noggrant välja ut hingstar och ston i generationer. Samtidigt kommer avelsföreningen fortsätta se dig som en andraklassens medlem, någon som smutsar ner deras fina elitras med medelmåttiga hästar.

Personligen tycker jag att ASVH har missat en viktig bit i sitt avelsmål på "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig." Var finns rimligheten i att alla sveriges halvblod ska vara sporthästar av internationell klass? Och hur många sådana behöver vi egentligen? Jag har ingenting emot prestationsinriktad spetsavel i sig, men jag tycker det helt klart fattas en bredd. Ställ er frågorna:
Hur stor andel av alla ryttare behöver en "internationellt konkurrenskraftig" häst? Knappast så många. Hur stor andel skulle gynnas av den? Och hur stor andel av alla ryttare skulle få problem med hästen? Det är här jag tycker den springan punkten ligger. Hur många ryttare finns det i världen som skulle klara av att rida Balobet eller Totilas? Ställ den siffran i relation till hur många som vill avla på dem och se om ni kan få ekvationen att gå ihop.

I ivern att ta fram den optimala sporthästen har man alldeles missat vad som är den optimala ridhästen. De flesta ryttare i Sverige har ridning som hobby. De flesta som tävlar gör det på lokal nivå och bara för skoj skull. En optimal häst för dessa är troligtvis inte en häst som är över 170 i mankhöjd, med lätthet kan hoppa lika högt och dessutom har så mycket "nerv och elektricitet" att de är beredda att göra det vid minsta knäpp. Resonemanget att "det räcker att avla efter topphästar, medelmåttor får man ändå" håller inte, det är inget som säger att en häst som inte duger för de stora klasserna skulle vara en trevlig "hobbyhäst". Då kan man lika väl säga att "vi avlar bara för att få fram en trevlig skogsmullehäst, en och annan storhoppare får man ändå".

Vad jag efterlyser är en målinriktad avel för just hobbyhästar, och då menar jag inte hästar som inte duger för annat än hobbyridning, utan hästar som faktiskt uppfyller hobbyryttarens alla önskemål. Jag vill att uppfödaren ska kunna motivera varför man ska köpa deras hästar, istället för en avdankad galoppör eller någon udda gårdskorsning för en bråkdel av priset. För att det ska gå behövs det andra bedömningskriterier än de som finns idag. Vid treårstest och kvalitetstävlan får hästarna ett betyg som dressyrtalang och ett som hopptalang, men jag vill även se ett betyg för "hobbytalang" (jag vet att namnet behöver utvecklas) där egenskaperna viktas på ett annat sätt. Gångarterna ska vara välbalanserade, inte stora och flashiga, en lungt positiv inställning till hoppningen är bättre än en enorm kapacitet, att en häst är liten och/eller lågställd gör den bara lättare att komma upp på, osv... (Vill man se det krasst ekonomiskt så skulle ett betyg på hur trevliga hobbyhäster de är så får uppfödarna ett bra mycket bättre argument för sin prissättning än "men det är så här mycket jag har lagt ut".)

Om man visar upp en perfekt hobbyhäst idag ska man vara glad om den går att stamboksföra. Samtidigt krävs det just bedömningar för att man ska kunna få en bra avel. Naturligtvis kan jag ta föl på vad jag vill, men det är viktigt att kunna få ett relevant omdöme från en utomstående bedömare. Att investera tid och pengar i att visa hästen och sedan få dåliga poäng för att den är en "omodern typ" eller saknar några centimeter i mankhöjd känns inte relevant. (Vad är de egentligen tänkt ska bli av alla hästar mellan 148 och 156cm? Hundmat?) Naturligtvis vill man att ett väl genomfört avelsarbete ska synas i poängen.

Om det är någon som orkat läsa så här långt, så undrar jag vad era åsikter är? Är det fler än jag som saknar en avel inriktad på nåt annat än eliten? En avelsförening där bra ridhästar premieras? Och vilka egenskaper ser ni som de viktigaste när ni köper häst? Alla kommentarer välkomnas.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Finns redan flera trådar i samma ämne.Och hobbyhästarna får man fast man avlar målinriktat.
Och risken för att vi ska bli utan hobbyhästar är minimal så länge det finns "uppfödare" som avlar på sina gulliga,snälla ston,eller med mentalt stabila hedenhös hästar.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag ser ingen motsättning, alla vill ha ridbara hästar! Och det missgynnar inte hobbyryttaren om hästen har en gnutta talang...

I hoppning ser jag det till och med som en säkerhetsfråga, på en obegåvad häst riskerar man ju att slå ihjäl sig! Ofta är det talangfulla hästar med god taxeringsförmåga som är lugnast inför uppgiften (lugn inte att förväxla med flegmatisk). Spända hästar döms ned.

Jag upplever inte heller att man gör några stora avdrag i poängen för små hästar.

Jag ser inte hur det skulle gå att bedöma hobbyvärdet på unghästtesterna, om det är temperamentet man ser till då kommer det bara att resultera i att de bäst förberreda hästarna blir högst bedömda.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag har inte påstått att det skulle vara något fel att hästen har talang, bara att det kanske finns andra egenskaper som är viktigare än en enorm gång/hoppkapacitet. Jag håller med om att tex en god taxeringsförmåga är viktigt, men om hästen inte har en bakbensteknik som duger för de stora klasserna spelar i mitt tycke mindre roll. Det är den nyanseringen jag är ute efter. Precis som man värderar hästens exteriöra egenskaper olika beroende på om den är tänkt till hoppning eller dressyr.

Vad gäller ridbarheten så ligger problematiken i själva begreppet. Vad är egentligen god ridbarhet? En elitryttare vill naturligtvis ha en så känslig häst som möjligt, medan hobbyryttaren kanske inte ser det som en fördel att hästen byter galopp vart och varannat galoppsprång för att han inte sitter helt stilla i sadlen. Med dagens strävan efter hästar med "nerv och elektricitet" så får man kanske inte hästar för gemene man.

Jag är medveten om problemet med att värdera temperamentet, och en anledning till att jag startade tråden var just att jag ville ha ideer on hur man ska testa/bedöma en "hobbyhäst". Nån som vet hur det gått med de hollänska försöken att utveckla ett mentaltest för häst? Att poängen beror på förberedelserna är väl dock ingen nyhet, nån som på allvar tror att en rätt förberedd häst med hyfsad gång och exteriör inte klarat mer än 0-0 i hoppning?

Jag har visserligen inte hunnit föra nån komplett statistik på storlek kontra poäng än, men det är helt klart svårt att hitta små hästar med bra betyg på typ, och kommer de under de där magiska 156 (tidigare 154) ska man vara glad för en 4:a. (Jag hoppas dock verkligen att det var en engångsföreteelse den gången överdomaren (!) direkt hästen kom in i ridhuset gick bort till domarna och sa att det var en liten en, den ska inte ha mer än 6 på nåt.)

KL

Anledningen till att jag vill ha en värdering även av hobbyhästar är att det behövs ett visst avelsarbete även här. Även om det är andra saker som värderas än inom spetsaveln så ska man fortfarande inte avla på ston med grova exteriöra avvikelser, eller de som inte håller. Genom att göra det menigslöst att visa hästar som inte är av "modern sporthästtyp" så får man inte folk att sluta betäcka sina medelmåttiga ston, de kommer bara göra sitt hingstval utan stöd från ett objektivt utlåtande om hästens styrkor och svagheter. Uppfödning av hobbyhästar finns redan och kommer finnas kvar, varför inte ta tillfället i akt att göra den bättre?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

KL

Som flera ovanstående säger så får man hobbyhästar utan att ha det som mål då alla helt enkelt inte blir tillräckligt bra för att bli elithästar.

Ett bra exempel på det är faktiskt hannoveranerförbundets auktioner med fritidshästar. Många känner till förbundets stora auktioner med ridhästar och föl, och de är utvalda som unga hästar med kapacitet för höga klasser, men få känner till de auktionerna (eller färsäljningsveckorna) med fritidshästar som är utvalda på helt andra kriterier.

Hannoveranerförbundet är dock lite petigare än ASVH vad gäller både sto och hingstbedömningar, vilket kanske kan tala för att få fler hästar för allmänheten?? Man vill helt enkelt ha elithästar som är ridbara och har bra temperament. För hingstarna på deras 70-dagarstest bedöms ridbarhet, karaktär och temperament och det är så stor del som 50% av de totala poängen. Och när stona testas som 3-åringar läggs stor vikt vid poängen för ridbarhet.

Här i Sverige bedöms varken hingstars temperament eller stonas ridbarhet när vi testar. Det kanske är där man ska lägga vikten om man tycker vi får fram oridbara hispiga hästar som inte passar för allmänheten.

Men är det ett problem? Jag tycker det kryllar av trevliga fritidshästar i landet. Desstom som också nämndes ovan så avlar folk på ston som inte har kapacitet för mer än att kliva in och ut och boxen så där löser sig problemet automatiskt.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag känner inte igen den här bilden av hur bedömningen går till. Har varit med och arrangerat unghästtest i många år nu, men aldrig hört någon domare göra avdrag på typen för att hästen varit liten, eller uttalat sig positivt om spända hästar. Däremot har poängen stigit för hästar som visar lugn och förtroende inför sin uppgift.

Ridbarhet handlar inte bara om känslig/okänslig, det handlar också om att hästen skall ha goda mekaniska förutsättningar. Jag skulle tro att alla ryttare har glädje av en häst som med lätthet kan utföra det man begär av dem.

Dessutom tror jag inte att den som är ute efter en ren hobbyhäst stirrar sig blind på poängen från unghästbedömningarna.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Visst gör domarna avdrag på typen om den är liten, men det är ju BARA typen som skall ha avdrag då, inte att "den skall inte ha mer än 6 på något". Men domarna gör också avdrag på de som är för stora som treåringar. Båda varianterna har jag hört domarna förklara ut i högtalarna.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Vill inte alla ha en häst av modern sporthästtyp? Oavsett om man vill rida grand prix eller rida runt Lc:1 eller bara rida i skogen så tror jag alla tycker det är trevligt att sitta på en lätt, balanserad (korrekt bygd) individ om rör sig i uppförsbacke. Vill man luffsa runt i sakta mak på något brett stabilt så finns det ju andra raser som lätt uppfyller de kraven i sina avelsmål.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Ridbarhet handlar inte bara om känslig/okänslig, det handlar också om att hästen skall ha goda mekaniska förutsättningar. Jag skulle tro att alla ryttare har glädje av en häst som med lätthet kan utföra det man begär av dem.
.

Precis vad jag menade. :)
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

KL

Som flera ovanstående säger så får man hobbyhästar utan att ha det som mål då alla helt enkelt inte blir tillräckligt bra för att bli elithästar.

Hannoveranerförbundet är dock lite petigare än ASVH vad gäller både sto och hingstbedömningar, vilket kanske kan tala för att få fler hästar för allmänheten?? Man vill helt enkelt ha elithästar som är ridbara och har bra temperament.
Här i Sverige bedöms varken hingstars temperament eller stonas ridbarhet när vi testar. Det kanske är där man ska lägga vikten om man tycker vi får fram oridbara hispiga hästar som inte passar för allmänheten.

Men är det ett problem?


Problemet jag tror TS pekar mot är att när man avlar prestationsinriktat, vilket kräver en rätt "alert" häst, så får man många gånger temperamentet men inte talangen.
Då har du en häst som inte riktigt är lämpad för massan.

Jag upplever att det finns rätt många som har eller har haft en häst med mer huvud än de klarar av.
Personligen är jag inte helt skrämd av halvblodsaveln då det för det mesta går att hitta en lämplig häst om man bara vet vad man ska gallra bort.

Däremot är väl ponnyaveln mer intressant, gällande temperament. Där verkar det krylla av hästar som inte bör vara i närheten av barn?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Ett bra exempel på det är faktiskt hannoveranerförbundets auktioner med fritidshästar. Många känner till förbundets stora auktioner med ridhästar och föl, och de är utvalda som unga hästar med kapacitet för höga klasser, men få känner till de auktionerna (eller färsäljningsveckorna) med fritidshästar som är utvalda på helt andra kriterier.
Intressant. Vilka kriterier har de då? Var kan man läsa mer?

KL

Förtydligande: Jag säger inte att det är något fel på elithästavlen idag, jag vill bara ha ett alternativ. Som redan har påpekats (på mer eller mindre nedlåtande sätt) finns det många som betäcker ston utan talang för tävling på hög nivå. Dessa får man väl anta att inte har som mål att ta fram nästa generation OS-hästar utan snarare trevliga allroundhästar för ridskolor och hobbyryttare. Icke desto mindre tror jag att även denna avel skulle gynnas av bedömningar och värderingar, även om kriterierna blir delvis annorlunda. Tex är det lika viktigt som alltid med en exteriör som främjar hållbarhet, och är man inte rutinerad som uppfödare är det mycket värt med en objektiv bedömning av ens stos styrkor och svagheter.

Bästa sättet att ta fram trevliga ridhästar (om det är det man har som mål) måste väl vara att avla på trevliga ridhästar, inte att sålla bland resterna från elithästavlen? Jag har träffat fullblod som inte dög på galoppbanan som blivit utmärkta ridskolehästar, men det finns väl ändå ingen som vill påstå att en galoppör som inte är snabb nog automatiskt är en bra ridskolehäst, eller att bästa sättet att avla fram ridskolehästar är att gå efter hur mycket föräldrarna sprungit in?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Det finns ju faktiskt en uppsjö av andra ridhästraser som man kan välja om man inte gillar prestationsavlade hästar.


Jag tror att andelen uppfödare som bedriver en seriös avel på icke prestationsinriktade ston, med tydliga mål att ta fram ett gott temperament - är betydligt färre än de som bara betäcker sitt talanglösa favoritsto för att hon är för halt att rida på...


Dessutom kan man ju även idag ha gällande poängskalan som riktmärke. En häst som får 6-6 i hoppning har ju fortfarande genomfört en godkänd prestation. Hade temperamentet varit rent ut uselt hade betyget blivit lägre.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag tycker ditt inlägg var väldigt intressant. Själv är jag uppvuxen i kennel. Jag har också haft ett halvblodssto som jag avlat ett par gånger på i syfte att få fram så bra hästar åt mig själv som möjligt, och med inriktning dressyr. Jag väntar nu också mitt första "barnbarn" till våren:love:

För mig är det helt främmande att avla hobbyinriktat på det sätt som du pratar om. Jag vill få fram så bra individer som det bara går och väljer hingst mycket noga. Chansen att få fram en ny Totilas är väl enormt liten, en "risk" man knappast behöver beakta. Men däremot tycker jag man ska sträva efter att få fram ädla ridbara hästar med mycket bra gångarter PLUS ett väldigt trevligt temperament o ridbarhet (jag är dressyrinriktad o nämner inte hoppning), allt för att det ska passa de flesta som rider, dvs kvinnliga ryttare. Även fast man inte kommer att hamna i landslaget under sin livstid så har man ändå glädje av en trevlig o ridbar häst med så fina rörelser som möjligt. Man behöver inte sitta hemma med en medelmåttig hobbyhäst bara för att man inte tävlar på elitnivå.

De mindre utvecklingsbara/talangfulla hästarna kommer fram i vilket fall som helst och utgör majoriteten av marknaden. Så alla borde kunna hitta en häst som passar ens egna mål och förutsättningar. Precis som att alla hundar inte blir utställningsstjärnor, de flesta lever som trevliga sällskapshundar trots målmedveten avel med noggrant utvalda föräldradjur. Men att medvetet avla fram någon sorts "andra klassens" djur är för mig helt främmande och bakåtsträvande.

Möjligen tänker man olika inom olika raser?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Intressant jämförelse med hundaveln, det TS skriver om är väl ett öde som till stor del drabbat tex. schäfern?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Det finns ju faktiskt en uppsjö av andra ridhästraser som man kan välja om man inte gillar prestationsavlade hästar.
Det är naturligtvis inget måste att det ligger under ASVH, men svenskt halvblod är den i särklass största ridhästrasen i Sverige.

Jag tror att andelen uppfödare som bedriver en seriös avel på icke prestationsinriktade ston, med tydliga mål att ta fram ett gott temperament - är betydligt färre än de som bara betäcker sitt talanglösa favoritsto för att hon är för halt att rida på...
Må så vara, men de betyder dock inte att de är en försvinnande liten grupp, snarare är det väl en anledning att faktiskt premiera dem som avlar med tanke bakom.

Dessutom kan man ju även idag ha gällande poängskalan som riktmärke. En häst som får 6-6 i hoppning har ju fortfarande genomfört en godkänd prestation. Hade temperamentet varit rent ut uselt hade betyget blivit lägre.
Jovisst, och det är så jag personligen resonerar om visningar, men man får vara rätt hårdhudad för att stå ut i längden. Jag vet flera som slutat visa sina hästar just på grund av bemötandet.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Det är ju en del utav avelsmålet att man skall sträva efter att få fram ridbara individer, jag förstår inte varför man ska premiera uppfödare som bortser från den andra halvan av avelsmålet dvs prestation.

Jag förstår heller inte varför man skulle vara besviken över en 6a eller 7a i betyg om man avlat utan målsättningen att hästen skall prestera?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag skulle vilja säga att när det gäller exteriören så finns väl inget som skiljer en topphäst från en ridbar trevlig häst för oss vanliga människor ! Bedömningarna finns ju redan, men en fritidsryttare behöver ju inte en häst som har 8-9-10 i gångartspoängen.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

KL
Här i Sverige bedöms varken hingstars temperament eller stonas ridbarhet när vi testar. Det kanske är där man ska lägga vikten om man tycker vi får fram oridbara hispiga hästar som inte passar för allmänheten.


Det finns faktiskt en ny regel för att få stambokföra sitt sto iår. Det måste gå att rida på stoet i alla gångarter i båda varven, typ treårstest, dom får inte lov att vara istadiga.

Fast för att vara en bra ridhäst måste den vara reglerbar.

___________________________


En riktigt bra häst passar både hobbyryttaren och tävlingsryttaren i mina ögon.
Den är okomplicerad att hantera och rida, med motor utan att bli för pigg, den ska vara bra byggd så att den har enkelt för sig med korrekta ben. Dessa egenskaper tror jag är eftertraktat både hos tävlingsryttare, tränare och hobbyryttare.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 824
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 178
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp