Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Smallgot

Trådstartare
Hej!

Jag håller i en skötarkurs på min ridskola och vi gick idag igenom lite om olika hästraser. Barnen var frågvisa och jag kunde inte besvara följande frågor :o , vilket jag hoppas någon annan kan göra!

1. Finns det något mått för hur hög en renrasig shettis får vara?
Om det finns något mått, får man avla på en övervuxen shettis?

2. Om en ponny tänkt som Welsh mountain växer över 122 cm och blir Welsh, får man bara avla på den med welshhingstar då? Eller får man avla även med Welsh mountainhingstar på welshar?

Tack på förhand! :)

/Smallgot
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

1) Maxmått för vuxen shetlandsponny är 107 cm. (som 3-åring får den vara max 105)
OM den växer över detta mått så _kan_ man avla på den ändå, MEN den kan aldrig stambokföras. (kan således inte lämna godkända hingstar)

2) Hur det är med blandning av welsh sekt A (welsh mountain) och sekt B (welsh) får någon annan svara på. (det har varit lite fram och tillbaka med de reglerna) Men jag vet att det finns uppfödare (en känd och framgångsrik sådan) av sekt A som fortsätter med mountaionhingstar på eventuella över vuxna ston, utan att stambokföra dem. Då står det ingenstans att de är övervuxna :angel: och avkommorna räknas alltså fortfarande som mountain/sekt A.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Du får numera avla fritt inom sektionerna på welsh, tyvärr.
sekt A+B=B
sekt A+C=C
sekt A+D=C/D beroende på höjd

(skippar sekt B blandning med övriga sektioner då det skär i hjärtat)
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Personligen tar jag gärna imot sek A ston till min sek B hingst. Avkommorna blir sek B, därimot blandar jag inte in Cob i min avel och tar heller inte emot cob ston till min sek B hingst.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Tack för era svar! :bow:

Började nu fundera ytterligare på detta. Om man korsar en A och B, och sedan hamnar avkomman på måttet för A. Räknas det som A eller B då?

/Smallgot
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Det enda som är helt säkert är att sekt A måste ha två sekt A-föräldrar. Där kan du inte korsa in några andra sektioner, oavsett mankhöjd.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Okej! Tackar! :bow:
Men då borde ju en A+B bli B, oavsett mankhöjd! Tror jag fattar nu! :p

Tack för alla svar! :)

/Smallgot
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Rodde skrev:
Personligen tar jag gärna imot sek A ston till min sek B hingst. Avkommorna blir sek B, därimot blandar jag inte in Cob i min avel och tar heller inte emot cob ston till min sek B hingst.
Skönt att se att det finns fler som hålle rhårt på detta. Mina hingstar tar inte heller emot "fel" sektion.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Är de sånna att de vill blanda in B blodet i sina C o D så vill inte jag vara med att göra detta. Då får de gå till annan hingst;)
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Men varför ska det behöva vara så himla trångsynt?Det är väl bara kul om det finns lite olika typer.Folk har ju fortfarande olika smak...
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Avlar man på ras så håller man sig inom sin ras. I detta fallet welsh OCH cob så avlar man med rastypen i ryggen. En cob med welsh sekt B blod tappar oftast sin rastyp = för inte aveln vidare.
Ni får korsa vad ni vill men inte med mina hingstar. Trångsynt, nej, varför då, jag tänker på rastypen inte massavel.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Det var verkligen inte menat som att jag ville korsa nånting med dina hingstar utan vad jag menade var att inom rasen finns ju redan olika typer som du själv skrivit om tidigare och en sek c är alltid en sek c, men vad tror du dom olika typerna kommer sej av från början?Även vi här och nu är ju en del av historien...
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

jo må så vara men det finns ingen anledning att stoppa in mer sekt B blod i sekt C o D. Idag finns det så fina ston o hingstar att vi inte behöver backa 5 steg bakåt för att producera fram fler fina typade sekt C o D.
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

Sek C & D är fantastiskt fina som dom är, men min welsh sek B hingst kommer inte att föra sek C eller D framåt, inte heller kommer dom sek att föra B aveln framåt. Att äga en avelshingst o ett avelssto tycker jag kräver ett visst ansvar, vi för aveln framåt. Att avla för att endast avla har inget egenvärde!
Vad welsh försöker säga är att hon gillar bägge men tar samtidigt ansvar för bägge raserna och vad hennes hingstar lämnar efter sig vilket är vad en seriös hingst/stoägare bör göra!!!
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

...jag kommer vara väldigt nogrann med dom ston jag vill ha till mina två grabbar....en B blir inte bra att blanda med C o D för rastypiska djur...(undantag finns dock) men det ska även väljas bland cob ston.. finns mycket blandad soppa där med.... sen är det upp till var och en att besluta hur man bäst ska bevara både rastyp och ridbarhet...;)

Jag vill nog undvika även A ston... C + D är ok..men allt annat kan vara...
 
Sv: Avelsfrågor om Welsh och Shettis!

was skrev:
Men varför ska det behöva vara så himla trångsynt?Det är väl bara kul om det finns lite olika typer.Folk har ju fortfarande olika smak...

Just det, det är kul om de olika welshtyterna finns kvar. Det är just det som är poängen. Om man börjar blanda alla welshtyperna hej vilt blir det ju tillslut bara en sorts welshponnyer kvar (hårddraget, men ändå), nämligen "blandwelsharna". De rastypiska dragen för resp sektion suddas ut mer o mer.

Anna-Karin, som gärna haft en cob om hon varit 165/60 istf en dm längre o 10 kg tyngre, och som med tindrande ögon ögon drömmer om en WM till sina framtida barn...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Lady_A
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 288
Senast: 4BarsRR
·
S
Hundavel & Ras Hej, jag funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden. Men det svåraste tycker jag är att hitta en passande ras... Någon som vill...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: smackis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp