Avelshjälp mottages tacksamt!

J

jjennnyy

Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen.

För det första så skulle jag vilja få en avkomma som landar runt 160, helst inte mindre då jag är 175. Min första tanke var att köpa ett fullblodssto och betäcka med en arabhingst godkänd för angloavel. Tyvärr så finns det ju bara två arabhingstar i Sverige som är godkända för angloavel och de ligger på 154 samt 155. Jag är rädd att det blir en liten avkomma då, om man har ett sto som ligger runt 155,160. Om jag nu skulle betäcka ett fullblodssto med en anglohingst så blir det lite väl mycket anglo blod tycker jag, vill helst ha in en del arab. Så det bästa vore väl att köpa ett arabsto och betäcka med en anglohingst, men där säger min ekonomi ifrån. Fullblodsston går ju ofta att få runt 10 000 medans arabston ligger 20 000 och uppåt. Dödläge?

Har ingen koll knappt på fullblods stammar men har hittat ett sto som är E. Tanaos U. Goldie UE. Record Token. Stot är på yngre dagar tävlad fälttävlan (är född 92 så är ju verkligen i äldsta laget), beskrivs som hon har en bra trav & galopp, kort & kompakt kropp samt en väldigt bra ansat hals. Vad säger den stammen er? Eftersom hon är tävlad fälttävlan (nu vet jag ju inte med vad för resultat) så antar jag att det inte bara är galoppblod?!

Vad skulle man kunna lägga på henne för hingst? Elcatero (arabhingst godkänd för angloavel) har lämnat en del distans & galopp avkommor med goda resultat. Han ligger på 155 cm men även han börjar bli till åren och ligger på 20 +. Luxor (den andra arabhingsten) har egna segrar & placeringar i MSV dressyr (& hoppning?!). En del av hans avkommor har väl presterat bra.
Jag vill få fram en trevlig allround häst, både till temperamentet & ridmässigt. Eller lägga Business x på henne?

Somsagt så är jag inte alls insatt och vill veta vad ni tror & tycker som kan det här!

Tack på förhand! MVH Jenny
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Jag är inte heller insatt, men såg Business på hingstvisning i våras och tyckte att han verkade såååå himla trevlig! Ryttarna som visade honom var helt vanliga lätt-/msvryttare och han såg okomplicerad och trevlig ut! Han själv verkar vara en helt komplett allroundhäst! Sen har jag inte träffat några avkommor.
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Varför inte köpa ett angloföl/unghäst istället? Då vet du ju mycket mer vad du får än att hålla på att krångla med att köpa sto och sen betäcka osv
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Jag är inte heller insatt, men såg Business på hingstvisning i våras och tyckte att han verkade såååå himla trevlig! Ryttarna som visade honom var helt vanliga lätt-/msvryttare och han såg okomplicerad och trevlig ut! Han själv verkar vara en helt komplett allroundhäst! Sen har jag inte träffat några avkommor.

Jag har läst mycket om honom och han verkar till att vara en väldigt trevlig häst, roligt att du tycker det som har sett han "live" :) Ska söka lite här på forumet efter Business avkommor och försöka luska ut hur han förärver sig!
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Varför inte köpa ett angloföl/unghäst istället? Då vet du ju mycket mer vad du får än att hålla på att krångla med att köpa sto och sen betäcka osv

Dels för att jag vill vara med från början. Vet av erfarenhet att det oftast blir lättare om man har varit med från början, då vet man om det har hänt något osv. Och dels för att det inte verkar finnas så många till salu, verkar tyvärr inte finnas så många anglos till salu överhuvudtaget. Men rasen är väl fortfarande ganska liten här i Sverige men jag hoppas att dom är på uppgång!
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Inte så troligt att rasen är på uppgång, snarare tvärtom, anglo avlarna övergår till andra raser så som SWB eller Trakehner.

Har sett en par fina föl tillsalu, de brukar ligga bra till i pris också. Annars har du ju alternativet att ta kontakt med en anglouppfödare som väntar föl till våren och köpa ungen direkt när den är född, har du tur kanske du hittar någon i närheten så du kan vara med.

Finns ett par stora arabhingstar i DK, Hos Davidson Arabians har de en läcker svart hingst som är 160cm, han är godkänd i både anglo och trakehner förbundet. Finns på naturlig och FAI, betäcker du I DK kan du regga avkomman på gröna papper i SAAF.
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Låna ett arabstos mage då?
Det borde väl vara fullt möjligt? Då slipper du inköp av sto och får vara med från början.
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Inte så troligt att rasen är på uppgång, snarare tvärtom, anglo avlarna övergår till andra raser så som SWB eller Trakehner.

Har sett en par fina föl tillsalu, de brukar ligga bra till i pris också. Annars har du ju alternativet att ta kontakt med en anglouppfödare som väntar föl till våren och köpa ungen direkt när den är född, har du tur kanske du hittar någon i närheten så du kan vara med.

Finns ett par stora arabhingstar i DK, Hos Davidson Arabians har de en läcker svart hingst som är 160cm, han är godkänd i både anglo och trakehner förbundet. Finns på naturlig och FAI, betäcker du I DK kan du regga avkomman på gröna papper i SAAF.

Vart har du hittat dess föl? Jag har letat på Hästnet & Blocket men har bara hittat några få äldre anglos. Ska kika in på Svenska angloföreningens hemsida och se om jag hittar något.

Det råkar inte vara godbiten PA Nafal Ibn Sharim du tänker på?;) Fruktansvärt snygg hingst, tyvärr har jag inga möjligheter att åka till Danmanrk och betäcka :( Och fryst semin blir väldigt dyrt har jag hört samt svårare att få stoet dräktig!
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Låna ett arabstos mage då?
Det borde väl vara fullt möjligt? Då slipper du inköp av sto och får vara med från början.

Jag har tänkt den tanken också, problemet är bar att hitta en mage :confused:
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Jag har sett på lite stuteriers hemsidor, nån på Hästnet eller om det var här på Buke kanske, men det var i somras.

Japp, det var precis Nafal Ibn Sharim jag tänkte på, måste vara bland de läckraste araberna jag sett! Mumma!

Ang DK betäckning så skickar jag dig ett PM!
 
Sv: Avelshjälp mottages tacksamt!

Jag har sett på lite stuteriers hemsidor, nån på Hästnet eller om det var här på Buke kanske, men det var i somras.

Japp, det var precis Nafal Ibn Sharim jag tänkte på, måste vara bland de läckraste araberna jag sett! Mumma!

Ang DK betäckning så skickar jag dig ett PM!

Ja jag såg också några i somras, men ska hålla ögonen öppna!

Jag håller med, en riktig goding :love:
 

Liknande trådar

Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 758
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp