Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

MaRomer

Trådstartare
Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel.

Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är då frågan om jag ska teckna en extra försäkring för stoet i vet vård eller om det räcker med en foster och föl försäkring? Tänker om det skulle bli komplikationer kring fölning eller något annat inträffar.

Vad är skillnaden mellan dessa 2?
Vilket bolag ska man välja?

Hon är konstaterad dräktig på 30 dygn, och givetvis vill jag försäkra dem båda så fort det går! Det finns inga konstigheter kring stoet. Hon är ett friskt hbl på 14 år med sitt andra föl i magen.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Foster/föl täcker just fostret/fölet. Dvs du kan försäkra "tillverkningskostnaden" (semineringsavgifter, dräktighetsavgifter etc) ifall stoet kastar. Dessutom ger det ersättning om fölet är dödfött eller dör i samband med fölningen. Fölet har dessutom en "egen" veterinärvård direkt det föds, och behöver inte belasta mammans. STORT värde om fölet föds sjukt, då man inte kan försäkra enskilt förrän de är 2 dygn (Och då får reservationer på ett sjukt föl).

Föl täcks dock till viss del via mammans A1, men belastar ju då den och tar av vetvårdspengarna där.

Avelsförsäkring brukar täcka stoets avelsvärde om det skulle upphöra och en schablonsumma (ganska låg) för dödfött föl etc, men har inte lika stor koll på det.

Foster/föl enskilt för fostret kostar en slant, är ju väl värt det OM något händer men ganska 'dyr trygghet' om inget händer. Fördelen är att du kan sätta ett livvärde utefter hur mkt du lagt ner för att tillverka fostret.

Rent skyddsmässigt så om du höjer stoets vetvård till 100 000 kr (om det går) och tecknar en sep foster/föl så har du nog bäst skydd? Sen är ju frågan vad det kostar.

Det är många år sedan (6) som jag hade fosterfölförsäkrat, då i Agria (men deras försäkringar har ju gjorts om). Då kostade försäkringen 1/3 av livsumman så att säga. Jag hade fosterochfölförsäkrat i 15 000 kr, och det kostade alltså 5 000 kr. Jag velade länge just pga kostnaden, men valde tillslut att teckna den. (Vilket var tur i oturen då stoet tyvärr kastade på dygn 99). Nu skulle jag behålla fölet, så jag räknade som så att försäkringen gör fölet 5 K dyrare i tillverkningskostnad, men jag behövde ju inte 'få igen' det vid en försäljning.

Det bästa du kan göra är att ringa och prata med fbolagen vad de har för olika lösningar och vad de kostar, och sen bestämma själv vad för skydd som känns bäst och prisvärt osv.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Att det är dyrt det är jag medveten om. Tyvärr sånt man får räkna med när man har hbl. Jag ska kolla runt lite och tack för att du tog dig tid att förklara så bra!
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Det skilde inte på ras då i alla fall, utan var för alla 1/3 av premien. Men det blir ju dyrare med halvblod automatiskt ändå, då det är dyrare betäcka med halvblodshingst än med en russhingst t ex. (Mitt sto var arab, men hon var betäckt på semin med halvblodshingst, och det är ju tillverkningskostnaderna man får använda som grund för livvärdet på foster/föl, så det blir ju dyrare med hbl ja)
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Jag har mina föl-och fosterförsäkrade hos Dina, tror den kostar mig drygt 1200 kr, för 10 000 kr.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Jag har mina föl-och fosterförsäkrade hos Dina, tror den kostar mig drygt 1200 kr, för 10 000 kr.

Kikade på agria och de verkade super, dyra men går försäkra från dygn 40.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Tror att man kan försäkra från 40 dygn på dom flesta bolagen :)
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Fast det beror ju på vilka villkor försäkringsbolaget har. If som jag har har tex enbart självrisk på vetvård (max 50 000:-) men har man dubbel vetvård (100 000:-) så är det självrisk + 20% från första kronan. Det måste bli rätt dyra skador för att det ska löna sig med så hög vetvård.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

2 av mina försäkrades iaf från 40 dygn, har iofs bara kollat folksam och dina :) Folksam hade 45 dygn när jag jämförde
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

från 45 hade de flesta när vi betäckte 2010. För oss gick det inte vägen och stots kostnade bekostades av A1:an + 30 000:- fölets tillverkningskostnad fick vi åter av foster och fölförsäkringen.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ni som haft försäkringarna skriv gärna bolag, försäkring, pris osv. Det är en jäkla djungel det här:/
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

I If's alla livförsäkringar ingår automatiskt en fosterförsäkring 10% av stoets livvärde. Så i ditt fall 5000:- om du inte menar att hon har en A2-a också när du skriver + livdel?

Värdet på fosterförsäkringen är iaf 10% av hela stoets livvärde så om hon är försäkrad i tex A1 50' + A2 50' så är fostret försäkrat till 10 000:-, förutsatt att man har haft kostnader för det förståss. Man kan även höja fosterdelen om man tycker att det blir för litet värde med 10% av stoets livförsäkring.

Försökringen gäller från 45 dygns dräktighet.

När fölet är fött tar de flesta bolag in den vid 2 dygn, men stoets vetvårds försäkring täcker annars de första 20 dygnen, dock bara med 30 000:- så det västa är att försäkra in fölet individuellt så fort man kan.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ni som haft försäkringarna skriv gärna bolag, försäkring, pris osv. Det är en jäkla djungel det här:/

Mkt viktigare är att du bestämmer dig för vilket bolag du vill ha till ditt föl som vuxen och i det bolaget tecknar foster/föl även om den är lite sämre/dyrare för just foster/föl så är det ovärderligt senare i livet att ha ett helt obrutet försäkringsskydd i samma bolag sedan innan födseln.
Vill man tex inte ha agrias katastrofdåliga vuxenförsäkring med alla sina begränsningar så teckna ingen foster/föl hos dem heller även om just den är bra.

Tex vi har folksam och för de som försäkras sedan föl går det dessutom att få ett tillägg för dolda fel för bara ca 100-150 per år vilket gör att man har maximalt skydd på allt som dyker upp senare i livet och slipper helt oroa sig för att fel skall klassas som medfödda och inte vara ersättningsbara. Iom denna försäkring så har det inte varit ett ljuds diskussion utan de har ersatt tex operation av lösa benbitar utan en enda diskussion.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

I If's alla livförsäkringar ingår automatiskt en fosterförsäkring 10% av stoets livvärde. Så i ditt fall 5000:- om du inte menar att hon har en A2-a också när du skriver + livdel?

Värdet på fosterförsäkringen är iaf 10% av hela stoets livvärde så om hon är försäkrad i tex A1 50' + A2 50' så är fostret försäkrat till 10 000:-, förutsatt att man har haft kostnader för det förståss. Man kan även höja fosterdelen om man tycker att det blir för litet värde med 10% av stoets livförsäkring.

Försökringen gäller från 45 dygns dräktighet.

När fölet är fött tar de flesta bolag in den vid 2 dygn, men stoets vetvårds försäkring täcker annars de första 20 dygnen, dock bara med 30 000:- så det västa är att försäkra in fölet individuellt så fort man kan.

Det är väl samma för alla bolag är ju standard för A1 att innehålla 10% fosterförsäkring, finns det egentligen något bolag som inte gör det ? Folksam och Sveland gör det i alla fall också det i.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Fast det beror ju på vilka villkor försäkringsbolaget har. If som jag har har tex enbart självrisk på vetvård (max 50 000:-) men har man dubbel vetvård (100 000:-) så är det självrisk + 20% från första kronan. Det måste bli rätt dyra skador för att det ska löna sig med så hög vetvård.

Sto + föl på djursjukhuset kostar MULTUM. Tyvärr. Första dygnet går oftast lös på mer än 25 000 kr. Då har oftast distriktsvet varit ute och det gått tusenlappar där med osv.

Så fort det tas in på djursjukhus och är vårdkrävande så skenar prislappen. Och under fölsäsong så står det tyvärr rätt många fölingar med mamma inne på djursjukhusen runtom i landet. När det går snett med nyfödda föl går det snabbt utför.

VIKTIGT att inte glömma är att MAMMAN kan drabbas av vanliga skador, hältor osv som inte är så kostsamma, men som gör att när fölet föds så är 20 000 av de 50 000 kr 'borta' redan, och då har man 30 000 kr kvar. Och om fölis då måste stå på djursjukhuset, ja då blir det svettigt.

Sen kan man givetvis känna att man i ett sådant läge hellre väljer ta bort fölet.

Mn rent generellt, så en sak har jag lärt mig genom åren, och det är att det inte bara är allvarliga, livshotande saker som kan bli jättedyra. En lednära sårskada på en tvååring. Klinik och de höll henne för observation något dygn, fick låggradig feber och de höll henne totalt 5 dagar för observation. Det var aldrig ens i närheten av fara för livet (men kunde blivit med infektion i leden) - men den räkningen var för många år sedan 15 000 kr.

En pinne intrampad i en hov med infektion och lite komplikationer, 10 år sedan. Notan från djursjukhuset var 16 000 kr, och totalsumman innan allt var klart (gipsbyten, återkontroller, röntgen, sjukbeslag etc) var närmare 40 K än 30 K. Utspritt över flera månader såklart, men det belastar ju försäkringen.

Så, det behöver inte vara livshotande för att bli dyrt, och man måste akta sig för att tänka i termen 'en skada i taget'. En vetvård på 50 K räcker långt när det handlar om okomplicerad kolik, en sårskada, en kotledsinflammation. Men om DET hänt, och det SEN behövs buköppnad, eller läggas in på djursjukhus på jourtid - ja då räcker inte pengarna om det händer samma år.

Och som sagt, sjuka föl är ofta väldigt vårdkrävande oavsett om det är hemma i stallet eller på klinik/sjukhus, och det är nästan skrämmande hur snabbt pengarna flyger. Har man då 50 så kan det räcka, men har man förbrukat 20 av de 50 blir det tight.

Så där är ett läge jag tveklöst anser att höj upp vetvården på stoet så långt det går. För stoets försäjring täcker fölet första tiden. Och om fölet föds sjukt så är det inte mycket hjälp att man kan försäkra fölet självständigt från 2 dygn, för är det sjukt när försäkringen tecknas kommer försäkringen inte gälla den sjukdomen..
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Det är väl samma för alla bolag är ju standard för A1 att innehålla 10% fosterförsäkring, finns det egentligen något bolag som inte gör det ? Folksam och Sveland gör det i alla fall också det i.

Ingen aning, jag har alltid fått teckna extra när jag har haft mina hästar i andra bolag men det kanske har ändrats. Ville bara göra TS uppmärksam på det faktum att h*n har en fosterförsäkring redan om h*n nu inte visste det.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ingen aning, jag har alltid fått teckna extra när jag har haft mina hästar i andra bolag men det kanske har ändrats. Ville bara göra TS uppmärksam på det faktum att h*n har en fosterförsäkring redan om h*n nu inte visste det.

Har varit så i minst 12 år i Folksam i alla fall och säkert närmre 20 år i Sveland så inget som är ändrat de sista åren precis.
Däremot är det ju välkänt att folk inte riktigt läser villkoren ordentligt och faktiskt vet vad som ingår i sina försäkringar, nu räcker ju denna "lilla" fosterförsäkring inte långt när det gäller hlb om man haft normala kostnader och inte har ett sto skyhögt försäkrat. Men bättre än ingenting i alla fall.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Mkt viktigare är att du bestämmer dig för vilket bolag du vill ha till ditt föl som vuxen och i det bolaget tecknar foster/föl även om den är lite sämre/dyrare för just foster/föl så är det ovärderligt senare i livet att ha ett helt obrutet försäkringsskydd i samma bolag sedan innan födseln.
Vill man tex inte ha agrias katastrofdåliga vuxenförsäkring med alla sina begränsningar så teckna ingen foster/föl hos dem heller även om just den är bra.

Tex vi har folksam och för de som försäkras sedan föl går det dessutom att få ett tillägg för dolda fel för bara ca 100-150 per år vilket gör att man har maximalt skydd på allt som dyker upp senare i livet och slipper helt oroa sig för att fel skall klassas som medfödda och inte vara ersättningsbara. Iom denna försäkring så har det inte varit ett ljuds diskussion utan de har ersatt tex operation av lösa benbitar utan en enda diskussion.

Det gylle säger är jätteviktigt. Välj det bolag du vill ha på fölis i framtiden redan på foster föl. Då kan du ha en obruten försäkring i samma bolag sen innan hästen ens var född. (Dvs först tecknar du fosterföl i bolag X, och när fölis är 2 dygn gammal tecknar du självständig liv och användbarhetsförsäkring i samma bolag. Sen behåller du det livet ut. Och ber en liten bön de inte gör som Agria gjorde och försämrar skyddet kraftigt).

Obruten försäkring i samma bolag är det absolut enskilt viktigaste för all framtid när det gäller slippa krångel i framtiden. Precis som gylle skriver så då behöver det aldrig ens ifrågasättas exakt när en lös benbit uppkom, för om den kom vid 6, 12 eller 18 mån ålder är sak samma, eller om något är medfött. För hästen har varit obrutet försäkrad i samma bolag hela tiden.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Mkt viktigare är att du bestämmer dig för vilket bolag du vill ha till ditt föl som vuxen och i det bolaget tecknar foster/föl även om den är lite sämre/dyrare för just foster/föl så är det ovärderligt senare i livet att ha ett helt obrutet försäkringsskydd i samma bolag sedan innan födseln.
Vill man tex inte ha agrias katastrofdåliga vuxenförsäkring med alla sina begränsningar så teckna ingen foster/föl hos dem heller även om just den är bra.

Tex vi har folksam och för de som försäkras sedan föl går det dessutom att få ett tillägg för dolda fel för bara ca 100-150 per år vilket gör att man har maximalt skydd på allt som dyker upp senare i livet och slipper helt oroa sig för att fel skall klassas som medfödda och inte vara ersättningsbara. Iom denna försäkring så har det inte varit ett ljuds diskussion utan de har ersatt tex operation av lösa benbitar utan en enda diskussion.

Ja det är detta som är svårt! Jag har nu folksam till mina andra hästar och länsförsäkringar som bank (agria). Så det blir ju rabatt i båda de bolagen. Jag har 10 dagar på mig att sätta mig in i detta som tur är!

Jag föredrar F och har aldrig haft problem med dem, men vet inte hur detas foster/föl försäkring ser ut ännu!
 

Liknande trådar

Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 132
Avel Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring...
Svar
18
· Visningar
3 135
Avel Nu menar jag inte foster- och fölförsäkring utan försäkring med tanke på komplikationer stoet kan råka ut för. Jag har mitt sto utlånad...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 602
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp