Bukefalos 28 år!

Avelsindex!

L

Lantlolla

Hittade inget bra svar på de hela! (har kollat massa gamla trådar men handlar mest om enskilda hästar)

Så kan någon förklara för mig en gång för alla vad avelsindex är? Och vad som är bra resp. dåligt?

Tacksam för hjälp!!!
 
Sv: Avelsindex!

är inte så bra på det själv.. Men det är en siffra som visar hur stor chans det är att hästen lämnar bra avkommor. Siffran räknas ut genom att de tittar på hästens avkommor, och stammen i övrigt.. Även prestationer.

100 brukar de väl säga är normalt.. Under är dåligt över är bra

En vag förklaring iaf..
 
Sv: Avelsindex!

Avelsindex är ett genetiskt redskap för att skatta avelsdjurens förväntade avelsvärde, och därmed förutsäga deras påverkan på aveln i den aktuella djurpopulationen.
Avelsindexet bygger på BLUP-metoden med individmodellen, som internationellt anses vara den riktigaste metoden för avelsvärdering av husdjur, inklusive hästar.
BLUP är förkortning för "Best Linear Unbiased Prediction".
Den beskriver BLUP metodens viktigaste statistiska egenskaper.
Avelsindex gör det möjligt att jämföra förväntade genetiska anlag för prestationsegenskaperna mellan alla individer som tillhör den svenska varmblodstravarpopulationen.
Indexvärdet 100 relateras till en referensbas som alltid består av de sista 10 årgångar svenskfödda varmblodstravare.
Skalan för indexet är satt så att 10 indexenheter motsvarar en genetisk standardavvikelse (statistiskt mått på spridning i genetiska anlag) för varje ingående egenskap.
På det sättet hamnar de bästa individerna med indexvärde över 120 och de sämsta med indexvärde under 80.
Avelsindexets säkerhet är direkt relaterat till den informationsmängd som knyter an till varje enskild individ.
Mått på säkerheten uppges som ett procentuellt heltal direkt efter själva indexvärdet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelsindex!

Tack till er båda! Fick ganska stor klarbild på det hela!
Så lite under hundra gör inte för mycket men över är alltså mest rekomenderat?
 
Sv: Avelsindex!

Vi har ett sto med avelsindex 74.
Hon har lämnat en fyraåring som tjänat 170 000, hittils, en sjuåring som var grymt lovamde tills han skadade sig, och en treåring som är det snyggaste och f r u k t a n s v ä r t lovande jag sett... och jag jobbar på travstall.

så avelsindex ska man inte bara gå på.
det är även så att resultaten som hästen gör innan de är 5 år påverkar indexet. Bra resultat = bra index.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp