Avfuktare i ridhus?

Fiorano

Trådstartare
I klubbens ridhus där jag håller till är avfuktaren ett ständigt och väldigt dyrt aber. Som skåning är jag inte alls van vid isolerade ridhus och att ha avfuktare i ridhus är helt främmande för mig. Någon som har koll på hur det brukar vara? Läste i den andra tråden att fukt bör ventileras bort och det låter rimligare i mina öron. Det är ofta rätt dålig luft så ventilationen känns så där.
 
Spontant utan att ha stenkoll på just avfuktare i ridhus så låter det som ett rätt lönlöst projekt att försöka avfukta ett ridhus med sådan. På tok för stor luftvolym.
Avfuktare i min erfarenhet funkar bra i relativt begränsade utrymmen, men inte i för stor volym.

Ventilation låter bättre men är antagligen inte helt lätt om man vill behålla fördelarna av isoleringen och inte få in för mycket kall luft.
 
I klubbens ridhus där jag håller till är avfuktaren ett ständigt och väldigt dyrt aber. Som skåning är jag inte alls van vid isolerade ridhus och att ha avfuktare i ridhus är helt främmande för mig. Någon som har koll på hur det brukar vara? Läste i den andra tråden att fukt bör ventileras bort och det låter rimligare i mina öron. Det är ofta rätt dålig luft så ventilationen känns så där.
Grevlunda satte in avfuktare efter att de isolerade sitt ridhus, tror den är ihopkopplad med ventilationen på något vis men vet inte i detalj. Men att de har avfuktare vet jag iaf.
 
I klubbens ridhus där jag håller till är avfuktaren ett ständigt och väldigt dyrt aber. Som skåning är jag inte alls van vid isolerade ridhus och att ha avfuktare i ridhus är helt främmande för mig. Någon som har koll på hur det brukar vara? Läste i den andra tråden att fukt bör ventileras bort och det låter rimligare i mina öron. Det är ofta rätt dålig luft så ventilationen känns så där.
I vårt ridhus, som byggdes 1989, sitter en fläkt för att få ut fukten men den funkar sådär. Styrelsen har diskuterat olika lösningar men hittills inte kommit på någon bra och prisvärd lösning. Men jag tror den bästa lösningen borde vara en kombination av ventilation och fläkt på något vis.
 
Spontant utan att ha stenkoll på just avfuktare i ridhus så låter det som ett rätt lönlöst projekt att försöka avfukta ett ridhus med sådan. På tok för stor luftvolym.
Avfuktare i min erfarenhet funkar bra i relativt begränsade utrymmen, men inte i för stor volym.

Ventilation låter bättre men är antagligen inte helt lätt om man vill behålla fördelarna av isoleringen och inte få in för mycket kall luft.

Jag skulle säga att ventilation för att få bort fukt och sen tillskottsvärme, pga det du säger, annars blir ridhuset liksom kallt.

Hästarna värmer inte upp ett helt ridhus som de tex kan göra i ett isolerat stall.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 915
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 438
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp