Avgift medryttare?

Zetronis

Trådstartare
Hur tänker ni kring medryttarskap, hur mycket är skäligt att ta betalt?
Många tänker sig att medryttaren ska betala halva skoningskostnaden men hur blir det om man tar en månatlig avgift och hästen skos med 6-8 v intervall?
Räknar man in slitage på utrustningen?
Känner mig så rådvill, anpassar man summan till ryttarens kunskapsnivå?
Tänker mig att medryttaren även gör mig en tjänst som håller igång och tränar hästen de dagar jag inte kan själv, känns lite dumt då att begära betalt för att få sin häst riden, eller hur tänker ni som haft medryttare förr?
 
Oj. Hur långt är ett snöre?

Det finns hur många varianter som helst på olika upplägg. Det finns många variabler som väger in, t.e.x. tillgång på medryttare och utbud av medryttarhästar. Hästens kunskapsnivå, liksom medryttarens kunskapsnivå spelar också in. Hur mycket ska medryttaren göra utöver att rida hästen? Av vilken anledning vill hästägaren ha medryttare, är det främst av ekonomiska skäl eller för att hjälpen är mer eftertraktad än pengarna?
 
Oj. Hur långt är ett snöre?

Det finns hur många varianter som helst på olika upplägg. Det finns många variabler som väger in, t.e.x. tillgång på medryttare och utbud av medryttarhästar. Hästens kunskapsnivå, liksom medryttarens kunskapsnivå spelar också in. Hur mycket ska medryttaren göra utöver att rida hästen? Av vilken anledning vill hästägaren ha medryttare, är det främst av ekonomiska skäl eller för att hjälpen är mer eftertraktad än pengarna?

Ja men precis!
Hur långt är snöret normalt?
Jag har egentligen bara stuckit in huvudet på hästnets medryttarannonser och de som lagt in annonser där har väl i stort sett skrivit detsamma 2-3 ridtillfällen i veckan och understrukit om det går buss eller om medryttaren behöver skjuts/egen bil.
Inga direkta detaljer om vad som krävs av ryttaren utöver ev längd/vikt.

Priserna verkar ligga runt 500-700
Såg någon högre summa där det fanns uppvärmt ridhus i anslutning.

För egen del uppskattar jag avlastning och ser gärna att ex mockning görs av medryttaren (1 box)
Samtidigt vill jag ha en ansvarig ryttare och vet inte om det blir avgörande beroende på priset.
(Inte aktuellt med tonåringar helst, då hästen inte är supersäker i trafik och svarar dåligt på flängridning)
Samtidigt kan jag tycka att det blir svårt att rättfärdiga vilken summa som är skälig, det är uteritter som erbjuds om man inte vill dressyra på ridbana modell mindre.
 
Hur tänker ni kring medryttarskap, hur mycket är skäligt att ta betalt?
Många tänker sig att medryttaren ska betala halva skoningskostnaden men hur blir det om man tar en månatlig avgift och hästen skos med 6-8 v intervall?
Räknar man in slitage på utrustningen?
Känner mig så rådvill, anpassar man summan till ryttarens kunskapsnivå?
Tänker mig att medryttaren även gör mig en tjänst som håller igång och tränar hästen de dagar jag inte kan själv, känns lite dumt då att begära betalt för att få sin häst riden, eller hur tänker ni som haft medryttare förr?

Det går inte att ge ett svar som alltid är rätt.

Jag har just nu en tjej som får låna två av mina hästar en dag i veckan.
Hennes mamma betalar hästarnas skoningar men inget annat.
Jo, de betalar hela den summan.

Tjejen är inte så skolad, har inte ridit så länge men är duktig och är väldigt intresserad av att lära sig.
Islandshästen kommer hon att få använda på lag-SM för islandshästar i sommar och får tävla på inofficiella och officiella tävlingar. Med lite träning kan de nog "hålla" för GK-SM om något år.
Fjordingen ska hon också få använda på tävlingar: bruksridning och (om hon tar Grönt kort) dressyr (eller hoppning för den delen, men hästen är inte så intresserad av hoppning) med sikte på juniorklasserna på fjordhäst-SM.
När vi har varit på träning för samma tränare, har jag lastat och kört hästarna till träningsplatsen utom när kurserna arrangeras hemma hos mig; när vi var på islandshästtävling så tog jag kostnaden för transporten.
 
Ja men precis!
Hur långt är snöret normalt?
Jag har egentligen bara stuckit in huvudet på hästnets medryttarannonser och de som lagt in annonser där har väl i stort sett skrivit detsamma 2-3 ridtillfällen i veckan och understrukit om det går buss eller om medryttaren behöver skjuts/egen bil.
Inga direkta detaljer om vad som krävs av ryttaren utöver ev längd/vikt.

Priserna verkar ligga runt 500-700
Såg någon högre summa där det fanns uppvärmt ridhus i anslutning.

För egen del uppskattar jag avlastning och ser gärna att ex mockning görs av medryttaren (1 box)
Samtidigt vill jag ha en ansvarig ryttare och vet inte om det blir avgörande beroende på priset.
(Inte aktuellt med tonåringar helst, då hästen inte är supersäker i trafik och svarar dåligt på flängridning)
Samtidigt kan jag tycka att det blir svårt att rättfärdiga vilken summa som är skälig, det är uteritter som erbjuds om man inte vill dressyra på ridbana modell mindre.
Jag tror inte det går att säga vad som är normalt. På ett ställe där jag red så var jag först gratis medryttare men sen fick ägaren dålig ekonomi och jag fick betala. Jag betalade självkostnadspris för hästen men det var faktiskt inte värt det så jag slutade. Ägaren red inte hästen så den gick bara en gång i veckan och var därmed inte igång. Jag fick börja om varje gång. Det var dessutom ett varmblod utan särskilt mycket utbildning.

Sedan har jag haft andra medryttarhästar som jag betalat för, typ 500 för 1-2 gånger i veckan. Det är några år sedan så jag minns inte exakt. Senaste 3½ åren har jag bara ridit gratis, även på välutbildade hästar. Jag har då "betalat" med mina tjänster, d.v.s. tagit hand om skötseln runt den hästen och eventuellt andra hästar i stallet.
 
Min medryttare betalar ingenting. Däremot gör hon det möjligt för mig att få vardagen att gå ihop och det är ytterst värdefullt för mig.

Jag kör samma upplägg. Haft min medryttare i snart 7 år nu. Hon är ovärdelig, och även en väldigt god vän som jag umgås med utöver häst 💕

(Vi kände inte varandra innan hon blev min medryttare, jag visste bara hon var duktig då hon ridit en väns häst innan).
 
Kan väl lägga till att min f.ö skulle betalat om jag velat det. Men vi byter tjänster istället då det inte är det ekonomiska jag behöver avlastning med. Det är guld och jag skattar min medryttare något oerhört högt på alla tänkbara sätt !
 
Min medryttare betalar ingen fast ”månadsavgift” men hon betalar sina egna träningar (rider för samma tränare som mig) och köper på eget initiativ lite prylar/foder till hästen. Ett upplägg som funkar väldigt bra för oss! Har medryttare pga att jag behöver mycket avlastning och hon är värd sin vikt i guld.
 
När jag bodde i Sthlm delade vi kostnaderna per dar, dvs jag slog ihop årskostnad och delade på 365.

De fick sedan lulla i skogen eller träna och tävla och allt där emellan.

Om jag hittade medryttare där jag bor nu skulle upplägget vara detsamma men utan betalning.
 
De hästar jag varit medryttare på har jag inte betalat ett öre, i gengäld betalade jag med min tid, hjälpte till att mocka t ex hela stallet, fodring osv.

Det är nog väldigt individuellt och olika, enda gången jag själv betalat var när jag var halvfodervärd på min kusins häst, då betalade vi hälften var i princip, men fodervärd och medryttare är olika saker.

Vet det finns de som har medryttare som betalar allt från några ynka hundralappar till någon tusenlapp i månaden, så det varierar.
 
Allmän reflektion ang debatten om betalning av medryttare osv:

Dessa trådar är ju alltid alltid likadana . Det finns folk som tar betalt och det finns folk som inte tar betalt . Med div motiveringar. Svaren och diskussionen är alltid identisk !

Ang just Stockholm så är det ju oerhört dyrt att ha häst där . Vill/behöver man utifrån det ha medryttare mot betalning så tycker inte jag det är något konstigt eller något som utöver det behöver motiveras/försvaras i sak. Däremot upplever jag att det ibland bland Stockholmshästägarna som just tar betalt, verkar finnas något försvar de känner de behöver uttrycka ang att de faktiskt tar betalt pga specifikt det ekonomiska ? Vet inte riktigt varför det blir så himla tabu att istället kort och gott förkunna att JA - jag tar betalt för att jag behöver det ekonomiskt . Istället för att klä in det med massa annat . (Har sett allt genom alla år typ 😅 - man ger någon annan en chans, man ska vara tacksam att få vara medryttare, osv osv) .
 
Ja jag kanske skulle ha sökt efter en befintlig tråd men kände att jag ville ha lite mer kött på benen inför mitt komponerande av annons, genom att diskutera frågan med annar hästfolk.
Jag var i tankarna på att sätta en summa på ca 300 men blev avrådd av en bekant som trodde att jag skulle få för många svar från tonåringar om jag inte specificerade någon typ av vuxen ålder ovanpå. Efter att ha kollat runt lite annonser så blev jag helt enkelt frågande till vad man nu tar betalt för, utöver slitage av skor, när man ju faktiskt får hjälp med att hålla igång hästen. Men tyckte jag fick bra svar här ovan.
 
Jag söker medryttare 1-2 dagar i veckan till min häst. Fick för ett par dagar sedan svar från en tjej som krävde att jag skulle betala henne för att hon kör ut till oss och rider min häst. Jag tackade nej.
I övrigt har jag aldrig tagit betalt, eller betalat för de få medryttare jag haft genom åren.
 
Jag söker medryttare 1-2 dagar i veckan till min häst. Fick för ett par dagar sedan svar från en tjej som krävde att jag skulle betala henne för att hon kör ut till oss och rider min häst. Jag tackade nej.
I övrigt har jag aldrig tagit betalt, eller betalat för de få medryttare jag haft genom åren.

Ja var går gränsen för att man ger någon en chans att få fler timmar i sadeln för någon slant och att man får någon att träna ens häst åt en för betalning? Men då blir det väl kanske mer av en beridare än medryttare? Vid vilken kunskapsnivå kan en ryttare kräva betalt?
Tänker såklart på att jag spar in på bensinkostnad själv de dagar medryttaren tar stallet, och skulle ryttaren exempelvis rida hästen bättre än jag så skulle det ju kännas knasigt att ta betalt eftersom ryttaren då gör MIG tjänsten att träna hästen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Hästmänniskan Jag har en medryttare som från januari betalat 500 kronor varje månad. Jag har betalande medryttare pga att jag är sjukskriven och har...
Svar
19
· Visningar
2 013
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 535
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp