Avesåret 2004????

N

Nobbeled

Vad har det blivit av ert avelsår 2004?
Positivt och negativt?



Stall Nöbbeleds resultat kommer här!

Positivt 2004 :)
Klass 1 hingstföl New Balance-Phaeton
Hingstföl Nactus-Walör (mycket snygg enligt mitt tycke, men stor)
Adoptivfölet Modena klarade sig bra och är nu hos sin ägare
Att min 2,5 åriga ”klapphingst” numera är hingst och dessutom nästan inkörd utan problem
Att det knepiga 2,5 års stoet satts in i alla gångarter utan en protest
Bayard stoet är dräktig med Camaro M
Att Paheton stoet är dräktig med Nactus
Att min snart 30åriga ponny är vid god vigör

Negativt 2004 :cry:
9 månader gammal fölis avlivad pga cysta i kronbenet
Hjärtfel på en 2 årig avkomma
Tvillingfödsel där båda fölen avled
Felläge vid fölning och jätte stor fölunge som klarade sig/ stoet ej dräktigt med försök av två hingstar
Felläge men stoet klarade det själv med min hjälp/ stoet blev inte brunstigt igen förrän sent på säsongen, men tog sig!
Operation av öga på 4 dagar gammal fölunge (blev bra)
Samma ”fina” fölunge fick 41 p på fölmönstring
Häst mottagen för visning kvaliten = blev halt och kunde inte visas
Ingen av mina unghästar har fått ny ägare!

Jag hoppas som ni förstår på ett bättre 2005!

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Avesåret 2004????

Här blev det både positivt och negativt.

Positiva:

Lilleman visades på regional fölmönstring med 43 poäng. Är kanske inte så bra i sig, men väldigt nöjd med det trotts allt, då han ej har en perfekt extriör.

Busan, inriden och till Skara för utbildning, får hem en häst till min son som skall vara utbildad LA/LA. Samt tävlad. Kommer även att visas på kvaliten, då treårs testet inte blev av då hon ej var färdig för det.

Negativt:

Shady dräcktig men resorberar innan 88 dygn. Försent att testa igen.
 
Sv: Avesåret 2004????

Positivt under året:

Fantastiska utställningsframgångar för alla visade hästar, lägsta poäng var 38 poäng på fölungen och bägge avelsstona fick 43 exteriörpoäng, två BIS-titlar, flera championat och klassvinster - så bra har det aldrig gått förut.! :d
Vi fick ett underbart hingstföl som ska behållas för att så småningom visas på premieringen om allt går åt rätt håll.
Vår hingst blev godkänd för avel och gjorde ett ganska bra resultat på treårstestet.
Båda stona är dräktiga.
Vi (både två- och fyrbenta) har fått vara friska!

Negativt under året:
Vi avlivade vår älskade Emil, 26 år gammal och allas älskling. :cry:
 
Sv: Avesåret 2004????

Nattens stuteri 2004
Prefixet godkänt och registrerat.
4 föl varav 3 med stuteriprefix födda.
Stuteriets föl visade med klass I.
2 ston och 2 hingstföl.
Vårt ena stoföl fick guld på båda utställningarna och blev fölchampion totalt på ena oh stofölchampion på andra.
Av 7 betckta ston så är 6 dräktiga.
Ida premierad och fått sitt AB blev även BIR och bästa welsh på Vätö.
Alla betäckningarna gick bra trots att det var vår första säsong. 12 ston sammanlagt blev detb :banana:
Vi har lyckats rida in en 11 årig "problem"ponny
Vi sålde alla fölen som var till salu!

negativt
Vårt finaste stoföl hittades död i hagen. Hann aldrig ställa ut henne men oh vilka gångarter. Hon var dessutom redan tingad och klar :cry:
Ett av våra avelston gick tom och nu har vi sålt henne (men har betäckningsrätt på 2 föl kvar ;) )
Har inte fått svar ännu på paragraf 16 tillståndet.
Vår älskade Pelle fick avlivas endast 9 år gammal samt att gamla Pepe togs bort i början på året 26 år gammal.
 
Senast ändrad:
Sv: Avesåret 2004????

Positivt:

* Vi har köpt in ett avelssto e. Concorde och med ett mycket välmeriterat möderne. Hon är dräktig med For Feeling.
* Vårt sto e. Cardento har gått final i fyraårschampionatet och hamnade precis utanför placering. Hon har utvecklats mycket under året.
* Unghästarna är förvisso inte visade, men vi är ganska nöjda med hur de utvecklas.
* Vårt sto e. Jeopardy debuterade i 1.30 med felfri runda.

Negativt:

* Vi har fått ta bort en häst, en äldre valack, pga förbroskningar i halskotorna.
* Vår sexåring (ovanst. e. Jeopardy) fick en långdragen virusinfektion och missade hela höstsäsongen inklusive Breeders Trophy.
 
Sv: Avesåret 2004????

Oj, en kort sammanfattning. Positivt är att gamla Miss Ellie som belönades med ELIT i somras, är dräktig med sitt tolfte föl, att ponnyerna har fått vara friska och pigga, och att de gjort bra ifrån sig på tävlingsbanorna. Jag hade tre uppfödningar med på ungponnychampionatet/rikskvalitets i Halmstad, samtliga i hoppning, och alla tre gjorde fint ifrån sig. Två uppfödningar har tagit placeringar i msv hoppning under året, och ytterligare en har debuterat i msv klass. Att lille minihingsten gick och fick 43p och en Res BIS-titel hör väl till den största utställningsframgången under året... Roligaste tillskottet i stallet är det inköpta stofölet e.Dizney :D
Negativt... jobbig fölning för 17-åriga "Peggy", hon tog sig inte heller dräktig i somras, och har nu fått ett välförtjänt viloår.

Hlsn Helena
 
Sv: Avesåret 2004????

Iglatjärn 2004

positivt:
Hingstens första säsong. 3 ston (ok för att vara cob)
Bra dräktighet
Krångelstoet skickade julkort där hon var dräktig trots fyra försök och flertalet behandlingar. Skickade hem henne som "antagligen tom".
Bir och guld på utställning för hingsten
Guld på unghästpremiering för åringen
vinster och placeringar i tävlingar för hingsten.
mkt goda ungponnyresultatet för Gwyn
Nytt sto inköpt som ser mycket bra ut! :love:

negativt:
Gwyn resornberat på 70 dygn, inget föl 2005 :(
vår högt älskade 15-åriga gårdshund dog i en drunkningsolycka...
hingsten fång i början av sommaren. hade jätteont. nu helt bra
fick A2 här för en månad sedan. Grr...

ett ganska bra hästår men hundens död var värst i år... :cry:
 
Sv: Avesåret 2004????

Positivt
Fick ett mycket trevligt litet stoföl, som ser väldigt lovande ut
Utställningssäsongen har gått mycket bra, fölet har fått 38-39p, 3-åringen har fått 3 guld varav två med 41p, avelsstoet har fått 2 guld med 40
På Riks blev vi även 1:a i maskeradklassen, samt 1:a och 2:a i agilityn! :D
3-åringen fick diplom som ring-2:a med 41p!
2-åringen som är såld fick 38p, vilket jag är mycket nöjd med och förhoppningsvis ska hon få ännu mer när hon "fyller ut"
Har börjat köra in 3-åringen, och förutom en liten incident har det gått mycket bra hittills - trots att jag förväntat mig att det aldrig skulle gå att ha nåt alls bakom henne
Mina hästar är helt underbart trevliga, inget nytt för i år i och för sig, men det är jag alltid lika glad över :)

Negativt
Fölningen var besvärlig, men det slutade bra trots trasigt sto och grejor
Har blivit alldeles för mycket utställningar och sånt i år vilket gav en rejäl svacka i höstas och ett totalt tappat intresse för fotograferande och allt vad sånt heter, får se hur nästa år blir
Jag kom inte överens med mina föräldrar angående betäckningar och dylikt, därför blir det inget föl nästa år
 
Sv: Avesåret 2004????

Positivt:
Krångeldamen blev dräktig, till sist!!!! :bow: :bow:
Mitt nyinköpta fullblodssto blev också dräktigt på första försöket - alltid trevligt, eftersom hon inte haft föl förut så man vet ju inte om hon ens är fertil...
Mitt tvååriga shettissto, konstuppfödd då hennes fina mamma dog när hon var 6 veckor, fick 41 poäng på sin första utställning!!!
Äldsta shettisstoet färdigt för A-premiering på sina 5 första avkommor!
Avelshingsten (shetland) fick 8.26 i gångarter på kvalitetsbedömning, deltog på RIKS och fick sen avelsvärdeklass G1 på avelsvärderingen!

Negativt:
Kan inte komma på något negativt just nu, men det har säkert varit något...
 
Sv: Avesåret 2004????

Positivt!
Fick en jätte fin fölis, ett sto och dessutom rödskäck som jag hade beställt. Fick henne såld för det jag begärde för henne.

Köpt en härlig brun hingstunge från Almnäs som jag är jätte glad att jag fick chansen att köpa.

Stona är konstaterat dräktiga

Negativt
Kan inte komma på något.
 
Sv: Avesåret 2004????

Negativt; mitt enda sto resorberade, och av olika anledningar valde jag att inte ta henne tillbaka till hingsten. Dessutom dog den förste utvalde, Stanford, i början av betäckningssäsongen så jag var tvungen att byta hingst.
Positivt; i år tyvärr inget.
 
Sv: Avesåret 2004????

Ameo, vem blev krångeldamen dräktig med till slut?
Har följt problemen i det tysta, men missat slutet!!
** Grattis**
 
Sv: Avesåret 2004????

Oj, 2004 var extremt bra för Stall Pooh, inte mycket att klaga på i år. ;) :)

Positivt:
4-åringen vann 4-årschampionatet i fälttävlan, han gick även semifinalen i hoppchampionatet där han låg 7:a av 83 st efter dag ett, dag två rev han och kom inte till final. Halva hästen såld till ryttaren (landslagsryttare i ft).
5-åringen vann Breeders Trophy i fälttävlan, gick även Scandinavian Open i Falsterbo (hoppning) felfritt första dagen! Är nu såld till en av våra mest lovande juniorer i ft.
Hingstfölet vann först fölmönstringen (50 p) sedan fölchampionatet med 53 poäng, blev sedan delad 4 på RiksFöl, och är nu såld som hingstämne till Gränsbo Stuteri.
Stofölet fick 48 poäng på fölmönstringen och är nu såld till en av våra mest lovande unga ryttare i ft.

Negativt:
Betäckte bara ett sto eftersom jag inte trodde jag skulle sälja fölen (=platsbrist) och det stoet blev inte dräktigt.
 
Sv: Avesåret 2004????

Positivt 2004
Inkörning och inridning av mitt 4-åriga islandssto
April: Föddes mitt första föl :love:
Augusti: Var vi på vår första fölmönstring, lilltjejen fick 9 p på typ! Stoet stambokfördes.
Dec: Blodprov visar att både fullblodsstoet och islandshästen är dräktiga! :)

Negativt 2004
Februari: Lämnade en av mina älskade hästar jordelivet efter 28 år. Han hade då varit i min ägo i 21 år. Han kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Saknar honom varje dag. :cry:
Juni - Augusti: Sto och föl besöker en hingsstation som jag blir mycket besviken på vilket medförde en del komplikationer och mycket oro. Dock en rätt lärorik erfarenhet. :mad:
Maj - Augusti: Islandsstoet besöker en hingsstation som jag är mycket nöjd med men hon blir skendräktig och går inte i brunst. Till sist lyckas vi spruta igång henne.
Augusti: Får jag veta att islandshingsten mitt sto varit hos hela sommaren fått eksem och kommmer att tas ur avel. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Avesåret 2004????

Avelsåret 2004 var ingen höjdare för oss !

Positivt:

En av våra uppfödningar e. Landor S tog sig till final i det öppna champinatet bland 5 åriga hopphästar, efter att ha varit felfri i alla omgångar så fick han ett pet i finalen och ramlade ner på en 27 plats. Men det var ändå roligt att han tog sig till final. Kunde tyvärr inte vara på plats och se honom. :smirk:

Vi fick ett föl e. Silvano - Falkland :p

Vi köpte in ett nytt avelssto som är en helsyster till vår tävlingshäst. :d

Negativt:

Fölet e. Silvano dog efter en veckas intensivvård på Strömsholm - kostnad 28000 ! :eek:


Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp