Avgift för tillgång till ridbana

Jag som överlag misstror människor för att ingen är lika pedantisk som jag hade definitivt velat ha en överenskommelse med varje enskild person. Grannen kanske man kommer överens med, men bara för att grannen och medryttaren kommer överens hade jag inte utgått från att jag och medryttaren kommer komma överens. I så fall möjligen om grannen och grannens medryttare är på banan exakt samtidigt, men det kanske inte är det man vill om man har medryttare.

Hade jag velat nyttja någon annans ridbana som i övrigt är i fräscht skick i stor utsträckning (flera gånger i veckan) hade jag lätt betalat typ 500 i månaden för det.
 
Jag betalar 500 kronor i månaden för att få rida "så mycket vi vill" i grannens paddock. Sonen är inte överdrivet intresserad i att rida där utan föredrar skogen, så det är mest jag som kanske kommer dit två gånger i veckan som mest just nu. Paddocken är stor och välskött. Ingen belysning, men just nu har jag ridit under dagtid så det har inte spelat mig någon roll.

Betalar med glädje, för det är en sådan himla lyx att bara ha några minuters skritt till en fin paddock. Det är ganska många månader av betalning innan det kommer upp till vad det skulle kosta mig att bygga en egen paddock :D
 
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.

Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.

Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.

Ägaren har ridbanan har landat i att hon vill ha betalt per gång och då 20 kr per person och tillfälle. Alltså får mina medryttare betala för sig och jag betalar för mig. Jag tjatade länge om anläggningsavgiften för jag anser att det är självklart att man betalar för sig. Det kostar att sköta en ridbana, vilket min nya granne blivit varse om :D. Jag hade helst betalat per månad eller per år, men vill grannen ha det per gång så får hon det.

Jag har varit sjuk i 6 månader i diskbråck från helvetet så det är mina medryttare som nyttjat banan. Jag kan äntligen gå hyfsat utan kryckor och i fredags var det första gången som jag aktiviterade någon av mina ridhästar sedan den 12/9 förra året. Det blev ett pass tömkörning och det funkade så himla bra. Helt fantastiskt att ha tillgång till ridbana :love::love::love:.

Tror min gamla häst var lika lycklig som jag över att det var matte som "höll i spakarna". Hon är 24 år i år och jag har haft henne sedan hon var 8 år. Grannen kollade på oss och efter vårt tömkörningspass fick jag massor av beröm över hur otroligt samspelta jag och gamla pållan är. Blev superglad :heart.

/Lizzie
 
Jag tycker att det är ordmärkeri att reagera på att personen använde ordet låna istället för att hyra. Olika människor lägger olika betydelse i orden. Jag hade inte per automatik antagit att en person vill låna gratis bara för hen använder ordet låna.
Orden betyder ju olika saker, är väl inte konstigt att man antar att folk faktiskt menar det de skriver?
 
Jag skulle nog kunna fråga om jag får låna ett hästsläp, men absolut räknat med att betala för mig
Jag kanske är lite överdriven men jag brukar isf skriva typ låna/hyra alt om jag skriver låna också skriva något om betalning. Göra det tydligt helt enkelt att jag planerar att betala.
 
Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?
Men ja! Nu handlar det om hund men vi har träningsmöjligheter hemma och en tjej med hund fick via fb erbjudande av oss att "komma och träna med oss nån gång" vilket vi gärna hjälper folk med. Hon tog kontakt och vi bokade en tid. Hon kom, tränade och sen bara åkte hon. Sa inte tack, ingenting. Jag tror att hon sa att hon skulle komma tillbaka på våren.

Vi var helt mållösa. Vi hjälper ofta folk med hundträning och folk brukar visa tacksamhet på olika sätt (ord räcker bra men många har gett lite små presenter eller betalat för sig).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 038
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp