Bukefalos 28 år!

Avelsvisningar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.

fia0

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig till årets första avelsvisning. Och en tråd för bedömningar är väl lite spännande?!

Vårt fyraårssto efter Skyr från Lindnäs skall visas vilket skall bli väldigt spännande. Det är fortfarande tidigt i träningen men pga personliga skäl vill vi gärna visa henne redan nu. Kanske blir det bedömning i Linköping igen. Tyvärr kommer jag inte att kunna vara där så om någon vill ta lite extra kort på vår lilla tjej så skulle jag bli grymt glad!!!!

Någon som skall till Margretehof till helgen?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Min häst ska visas på Wången :) Hon är ett 5årigt sto efter Hvinur fra Holtsmula.
Jag ska visa henne själv :)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag ska visa min hingst på stenholmen dock kommer jag leja ut exteriören till en som kan det där för han sänkte exteriören jätte mkt när jag visade honom förra gången. Ridningen kommer jag göra själv, det gick helt ok förra gången med 8.04 tot, lite bättre på traven och tölten så borde han få en riktigt fin totalpoäng :)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Min Ófeig -07 e. Berserkur ska visas, blir till 99% säkerhet på Wången. Vignir som ska visa henne. Jag är ju nervös, även om jag själv inte ska göra något.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Typ KL Är sjuk impad av er som törs visa själva :) (En annan törs inte ens ställa upp i lättklass på min otroligt töltstabila 01:a :P )
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Kan man få sin häst endast exteriörbedömt någonstans? Ett äldre sto.
Bara för att man själv vill se vad dommarna tycker om kroppen typ...
Har velat göra det länge men vet aldrig när var och hur .
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Vart kommer visningarna att hållas och vart kan man hitta information om dom samt anmälan? Noll koll på detta:/
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Apropå att enbart exteriörvisa, hur är synen i allmänhet på det? Är det något som folk tycker är värt, just om man har ett mediokert sto som jag själv till exempel. Jag har funderat på om jag skulle ta och få henne exteriörbedömd, men jag vet inte om det är värt det ur avelsperspektiv, det väger ju inte lika tungt som en gångartsbedömning, menar jag. Å andra sidan vore det ju trevligt att göra bara som en kul grej, så farligt dyrt är det ju faktiskt inte.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Läste precis på SIFs hemsida att man inte får efteranmäla till visningarna längre, lades ut igår och man får nu bara anmäla fram till måndag till Wången.....tänkte om det är fler än jag som missat detta, hade ju tänkt avvakta och ta kostnaden för efteranmälan om det nu skulle hända något med hästen de sista veckorna.....men tji fick jag.....
 
Sv: Avelsvisningar 2012

För min del, som köpare, känns det oviktigt med en extriörbedömning men har funderat på det på mina egna just för att det vore roligt :)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tycker fler ska avelsvisa bara extriört på så sätt får vi mer en rättvis bild på vad alla hingstar och ston faktiskt ger.
Idag väljer många att bara visa dom finaste och det ger ju en aningens felvriden blup och så då, om en hingst har fått 500 avkommor varvid 50 bara visas men alla är superfina kan folk tro att wow denna hingst ger ju superavkommor han väljer jag. Medans faktan är att 450 är fula och har ärftliga sjukdomar och flertalet har fått avlivas för sina sjukdomar eller fått extriöra fel mm.(nu drog jag till med ett skräckexempel men det är bara så ni ska förstå vad jag är ute efter)

Då ska igentligen denna hingts enligt mig tas ur aveln trots 50 fina avkommor.

Jag ska visa Jorunn nästa år då är hon redo känner jag, jag kommer visa henne både extriört och uppsuttet.
Mitt mål är att bara få en bedömning och få de på papper att helt enkelt få på papper att såhär ser min häst ut, gångarterna tar jag inte p åså stor allvar, det är djur och de kan gå dålig denna dag och då får de bedömning därefter fasten de igentligen kan röra sig bättre.
Men ett hum får man iallafall=)

Sedan är det ju roligt tycker jag, att få göra lite annat än bara tävla tölttävlingar, kul och trevlig tillställning och såååå mycket kostar det ju inte så klart man ska visa=)


Ston, valacker hingstar ut och visa=)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tycker också att fler hästar ska visas! för att som sagt få en rättvis bild på vad hingsten/stot ger.

Men ska man visa tycker jag att man ska ta det på största allvar. Det är inte bara ens egen häst som man kan "förstöra" för.. En dålig visning blir ju också dålig reklam för mamma & pappa.
Sen kostar det 3000:- att göra en bedömning av sto/hingst. Jag tycker att det är för mycket pengar för att kasta bort på något "lite roligt".

Kul om fler visar sina hästar själv också :)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Personligen, för mig som köpare, tycker jag att enbart en exteriörbedömning väger tyngre än ingen bedömning alls, men det är ju att föredra att ha även en ridbedömning. Jag velar rätt mycket på om jag ska försöka få henne ridbedömd också, jag kommer inte visa själv, varesig exteriör eller ridegenskaper i sådana fall, men det vore så kul att ha på papper och jag tycker ju egentligen att så många hästar som möjligt bör visas, även de som inte förmodligen inte har en chans att få en bedömning över typ 7,80 totalt. Jag kanske borde rådgöra med någon erfaren visare och fråga lite om just mitt sto, vilken kapacitet hon har och så vidare. Jag tycker så klart hon är världens finaste, vilket ju också gör att jag inte riktigt kan se hennes brister på ett objektivt sätt :p
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tycker också att fler hästar ska visas! för att som sagt få en rättvis bild på vad hingsten/stot ger.

Men ska man visa tycker jag att man ska ta det på största allvar. Det är inte bara ens egen häst som man kan "förstöra" för.. En dålig visning blir ju också dålig reklam för mamma & pappa.
Sen kostar det 3000:- att göra en bedömning av sto/hingst. Jag tycker att det är för mycket pengar för att kasta bort på något "lite roligt".

Kul om fler visar sina hästar själv också :)

Sen är det ju många som inte vill visa själva, då blir det ännu dyrare +att vill man att hästan ska vara optimalt riden för visningen så kan ju proffsträning vara nödvändigt. Plötsligt massa pengar. Jag har svårt att motivera de pengarna för egen del. Ev kommer jag låta visa min 08:a nästa år för jag tror hon är riktigt bra +att det vore kul att vara med på den resan. Men det svider i plånkan bara av tanken.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Ja, det är ju inte speciellt billigt.. speciellt om man inte vill visa själv!
Jag själv ska visa min häst, men tränar för Gummi inför visningen, och träningar är ju inte heller gratis (även om jag sparar in massa tusenlappar!) .

Jag skulle tro att många väljer att inte visa sina "medelhästar" just för att det är så dyrt med avelsvisning, speciellt om man inte visar själv, vilket de flesta hästägare inte gör. Det blir helt enkelt inte värt de pengarna man lägger ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 810
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 161
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 545
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp