Avelsprov etc

squarepants

Trådstartare
(Jag är verkligen inte insatt i svensk avel, så jag ber om ursäkt om frågorna är dumma.)

Finns det några bestämmelser av prov (hälso eller arbets) som vissa raser måste genomgå för att man ska få avla på dem? Måste till exempel föräldrarna i någon ras med stor HD-belastning röntgas om valparna ska få reggas i SKK?
Finns det någon ras som måste genomgå ett arbetsprov godkänt för att valparna ska få reggas?
 
Sv: Avelsprov etc

border collies ska väl ha vallprov? Brukshundar MHtest? röntken mot dysplasi om rasen problem med det? Vissa små varelser ögonlysta?
Nej, förlåt nu spekulerar jag för mycket.
 
Sv: Avelsprov etc

Det är det jag funderar på om man MÅSTE göra dessa test, och om det i så fall måste vara godkänt för att man ska få SKK-regga valparna. För jag menar, det finns ju uppfödare till schäfrar som säljer valpar undan hundar med hemska MH-resultat, och då undrar man vad det ska ge för skillnad..
 
Sv: Avelsprov etc

Men finns det verkligen något som är "godkänt" på MH?

Vissa raser måste röntgas, vissa ögonlysas etc med ett visst resultat för att få användas i avel, ja (för att valparna ska få registreras).

Har också för mig att border collies måste gjort godkänt vallprov.

Dessutom måste de väl ha utställningsmeriter också (om detta gäller alla raser vet jag inte).
 
Sv: Avelsprov etc

Jag tänkte på det där med utställningsmeriter igår. Alltså att det väger tungt för hur bra en hund är exteriört. Det känns lite konstigt att behöva ha ett intresse att ställa ut för att ens hund ska vara bra. Men det kanske inte går att lösa på annat sätt, det är ju inte som att domare kan åka hem till alla för att bedöma deras hundar...
 
Sv: Avelsprov etc

När det gäller Border Collie så måste vallprovet vara godkänt för att avkommorna ska få reggas. (Därför finns det en hel del "renrasiga men utan stamtavla överallt...)

Men finns det verkligen något som är "godkänt" på MH?

Dessutom måste de väl ha utställningsmeriter också (om detta gäller alla raser vet jag inte).

"Godkänt" finns vad jag vet inte, däremot finns det ju "genomfört". Om man väljer att bryta eller tvingas bryta är det alltså inte "godkänt".


Alla raser måste (som tur är inte) ha utställningsmerit för att få användas i avel. Jag hoppas faktiskt att det inte är krav på någon ras att det ska vara så...
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsprov etc

Jag kan bara svara för min ras (collie):

Krav är:
* HD A eller B
* Ögonlysning UA eller lindrig CRD
* Som lägst 2:a på utställning
* Genomfört MH

Nyligen gick en motion igenom i Collieklubben gällande valphänvisning som innebär att två hundar med 4 eller 5 på skott inte får paras med varandra. De får dock fortfarande användas i avel med hundar med lägre siffror på skotten. Tidigare fanns inga krav alls mer än genomfört MH, även brutna MH räknas som genomförda. Det finns idéer om att skärpa kraven ytterligare gällande MH-resultaten, men det är en väldigt het potatis, tyvärr...

Edit: det är även förbjudet att korsa blue merle med blue merle på grund av sjukdomsrisken, och soblar ur en blue merle x sobel-kull får avelsförbud.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsprov etc

Ja!
lite olika beroende på ras, går att läsa på SKK`s hemsida eller så kan du skicka efter reg. bestämelserna.
 
Sv: Avelsprov etc

Nej ingen ras har krav på utst merit för att få rega valpar efter sig.
Däremot så blir det biligare vid reg om föräldrna har någon merit (om man pratar om ust är det lägst en 2:a kvalitet)

sedan kan en del rasklubbar ha krav för att kullen ska få valphänvisning, men det är en annan sak.
 
Sv: Avelsprov etc

Man måste skilja på vilka krav SKK har för att valparna ska reg.
Och rasklubbens krav för att valphänvisning.
Det är ibland inte samma sak!

Innebär att om föräldrna inte uppfyller rasklubbens hänvisnings krav, men väl SKK`s så blir valparna reg, men kommer inte att hänvisas av rasklubben.
 
Sv: Avelsprov etc

Däremot så blir det biligare vid reg om föräldrna har någon merit (om man pratar om ust är det lägst en 2:a kvalitet)

Vart har du läst det?

Har kikat i reg.bestämmelserna + reg.kostnaderna och inte hittat någon info om att det måste vara som lägst en 2:a..

4. Avkomma efter hanhund som inte
har normalt utvecklade och normalt
belägna testiklar kan inte registreras.
Om fadern till den hund som skall
registreras inte är utställd eller har
avkomma registrerad tidigare, skall
testikelintyg, utfärdat av veterinär
efter det att hunden fyllt 6 månader,
insändas tillsammans med registreringsansökan.

REGISTRERING


Valpar och importer
Hel valpkull under 5 månader efter meriterade föräldrar
(290 kr för registrering och 65 kr för ägarregistrering) 355 per valp


Hel valpkull efter omeriterade föräldrar
(450 kr för registrering och 65 kr för ägarregistrering) 515 per valp

Hel valpkull över 5 månader
(450 kr för registrering och 65 kr för ägarregistrering) 515 per valp
 
Sv: Avelsprov etc

Ja, det stämmer. Jag skrev nog lite otydligt. Det som är krav för registrering i SKK är röntgen, ögonlysning och MH, som jag har förstått det enligt Collieklubbens avelsstrategi. Hittar ingenting där om lägst 2:a pris heller, så det måste gälla valphänvisning där också. Däremot står det att avelshundar ska vara utställda i officiell klass eller vara exteriörbeskrivna.

Övriga detaljer i mitt inlägg gäller valphänvisning från Collieklubben.
 
Sv: Avelsprov etc

Gnist du som har jakthundar, finns det några speciella krav på godkända jaktprov eller liknande inom dina raser? (Jämte t ex)
 
Sv: Avelsprov etc

Nej du har så rätt, lägst ett 3de pris i kvallitet ska det vara (det är för arbets championat det krävs en 2:a, blandade ihop):o

Alltså den lägre reg avgift (355:-/valp) gäller om föräldrar djuren har lägst 3:a pris på utst eller lägst godkänd på något arbetsprov (ex vis jakt/vall prov) eller genomgått fullständig MH.

Om de inte har dessa lägsta merit krav blir det alltså 515:-/valp istället.

Men det är som sagt inget KRAV de blir trots allt reg fast till högre pris
 
Sv: Avelsprov etc

Lika lite som att det finns KRAV för någon ras att få reg valpar att föräldrarna är utställda lika lite finns det jakt/bruks krav på någon ras.
Bortsätt från Border Collien där föräldrarna måste ha godkänt vall prov.

SKK`s reg krav är för hälsa som exempelvis HD, AD, knä- röntg, ögonspegling osv olika på olika raser.
Samt på alla bruksraser (kanske fler?) även genomgått MH test.
Dessutom finns det en massa särbestämmelse där vissa färger inte får paras med varandra i just den rasen
+ en massa annat, enklast att ni som har intresse av vad som gäller går in och läser reg bestämmelserna för resp ras.

Däremot har ju väldigt ofta ras klubbarna andra/högre krav för valp hänvisning av valparna.

Det är ju en av orsakerna till att det har tagit sådan tid för SKK att komma igång med en hem sida med valp hänvisning.
Men det verkar som de har lyckas lösa upp alla knutar och det kommer snart en valp hänvisnings sida (det är ju på tiden!)
#Väntar med spänning#
 
Sv: Avelsprov etc

Fast i raspolicyn för collie står att det är obligatoriskt med MH på avelsdjur: "Det är obligatoriskt för hundar födda efter 2000-01-01 för att få registrera avkomma"
(http://www.sck.ccAvelsstrategi och_Avelsmal_for_kort_och_langharig_collie_27_mars_2009.pdf).
Jag tog då för givet att det gäller för registrering i SKK.

ja, det är ett Reg. KRAV att föräldrana ska ha känd mental status för att valparna ska reg.
Precis som där står alltså!
 
Sv: Avelsprov etc

Du skrev ovan att MH (liksom arbesprov) gav lägre reg-avgift men ej var ett krav. Därför blev jag lite fundersam. Men vi har ju kommit fram till samma slutsats ändå. :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 948
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 942
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 343
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp