Avgift för tillgång till ridbana

lizzie

Trådstartare
Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag vill absolut göra rätt för mig!

Förutsättningar:

Jag har 2 ridhästar och en shettis. 2 medryttare, varav den ena rider min gamla häst 2 ggr/v och den andra rider/tömkör den yngre hästen 3-4 ggr/v.

Medryttarna kommer nyttja ridbanan cirka 1/g i veckan då de för övrigt rider ut. Jag kommer själv rida på banan 2-3 ggr/v inkl tömkörning av shettisen och den yngre hästen.

Banan är 20 x 60 m med belysning.

Jag vill helst betala en summa per år. Bor i Örebro kommun och har också tillgång till ridhus inom 10 min körning som jag också kommer betala anläggningsavgift för (2000 kr/år).

Jag är inte intresserad av att betala med typ "en flaska vin" eller dylikt. Utan det ska vara en rimlig kostnad för slitaget :)

/Lizzie
 
Om jag skulle hyra ut min ridbana skulle jag vilja ta betalt per person, kanske 200 kr i månaden, för att det skulle kännas "värt det". Det blir mer underhåll med sladdning osv för varje person som rider där. Om de som ville rida också var beredda att sladda banan skulle jag ta mindre betalt. (Här räknar jag inte med skottning vintertid, det kan bli jättedyrt, utan jag tänker tjälfria månader).
 
Tack för input.

Vi är inte alls främmande för att hjälpa till med skötseln av ridbana.

/Lizzie
 
Kan tillägga att jag inte tänker avgift "per person" utan mer en avgift utifrån att jag har fler hästar, så som anläggningarna runt omkring oss har. Vissa dagar kan det bli att jag själv jobbar med 2 hästar på banan samma dag.

/Lizzie
 
Vi hade liknande situation för ca 10 år sedan och betalade då 1000 kr/häst och år. Ägaren använde inte ridbanan själv men skötte om den väl för vår skull. Idag äger jag min egen ridbana men lånar inte ut den. Inte värt pengarna! :angel:;)
 
Jag tog också 1000 kr per häst och år för ett antal år sedan, grusridbana 22 x 45 m inklusive tillgång till hinderpark och med belysning. Och då var det ingen trängsel utan i princip alltid så att de som red var själva på ridbanan. Men efter ett tag ebbade betalningsviljan ut och nu föredrar jag att inte låna ut alls.
 
Vi tar 150 kr i månaden. Vi sladdar alltid efter ridning så det blir extraarbete när någon annan rider.
 
Jag tog också 1000 kr per häst och år för ett antal år sedan, grusridbana 22 x 45 m inklusive tillgång till hinderpark och med belysning. Och då var det ingen trängsel utan i princip alltid så att de som red var själva på ridbanan. Men efter ett tag ebbade betalningsviljan ut och nu föredrar jag att inte låna ut alls.

Jag anser att det är märkligt att inte vilja betala för sig. En ridbana är ju en stor investering för ägaren - klart man ska betala för slitage och skötsel. Dessutom tillgång till hinderpark och belysning - det är ju guld värt!

/Lizzie
 
Nej, det är bara en service till våra grannar - som vi ju har glädje av på många sätt.

Exakt så vill vill min nya granne ha det. Att vi har ett samarbete och hjälper varandra. Vi bor dikt an med våra gårdar och jag har 3 minuters skrittavstånd från ridbanan. En ridbana som ska skötas och som har belysning och i min värld betalar man för sig. Jag har ingen möjlighet att ha egen ridbana, varken plats eller pengar. Och då är jag oerhört glad att jag får hyra in mig på grannens. Det kommer underlätta oerhört för mig när det gäller att hålla igång mina hästar under vinter. Framför allt slippa traila till ridhus VARJE dag, som det blir annars.

/Lizzie
 
Exakt så vill vill min nya granne ha det. Att vi har ett samarbete och hjälper varandra. Vi bor dikt an med våra gårdar och jag har 3 minuters skrittavstånd från ridbanan. En ridbana som ska skötas och som har belysning och i min värld betalar man för sig. Jag har ingen möjlighet att ha egen ridbana, varken plats eller pengar. Och då är jag oerhört glad att jag får hyra in mig på grannens. Det kommer underlätta oerhört för mig när det gäller att hålla igång mina hästar under vinter. Framför allt slippa traila till ridhus VARJE dag, som det blir annars.

/Lizzie

Med den inställningen så hade jag sannolikt också ställt upp med att fortsätta låna ut banan, generellt är det guld värt med ett bra samarbete grannar emellan. Och är det inte så många som rider där så fungerar det ju egentligen bra att samsas om platsen.

Men jag är rädd om underlaget och noga med att sköta det och har varken råd eller tid (eller lust) att lägga för att sponsra andras ridmöjligheter med gratis service, när det bara förutsatts ett ensidigt utnyttjande med flera stora hästar och mycket mer (för underlaget) förstörande longering än vad jag själv sysslar med.

Lyckligtvis har jag andra grannar som har samma inställning som jag och som också är noga med att göra rätt för sig, men alla vi har egna ridbanor så just för det ändamålet behöver vi inte samverka.
 
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.

Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.

Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.
 
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.

Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.

Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.
Fräckt! Det normala hade ju varit att fråga om "hyra" och direkt fråga om priset.
 
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.

Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.

Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.
Jag har faktiskt valt att inte erbjuda "per gång-pris" hos oss. Det har hänt att någon frågar och då svarar jag 150 kr, men då får du rida gratis resten av kalendermånaden också. Jag vill inte ha något duttande hit och dit.
 
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.

Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.

Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.

Den tanken hade inte slagit mig. Jag hade bara svarat antingen nej om jag inte ville ha någon annan där eller priset om jag kunde tänka mig att ge någon annan tillträde mot betalning. Att hänga upp sig på ord så där ligger inte för mig.

Jag har i tidigare stall fått rida på deras ridbana not 30 kr/gång (via swish) eller en fast summa i månaden som jag inte minns eftersom jag alltid betalade per gång. Jag red inte där så många gånger dock då jag föredrar att rida ut.
 
Fräckt! Det normala hade ju varit att fråga om "hyra" och direkt fråga om priset.
Är man ny hästägare kanske man inte vet vad som är gängse. Eller så hade man i personens stall sagt att du kan ju fråga grannstallet om du får låna deras ridbana.

Däremot är det fräckt att inte vilja betala för sig även när man informerats om hur det fungerar.
 
Är man ny hästägare kanske man inte vet vad som är gängse. Eller så hade man i personens stall sagt att du kan ju fråga grannstallet om du får låna deras ridbana.

Däremot är det fräckt att inte vilja betala för sig även när man informerats om hur det fungerar.
Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: Amk
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp