Avelsfunderingar

Nepenthe

Trådstartare
Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig.

Jag funderar på hur det går till att betäcka/inseminera?

Ska man med hjälp av veterinär synka när stoet är som mest fertil?

Köper man semin(säger man de om sperman?) som skickas hem eller till semistation? 🙈

Jag har koll på betäckning, de är mest fryst vs färsk jag inte vet hur man gör.

Hästen har fått föl via fryst förra året.

Hopas inga frågor e dumma 😅
 
Lövstas text är jättebra! Sen är en bra seminveterinär guld värd!
Jag var totalt nybörjare förra året och har lärt mig SÅ mycket under säsongen. Mitt sto krånglade enormt vilket gav många resor till stationen och mycket information från veterinären.
Lycka till om du väljer att betäcka ditt sto! 🤩
 
Lövstas text är jättebra! Sen är en bra seminveterinär guld värd!
Jag var totalt nybörjare förra året och har lärt mig SÅ mycket under säsongen. Mitt sto krånglade enormt vilket gav många resor till stationen och mycket information från veterinären.
Lycka till om du väljer att betäcka ditt sto! 🤩

Tack! Jag tror jag väntar ett år för att läsa på lite mer :)
 
Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig.

Jag funderar på hur det går till att betäcka/inseminera?

Ska man med hjälp av veterinär synka när stoet är som mest fertil?

Köper man semin(säger man de om sperman?) som skickas hem eller till semistation? 🙈

Jag har koll på betäckning, de är mest fryst vs färsk jag inte vet hur man gör.

Hästen har fått föl via fryst förra året.

Hopas inga frågor e dumma 😅
Vill bara säga att inga frågor är dumma frågor. Frågar man inget får man inget veta minsann☺️

Lycka till!
 
Vill bara säga att inga frågor är dumma frågor. Frågar man inget får man inget veta minsann☺️

Lycka till!

Tack 🙂 har du rätt i!

Vi ska byta stall till en lösdrift och där har både stallägaren och en inhyrd erfarenhet av avel så de känns lovande inför nästa år.
Tanken är att avla till mig själv och jag tittar på quarter (som stoet är) men även på andra raser. Spännande men måste även se hur priserna påverkas i höst så man isåfall kan ha två 🙂
 
Tack 🙂 har du rätt i!

Vi ska byta stall till en lösdrift och där har både stallägaren och en inhyrd erfarenhet av avel så de känns lovande inför nästa år.
Tanken är att avla till mig själv och jag tittar på quarter (som stoet är) men även på andra raser. Spännande men måste även se hur priserna påverkas i höst så man isåfall kan ha två 🙂

Avel är fantastiskt spännande! Kan bara ana hur kul det är att planera för att tillverka pålle åt sig själv. För min del är det ju som yrke men tycker det är spännande nog😃.

Ja du, priserna på typ ALLT är ju så ostabila nu att det faktiskt kan få väldiga konsekvenser.
 
Avel är fantastiskt spännande! Kan bara ana hur kul det är att planera för att tillverka pålle åt sig själv. För min del är det ju som yrke men tycker det är spännande nog😃.

Ja du, priserna på typ ALLT är ju så ostabila nu att det faktiskt kan få väldiga konsekvenser.

Va roligt 🙂
Hade inte mitt sto redan haft föl hade jag nog inte vågat 🙈

Jo 😕 tyvärr
 
Vi har valt att stalla upp våra ston på seminstationen och plockar hem dem efter 30 dygns kontroll. Vi tycker det fungerar bäst, men det beror helt på hästarna såklart. En del trivs bättre hemma och då får man åka 😅 Hade en bra seminstation förra året, väldigt tacksam för deras jobb och kommer absolut använda dem nästa år om våra planer går i lås att betäcka då, i år står stoet över efter fölning då det här blir hennes andra på raken. En bra veterinär är guldvärt, gillade den vi hade förra året skarpt. Hon svara på frågor, förklarade osv på ett bra sätt. Och då stoet hade krånglat året innan så kändes det skönt att hon tog sig på första försöket och med tanke på att hon stod med tre ägg samtidigt så var det ju lite gambling över det hela innan det var klart, därför kikade det på henne redan första gången vid 14 dygn för att se om det kunde se något och sen kontroll 16 dygn och 30 innan hon åkte hem. Det var lite rädda för tvillingar och trillingar i hennes fall men det löste sig bra. Som sagt en bra station, bra veterinär sen är det bara tuta och köra oftast. Roligast är att grotta ned sig i katalogen för alla hingstar och fundera på vem som kan vara det bästa alternativet. Och nej det finns aldrig några dumma frågor, frågar man inte får man ingenting veta 😊 Och läsa på ordentligt, fast det är blir föl nummer 8 i ordningen hemma hos oss så älskar jag att läsa litteratur och liknande fortfarande, man lär sig något nytt hela tiden.
 
Tack 🙂 har du rätt i!

Vi ska byta stall till en lösdrift och där har både stallägaren och en inhyrd erfarenhet av avel så de känns lovande inför nästa år.
Tanken är att avla till mig själv och jag tittar på quarter (som stoet är) men även på andra raser. Spännande men måste även se hur priserna påverkas i höst så man isåfall kan ha två 🙂
Andra raser? Varför det? Då sabbar du ju det som är vitsen med quarter,såvida du inte menar andra raser så som xx,ox AAeller paint
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 041
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 846
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp