Avelsrekommendation

anonymous123

Trådstartare
Ponera att ni har en renrasig hund från en skk-reggad kennel. Hunden har ställts ut som valp (8 månaders), inofficiellt och på en internationell utställning med god kritik, blev 2:a bästa valp på den internationella men har sedan inte ställts mer p.g.a totalt ointresserad ägare.

Har däremot röntgats med goda resultat (hd B, ed UA) och genomgått godkänt BPH med mycket goda vitsord från bedömaren.

Hunden har p.g.a foderallergi tappat mycket i kondition och muskler under hösten men man beslöt sig ändå att testa att ställa ut den på en internationell utställning i öppen klass. Där fick hunden Godkänt, p.g.a nystande framben, annars hade betyget blivit högre. Domaren trodde det skulle växa bort, alt skulle försvinna med träning. Anmärkningar om nystandet har inte kommit upp på de andra utställningarna.

Nu är planen att ställa hunden igen framöver, förhoppningsvis med bättre kritik eftersom hunden är mer igång nu. Men frågan lyder: är det orimligt att anse att hunden har i avel att göra?

Tanken är att ta en kull, ev två, då många i omgivningen tycker att hunden i fråga är en väldigt trevlig individ/bra representant för rasen och har uttryckt intresse för ev avkommor. Hur stor roll spelar utställningsresultaten när mentaliteten och hälsobiten är OK?
 
Men om hunden har foderallergi så är väl inte hälsobiten ok? Jag hade inte velat köpa en valp i en kull där en av föräldradjuren var konstaterat allergiska.

Den är inte konstaterat allergisk, men när vi bytte till färskfoder från dåvarande torrfodret så försvann alla problem med dålig mage. Så troligtvis är det något i (åtminstone det) torrfodret som den inte tålde. Dock har ingen allergiutredning gjorts.
 
Detta går inte ihop, och eventuella utställningsresultat kommer verkligen lååååååångt efter hundens hälsa!

Frågar du mig så anser jag att utställningsbiten är sekundär, men frågar du mina utställningsintresserade uppfödare håller de inte med. Jag tycker att bra mentalitet och bra höfter går före.
 
Ok. Uttryckte mig klumpigt ang foderallergin.. det är en diagnos vi själva har dragit då hunden blev dålig i magen av torrfodret hen åt. För att utesluta att det var något i maten bytte vi till färskfoder = alla problem borta. Alltså det är ingen veterinär som sagt ett knyst om foderallergi, och ingen utredning har gjorts. Det kan precis lika gärna varit dålig mat helt enkelt
 
Den är inte konstaterat allergisk, men när vi bytte till färskfoder från dåvarande torrfodret så försvann alla problem med dålig mage. Så troligtvis är det något i (åtminstone det) torrfodret som den inte tålde. Dock har ingen allergiutredning gjorts.
Om jag skulle vilja avla så skulle allergiutredning i så fall vara steg ett. Sedan är inte jag så duktig på just allergier så jag vet inte om en utredning som inte påvisar något helt säkert innebär att hunden inte har någon allergi. Jag skulle vilja att eventuella valpar får bästa möjliga chans både fysiskt och mentalt för att vilja avla på min hund.
 
Om jag skulle vilja avla så skulle allergiutredning i så fall vara steg ett. Sedan är inte jag så duktig på just allergier så jag vet inte om en utredning som inte påvisar något helt säkert innebär att hunden inte har någon allergi. Jag skulle vilja att eventuella valpar får bästa möjliga chans både fysiskt och mentalt för att vilja avla på min hund.

Hunden är besvärsfri i dagsläget och har varit sen dag 1 efter byte av foder, äter allehanda annat också men inte det torrfodret längre och magen mår super. Så nej, en allergiutredning är inte aktuellt utan då står en kastration högre på listan.

Personligen tror jag dåliga hundfoder är ett större problem än foderallergi, har hört om åtminstone tre fall med olika typer av "allergisymptom" som försvunnit hux flux vid foderbyte. Men det var inte den ursprungliga frågan.
 
Ponera att ni har en renrasig hund från en skk-reggad kennel. Hunden har ställts ut som valp (8 månaders), inofficiellt och på en internationell utställning med god kritik, blev 2:a bästa valp på den internationella men har sedan inte ställts mer p.g.a totalt ointresserad ägare.

Har däremot röntgats med goda resultat (hd B, ed UA) och genomgått godkänt BPH med mycket goda vitsord från bedömaren.

Hunden har p.g.a foderallergi tappat mycket i kondition och muskler under hösten men man beslöt sig ändå att testa att ställa ut den på en internationell utställning i öppen klass. Där fick hunden Godkänt, p.g.a nystande framben, annars hade betyget blivit högre. Domaren trodde det skulle växa bort, alt skulle försvinna med träning. Anmärkningar om nystandet har inte kommit upp på de andra utställningarna.

Nu är planen att ställa hunden igen framöver, förhoppningsvis med bättre kritik eftersom hunden är mer igång nu. Men frågan lyder: är det orimligt att anse att hunden har i avel att göra?

Tanken är att ta en kull, ev två, då många i omgivningen tycker att hunden i fråga är en väldigt trevlig individ/bra representant för rasen och har uttryckt intresse för ev avkommor. Hur stor roll spelar utställningsresultaten när mentaliteten och hälsobiten är OK?

Foderallergin diskvalificerar den för avel direkt i mina ögon. Jag skulle heller inte avla på syskon.
 
Är det så att hunden bara blev dålig i magen av det andra fodret så hade jag knappast kallat det för allergi.

Hade den däremot problem med bla kliande och tex återkommande öroninflamationer då är allergi mer nära till hands.

Men att hunden blir dålig i magen av någon sorts mat är inget jag hade direkt bekymrat mig om.
 
Hunden är besvärsfri i dagsläget och har varit sen dag 1 efter byte av foder, äter allehanda annat också men inte det torrfodret längre och magen mår super. Så nej, en allergiutredning är inte aktuellt utan då står en kastration högre på listan.

Personligen tror jag dåliga hundfoder är ett större problem än foderallergi, har hört om åtminstone tre fall med olika typer av "allergisymptom" som försvunnit hux flux vid foderbyte. Men det var inte den ursprungliga frågan.

Sämre hundfoder kan få en allergi att bryta ut, men dispositionen är medfödd och ärftlig. Om man ens misstänker foderallergi bör hunden utredas om den är tilltänkt för avel. Vill man inte det är det bäst att avstå avel på den hunden helt och hållet.
 
Som sagt, klumpigt uttryckt angående foderallergi. Hunden har inga problem med klåda, ögoninflammationer, hudutlag what so ever - den har haft diarré, troligtvis p.g.a den maten eftersom alla symptom försvann efter första måltiden med färskfodret. Därav det lilla ordet "foderallergi".
 
Är det så att hunden bara blev dålig i magen av det andra fodret så hade jag knappast kallat det för allergi.

Hade den däremot problem med bla kliande och tex återkommande öroninflamationer då är allergi mer nära till hands.

Men att hunden blir dålig i magen av någon sorts mat är inget jag hade direkt bekymrat mig om.

Fast blir hunden så påverkad att den tappar kondition och muskler då är det mer än lite dålig i magen.
 
Kör igen... hunden har ätit olika typer av torrfoder tidigare utan problem, aldrig haft hudbesvär eller problem med klåda etc. Detta fodret tålde den inte, men tog ett tag för mig att fatta (puckad matte som trodde det berodde på nåt hunden ätit utomhus - veterinär tyckte det lät rimligt), därav nedsatt hund.
 
Hunden har alltså känslig mage och krokiga ben, men är i övrigt "frisk". Att hunden är frisk och sund i kroppen är steg ett för att inte bli utesluten ur avel, inte en avelsmerit. Vad är det för egenskaper som gör att hunden borde användas? På vilket sätt kommer den förbättra rasen?
 
Ska hunden avlas på ska frågetecken helt rätas ut. Före!

Jag kunde inte vara mindre utställningsintresserad om jag så fick betalt för det, sålänge hunden har en sund exteriör bryr jag mig inte. Men att sätta en (eller flera) kull valpar till världen är ett jäkligt stort ansvar, det låter man helt enkelt bli om hunden inte är kry.

Jag vet ju inte hur stora problem din hund har, men din initiala beskrivning rimmar illa med hur du sedan backar från den och jag blir ärligt talat misstänksam. För mig verkar det mer som att du redan bestämt dig för vad som är rätt svar (avla på hunden! :up:), och försöker tillrättalägga så du ska få just det som svar. Först finns det en förklaring till varför hunden inte gått så bra på utställning (pga allergi), och när vi alla reagerar mycket starkare på det än på utställningsresultat så var det inte allergi egentligen (faktum är att det knappt var minsta lilla pyttefel ens...).

Det är ditt val och ditt ansvar. Men jag hoppas du tar ansvaret på allvar.
 
Ok behöver inte ta mer skit här nu känner jag. Ställde en fråga och förväntade mig åtminstone någorlunda artiga svar, inte en massa påhopp på varken mig eller min hund. Ni har ingen aning om vem jag är eller vad jag har för hund, och med tanke på inställningen folk på den här sidan har är jag sjukt glad att jag hållt mig så långt ifrån "hundvärlden" som jag har gjort, maken till otrevliga människor som gömmer sig bakom en dataskärm har jag aldrig varit med om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 158
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras ...vad innebär det egentligen för en valp? Ställde ut min lilla idag och fick 2:a och ett HP. Nu låter jag grinig (vilket jag inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 128
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Man förstår ju det är högre krav på en nationell/internationell än en liten inofficiell osv, men ska de inte bedöma hundens exteriör &...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: Duvan
·
Övr. Hund Har precis köpt ungtik (snart 10 månader) av liten ras, renrasig med alla papper och stamtavla. Hon har kräkt från och till i ett par...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
15 633
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp