Avgå ur styrelse

Killaloe

Trådstartare
Kan en avgå, på egen begäran, ur en styrelse trots att mandattiden inte är i närheten av att vara över?

Om ja, hur ska en göra då? Ta upp det offentligt på styrelsemöte? Skriftligt? Muntligt till ordförande?

Något annat som kan vara bra att ha koll på om en avgång sker?
 
Kan en avgå, på egen begäran, ur en styrelse trots att mandattiden inte är i närheten av att vara över?

Om ja, hur ska en göra då? Ta upp det offentligt på styrelsemöte? Skriftligt? Muntligt till ordförande?

Något annat som kan vara bra att ha koll på om en avgång sker?
Jag hade tagit upp det med valberedningen inför ett årsmöte så de kan hitta en ersättare. Rimligen är du kvar till nästa årsmöte. Resten av styrelsen bör också underrättas men jag tycker det räcker om du tar upp det på ett styrelsemöte.
 
Ja det kan man, händer ofta, det är därför som man brukar ha suppleanter som kan träda in, och en vice ordförande om det är ordföranden som av någon anledning avgår. Så slipper man ha extra stämma :).

Hur det ska gå till formellt kan vara reglerat i stadgarna, men de fall som jag varit med om har varit ganska enkla. Man tar upp det på ett styrelsemöte och det förs till protokollet. Om det är en tung post (kassör t ex) är det bra att förvarna i god tid så att ersättare kan ordnas inom styrelsen eller om det i värsta fall måste hållas ny stämma för att styrelsen ska bli fulltalig.

Speciellt om det är en ekonomisk förening ( t ex kooperativ eller brf) så kan det vara viktigt att hålla reda på vilket datum som en person lämnar styrelsen, och att det noteras i årsberättelsen. Ifall det skulle bli diskussioner om ansvarsfrihet, arvoden etc.
 
Jag hade tagit upp det med valberedningen inför ett årsmöte så de kan hitta en ersättare. Rimligen är du kvar till nästa årsmöte. Resten av styrelsen bör också underrättas men jag tycker det räcker om du tar upp det på ett styrelsemöte.
Uppfattar som att det i TS fall är aktuellt att inte sitta kvar till ordinarie stämma(årsmöte). Är orimligt/omöjligt att sitta kvar till årsmöte om man t ex sitter i en brf styrelse och flyttar...
 
I en ekonomisk förening måste man meddela Bolagsverket så att man inte är registrerad som styrelseledamot längre. Man kan själv anmäla eget utträde till Bolagsverket.
 
Tack snälla ni för svar!

Det kommer inte att vara aktuellt att sitta kvar till nästa årsmöte, därav frågan.

Föreningen är en ideell förening och jag är invald som vice ordförande - påverkar det på något sätt? Jag antar att jag inte behöver säga till Bolagsverket iaf :)
 
Kan en avgå, på egen begäran, ur en styrelse trots att mandattiden inte är i närheten av att vara över?

Om ja, hur ska en göra då? Ta upp det offentligt på styrelsemöte? Skriftligt? Muntligt till ordförande?

Något annat som kan vara bra att ha koll på om en avgång sker?
Självklart kan man avgå när man vill ur en idel styrelse. Det räcker att meddela ordf eller skriva mail.
Om man har en position med något speciellt åtagande så behöver man lämna ifrån sig kassa eller protokoll.
 
Tack snälla ni för svar!

Det kommer inte att vara aktuellt att sitta kvar till nästa årsmöte, därav frågan.

Föreningen är en ideell förening och jag är invald som vice ordförande - påverkar det på något sätt? Jag antar att jag inte behöver säga till Bolagsverket iaf :)
Det brukar inte vara krav på vice ordförande i stadgarna, så posten får vara tom till nästa ordinarie stämma. Det värsta som kan hända är att det krävs extra stämma ifall det blir för få i styrelsen eller om ordförande också skulle avgå innan ordinarie stämma. Men det är ju inget som du behöver bekymra dig över. :)
 
Det brukar inte vara krav på vice ordförande i stadgarna, så posten får vara tom till nästa ordinarie stämma. Det värsta som kan hända är att det krävs extra stämma ifall det blir för få i styrelsen eller om ordförande också skulle avgå innan ordinarie stämma. Men det är ju inget som du behöver bekymra dig över. :)
Åh vad skönt att veta!

Jag hatar att hamna i konflikter och ställa till det så har funderat mycket på det här - men det verkar ju inte som om det kommer påverka resten av föreningen särskilt mycket (mest mig själv) sett till infon här och det jag vet om styrelsen :)

Så tack snälla du (och alla ni andra) för så bra svar! Nu ska jag mest fundera på hur jag ska framföra det på bästa sätt och när jag ska orka ta tag i det.
 
Bäst är att inte vänta för länge utan ta "tjuren vid hornen". Jag gick ur en ideell förening för drygt ett år sedan och jag skickade ett mail till ordföranden och förklarade att jag inte mådde bra just nu och kände att jag behövde ta hand om mig själv och min familj. Jag hade ingen energi över att lägga i föreningen och göra ett bra jobb. Jag var redaktör för deras tidning just då. Ordföranden förstod. Jag skickade även ett mail till övriga styrelsemedlemmar och förklarade samma sak.

De fick sedan tycka vad de ville, jag orkade inte helt enkelt sitta kvar. Om du bara visste vad otroligt skönt det var när pressen som fanns kring uppdraget, bara försvann.

Så skriv ihop något och skicka. Tänk på dig själv!!

Lycka till!

Coop
 
Jag har suttit i styrelser i ideella föreningar (inte hoppat av). Och som andra skrivit, visst kan du hoppa av. En suppleant får träda in. Sedan är det bara att hoppas att det är en "seriös" suppleant. Många blir suppleanter bara för att få vara med, men det är inte din huvudvärk. Ibland måste man få sätta sig själv först.
 
Jg har suttit i idella föreningsstyrelsen i stort sett hela livet och jag har både hoppat av och varit (är) valberedning.

Det brukar sällan vara speciellt dramatiskt. Någon lämnar bara. Sällan kontaktas valberedningen. Oftat noteras några rader i protokollet och så var det bra med det. Suppelant kallas löpande till alla kommande sammanträden.
 
Återigen, tack alla för att ni redde ut allt för mig!

Nu har jag tagit beslutet och meddelat att jag avgår - det var inte helt populärt men blev ett kvitto på att det var helt rätt beslut för mig. Så ja, jag är verkligen tacksam för att jag fick bra info här för annars hade jag nog aldrig vågat göra det i tron att det var världens grej! :bow: så nu känns det lite trist, men mest bra :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 555
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: Pilot
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 428
Senast: Shaggy
·
Mat Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 863
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp