Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Har varit så i minst 12 år i Folksam i alla fall och säkert närmre 20 år i Sveland så inget som är ändrat de sista åren precis.
Däremot är det ju välkänt att folk inte riktigt läser villkoren ordentligt och faktiskt vet vad som ingår i sina försäkringar, nu räcker ju denna "lilla" fosterförsäkring inte långt när det gäller hlb om man haft normala kostnader och inte har ett sto skyhögt försäkrat. Men bättre än ingenting i alla fall.

Jaså, du får gärna hänvisa mig till det i villkoren. När jag läser hittar jag inget om att det ingår i tex A2 eller A1 liv???
Däremot att man kan teckna ett tillägg som heter Vänta Föl försäkring och det är den jag har tecknat på alla mina dräktiga ston som jag har haft i Folksam. Definitivt senare än 12 år sedan.... Men inget om att det ingår automatiskt i livförsäkringen? Vart kan jag läsa det?
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

I A2 ingår aldrig något sådant utan tillägg, men i A1 ingår det står i deras vanliga villkorshäfte man får hem ihop med försäkringsbreven.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

I A2 ingår aldrig något sådant utan tillägg, men i A1 ingår det står i deras vanliga villkorshäfte man får hem ihop med försäkringsbreven.

Konstigt att det inte står i villkoren på nätet då??? Hittar inte annat än att man får teckna tillägg på Sveland heller.

Men i vilket fall så var det ju inte samma då, eftersom att det ingår i If's A2 Liv (i alla livförsäkringar, A2, A1 och Sporthäst) som jag skrev. Samma med Dolda fel (efterskydd) ingår också automatiskt i A1/sporthäst och gäller i 2 år efter man sålt, även om köparen tar bort försäkringen.

Sedan är det ju upp till var och en om man vill teckna extra värde, eller föl och foster i annat bolag ändå om man vill ha hästen försäkrad i annat bolag senare, men det är ju bra att veta vad man faktiskt har från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ja det är detta som är svårt! Jag har nu folksam till mina andra hästar och länsförsäkringar som bank (agria). Så det blir ju rabatt i båda de bolagen. Jag har 10 dagar på mig att sätta mig in i detta som tur är!

Jag föredrar F och har aldrig haft problem med dem, men vet inte hur detas foster/föl försäkring ser ut ännu!

Ja om du väljer mellan de två så finns det ju ingen tvekan vilket man skall välja när man har ett halvblod. Agria har ju skjutit sig själv i foten med sina katastrofala villkor.
Har själv haft F nu i 12 år till alla "nya" hästar (byter aldrig bolag så de som kommit hit med annat bolag har fått stanna där nu är det dock bara F hästar kvar här hemma).
Aldrig haft några problem med dem och gillar skarpt just deras billiga tillägsförsäkring mot dolda fel på fölungarna är så skönt att veta att det aldrig kan bli diskussion om att det är medfödda ej ersättningsbara skador.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Konstigt att det inte står i villkoren på nätet då??? Hittar inte annat än att man får teckna tillägg på Sveland heller.

Men i vilket fall så var det ju inte samma då, eftersom att det ingår i If's A2 Liv (i alla livförsäkringar, A2, A1 och Sporthäst) som jag skrev.

Sedan är det ju upp till var och en om man vill teckna extra värde, eller föl och foster i annat bolag ändå om man vill ha hästen försäkrad i annat bolag senare, men det är ju bra att veta vad man faktiskt har från början.

Beror väl kanske på hur bolagen har lagt upp sina försäkringar, A2 är ju egentligen en ren dödsfallförsäkring och så länge bolagen håller sig till det så ingår ju inget annat än att hästen knall fall dör eller skadas så svårt att den måste avlivas direkt.
Har man folksams A2 så kan man bygga ut den hur man vill i omfattning, väljer man avel för någon hundring så har man både fosterförsäkringen från A1an och dessutom ersättning för förlorad fertilitet odyl.
Väljer man tävling så har man ett nästintill identiskt skydd som A1 men den täcker inte förslitningsskador, och kostar typ en bråkdel av A1.
Men i A1 ingår det, överhuvudtaget så ingår allt du kan teckna extra på A2 automatiskt i A1 utom rehab som du måste teckna till om du vill ha det.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Jaså, du får gärna hänvisa mig till det i villkoren. När jag läser hittar jag inget om att det ingår i tex A2 eller A1 liv???
Däremot att man kan teckna ett tillägg som heter Vänta Föl försäkring och det är den jag har tecknat på alla mina dräktiga ston som jag har haft i Folksam. Definitivt senare än 12 år sedan.... Men inget om att det ingår automatiskt i livförsäkringen? Vart kan jag läsa det?

Jag tycker att det är luddigt på folksams sida om denna försäkring. Tex så är detta sto bara livförsäkrat 10 000:-, och det ger mig inte ens bensinkostnaderna tillbaka om det är 10% av stoets livförsäkring man får ut:/

https://docs.google.com/viewer?a=v&...afe&zw&sig=AHIEtbROa_WlK_OeZm8fHBzvOMTf-ssknA
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Menar du Folksam eller If's? Jag kan inte se något på länken, vad är det som är luddigt?

Jag tyckte du skrev att stoet är försäkrad i 50 000?

Oavsett så är det ju bara att du tecknar en extra föl o foster i det bolag du väljer, jag ville bara göra dig medveten om vad som fanns redan i stoets försäkring i ditt exempel.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ja men min poäng var just att i If's A2 Liv ingår fostret. Och det gör det inte i de andra bolagen.

Inget krångligt med det, och en av anledningarna till att jag flyttade över alla mina hästar på If för några år sedan var just att man inte behöver teckna en massa extra tillägg för allt, föl o foster, dolda fel osv. Det tycker JAG är bra, du får gärna tycka att ditt bolag är bättre, det bryr jag mig inte om.

Jag ville bara veta vad som gäller för jag vill ha koll på de olika bolagen, var nämligen säker på att det inte ingår automatiskt i Folksam och Sveland bland annat och det gjorde det inte heller.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Det är väl samma för alla bolag är ju standard för A1 att innehålla 10% fosterförsäkring, finns det egentligen något bolag som inte gör det ? Folksam och Sveland gör det i alla fall också det i.

Fast jag har har hela stoets 50 000 under fölets första 30 levnadsdygn hos sveland, och hade jag haft dubbelveterinärvård på stoet så hade detsamma gällt för fölet, och även den fasta självrisken följer med om man nu har det. Men vad som gäller för livvärde vet jag inte då jag inte har något livvärde på stoet.

/Camilla
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Menar du Folksam eller If's? Jag kan inte se något på länken, vad är det som är luddigt?

Jag tyckte du skrev att stoet är försäkrad i 50 000?

Oavsett så är det ju bara att du tecknar en extra föl o foster i det bolag du väljer, jag ville bara göra dig medveten om vad som fanns redan i stoets försäkring i ditt exempel.

Stoets vet vård är 50 000:- liv värdet har jag ej skrivit ut innan;)

Detta står på folksams hemsida:
A3 Vänta fölförsäkring
Vänta fölförsäkringen kan tecknas för sto som betäckts mellan 3-20 års ålder, från 45-300:e dräktighetsdygnet.

Försäkringen gäller under en dräktighetsperiod och upphör då fölet blir enskilt försäkrat, men längst till dess fölet uppnått 30 dygns ålder
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ja om du väljer mellan de två så finns det ju ingen tvekan vilket man skall välja när man har ett halvblod. Agria har ju skjutit sig själv i foten med sina katastrofala villkor.
Har själv haft F nu i 12 år till alla "nya" hästar (byter aldrig bolag så de som kommit hit med annat bolag har fått stanna där nu är det dock bara F hästar kvar här hemma).
Aldrig haft några problem med dem och gillar skarpt just deras billiga tillägsförsäkring mot dolda fel på fölungarna är så skönt att veta att det aldrig kan bli diskussion om att det är medfödda ej ersättningsbara skador.

Kan bara hålla med dig där att Agria verkligen skjutit sig själv i foten där, frågan är om dom inte kapade bort den helt också...
Hade heller aldrig ens funderat på att börja försäkra ett hbl hos dom även om foster/föl-försäkringen varit bra så är det så otroligt dåliga villkor för den "vuxna" hästen sedan.

/Camilla
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ok, sorry my bad.

Ja då har du automatiskt 1000:- för fostret i stoets försäkring. Så du kan antingen välja att öka det värdet för fostret i If, eller att teckna en separat föl o foster försäkring i annat valfritt bolag.

Jag vet inte vad det olika bolagen har för maxtak för värdet på ett foster, om det är kopplat till stoets värde men jag tror du kan försökra in fostret i det värde som det har kostat dig i de flesta bolag. Så jag håller med om att du ska välja det bolag du vill fortsätta ha hästen försäkrad i sen.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ok, sorry my bad.

Ja då har du automatiskt 1000:- för fostret i stoets försäkring. Så du kan antingen välja att öka det värdet för fostret i If, eller att teckna en separat föl o foster försäkring i annat valfritt bolag.

Jag vet inte vad det olika bolagen har för maxtak för värdet på ett foster, om det är kopplat till stoets värde men jag tror du kan försökra in fostret i det värde som det har kostat dig i de flesta bolag. Så jag håller med om att du ska välja det bolag du vill fortsätta ha hästen försäkrad i sen.

Vet att agria har vad betäckningen kostat. Har mailat folksam (ombud) för att få svar vad deras försäkring gäller.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

*KL*

Förr fanns iaf ingen korrelation mellan stoets liv och fosterföl. Jag hade 15 K i fosterfölförsäkring (underförsäkrat men ville skydda mig mot värsta ekonomiska smällen men hålla nere premien) och stoet stod i 10 K i liv.

OBS, en viktig sak att tänka på. Man måste kunna bevisa stoet var dräktigt på försäkringsteckningsdagen eller senare!

Jag ULade på dygn 43, och tecknade försäkring på dygn 45. Sen tänkte jag ULa om på dygn 60 men det blev inte av. (Jag såg stoet fortf var dräktigt, och tänkte jag tar blodprov efter dygn 120 istället). Dygn 99 kastar hon.

Tur i oturen kastade hon inne på djursjukhus på boxvila, så fostret hittades. Och kunde användas som bevis för dräktighet. Om hon kastat hemma i hagen och fostret inte hittats, så hade jag inte fått en krona. Helt enkelt för att jag då inte haft bevis för att hon var dräktig när försäkringen tecknades. Intyget från 2 dagar innan den tecknades hade INTE gällt.

Så endera får man ULa och teckna samma dag (i mitt fall om jag ULat på dygn 45 och ringt och tecknat försäkring direkt), eller så får man teckna innan UL och hoppas stoet fortfarande är dräktigt, alt göra en extra koll efter tecknandet.

(Sen kastning, dödfött föl osv där ger det sig ju själv, då finns ett foster som bevis. Men tidig kastning har man ju sällan något foster att visa upp, även om man kan se att stoet kastat pga flytningar etc.)
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Ja det är detta som är svårt! Jag har nu folksam till mina andra hästar och länsförsäkringar som bank (agria). Så det blir ju rabatt i båda de bolagen.

Får du? Jag trodde länsförsäkringar gav sina förmånskunder rabatt på alla försäkringar utom djurförsäkringar...
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Får du? Jag trodde länsförsäkringar gav sina förmånskunder rabatt på alla försäkringar utom djurförsäkringar...

Vi har rabatt i båda bolagen:) Är förmånskunder och har allt utom 1 hund och 2 hästar hos länsförsäkringar.
 
Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?

Jag hade mitt föl försäkrat i agria. 20 000 liv, och 120 000 vet vård.

Mitt föl föddes sjukt och det gick på 40 000 kr för 5 dagars veterinärvård. (Distriktaren + Ultuna.)
Mitt försäkringsbolag täckte typ allt, utom de 20 % och självrisken som vi hade.

Min försäkring kostade 4 000 kr.

Agria har alltid betalat allt på mitt andra ponnysto, oavsett, utan att protestera.
 
Väcker liv i den här tråden för jag känner mig lite osäker och förvirrad. När jag var och ultraljudade Olivia nu på 32 dygn sa de på station att jag inte behöver komma tillbaka på 45 dygn om jag inte ville men att försäkringsbolaget kan kräva det för att teckna foster/fölförsäkring. Jag har precis pratat med försäkringsbolaget (if) och blev inte mycket klokare känner jag. Jag pratade med en ung osäker kille som gick och frågade någon annan för varje fråga jag ställde. Han hävdade att jag inte behöver något 45-dygns intyg utan att det räcker att jag ringer dem på 45 dygn och säger att hon är dräktig. Kan detta verkligen stämma? Jag sa att jag vet ju inte mer om 9 dagar än jag vet nu om jag inte ultraljudar igen? Tyckte att då kunde vi ju lika gärna teckna den nu som då? Men det gick inte. Sen kanske jag borde ultraljudar henne ändå på 45 dygn bara för att se att allt är ok? Hur gör ni? Hoppas att någon orkar bena ut det här åt mig.
 

Liknande trådar

Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 132
Avel Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring...
Svar
18
· Visningar
3 135
Avel Nu menar jag inte foster- och fölförsäkring utan försäkring med tanke på komplikationer stoet kan råka ut för. Jag har mitt sto utlånad...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 604
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp