Avgift utöver anläggningsavgift

Tulip

Trådstartare
Har bar en liten fråga om det är vanlilgt att klubbar tar ut extra avgift för fri hoppning/arrangerade hoppträning utöver anläggningsavgiften?
Hos oss har de infört att hoppning bara är tillåten efter bokning (en vecka innan) och bokning kostar 100kr för halva och 200 kr för hela ridhuset per timme. Gemensamma träningar för tränare (även de som arrangeras av klubben, tex hoppsektionen) kostar 600 kr att boka per träningstillfälle (utöver anläggningsavgift). Naturligtvis är detta inte helt populärt bland hoppryttarna (det är ju de som i första hand drabbas) och min fråga är, finns systemet nån annanstans och hur har det mottagits/fungerat?
 
Samma system fanns hos en ridklubb där min häst var uppstallad för flera år sedan.
Måste jag tillägga att de som tävlade/tränade aktivt i den klubben uteslutande var dressyrnissar? :smirk:

Tycker du/ni ska ifrågasätta detta! Ta upp det på ett styrelsemöte (eller prata med en styrelsemedlem om ingen av er som tycker det är åt h-e sitter i styrelsen), och fråga hur många som tycker aktiv utfrysning av hoppryttare är ok?

Ni kan ju vidare fråga om inte klubben vill ha tävlade hoppryttare? Ni kanske skulle ta er till en annan klubb?
Tävlande ryttare för en klubb är ju reklam, men de kanske inte vill ha den reklamen? :devil:
 
Det är väl ungefär det vi tänker göra, vill bara ha lite kött på benen från andra håll. Själv räknar jag mig varken som hopp eller dressyrnisse, men fattar inte varför en grupp ska missgynnas så. OK att hoppning stör men vissa tider borde man ju få hoppa.
 
Håller med!
I klubben där jag var aktiv (den är ju nedlagd nu), så hade vi under "storhetstiden" när det var seriöst och fungerande, fria hopptider på helgerna varvat med fria dressyrdito.
Och regeln att hoppning fick ske på fria ridtider, om övriga ridande gav sin tillåtelse.
Bokning kostade inget extra bara för att det var hoppning.

Och de som hoppade visade då hänsyn, hoppade inga banor på fria ej hopptider.
Nu på slutet så var den hänsynen borta! :D
Tom jag som är hoppryttare var störtförbannad när vissa brakade in med hela banor, placerade flera hinder på spåret osv, och sedan när jag frågade om det inte hörde hemma på hopptider eller bokade tider fick jag svaret "vi kan väl försöka samsas?!" Stön! :crazy:

I klubben jag nämde i första inlägget (dressyrnissarnas paradis... :smirk: ), så infördes fria hopptider när det gnälldes över missgynnande av hopptider.
Och dressyrnissarna kunde inte FÖRSTÅ vad hoppnissarna NU gnällde över?! De hade ju FÅTT fria hopptider ju?!
När de var? Sent lördag kväll, och tidigt söndag morgon... :smirk:
 
Kan inte avgiften ses som hyra av bommar och dyl.? Det är väl ganska självklart att dressyrnissarna inte vill betala för slitage av bommar och hinderstöd. Fast då borde man med de priserna du nämner kunna få en ganska fin hinderpark efter ett tag.
 
Jo, så skulle man kunna se det om det inte var så att hinderparken underhålls och förnyas av hoppsektionen som är den som ordnar hopptävlingar och hoppträningar (i stort sett samma personer som hopptränar för den delen), och det är inte de som ska få pengarna.
Tycker mest synd om dem som ahr hästar på anläggningen som inte kan få ta fram ett par hinder och hoppa lite utan att dels planera det en vecka i förväg och dels betala 100 kr extra.
 
Vi har råkat ut för samma sak i vår "lilla klubb". Här satte styrelsen in det bara för att på så sätt få extra tillskott i en helt utsinad kassa.
Vi har alla vägrat att betala och har träningar ändå med hot om att vi alla lämnar klubben. På så sätt mister klubben både medlemmar och anläggningsavgift.
Hos oss ville man ta ut avgift för alla typer av träningar där vi hade egen tränare engagerad och inte bara red helt själv.

Saken är ju den också att träningstillfället eller sammankomsten också förser klubben med lite extra klirr i kassan i form av aktivitetsstöd, dessa pengar blir man ju utan om inte träningen kan genomföras.

Att ta ut avgifter så bottnar nog först och främst i att man har någon annan verksamhet som inte går runt typ ridskola eller att anläggningsavgiften kanske är för låg från början.

Egentligen är inte heller avgiften regelrätt enligt de som varit pålästa hos oss.

Protestera! Vanligtvis är anläggningarna medlemsägda ( ideell förening) och de utsatta i det här fallet är ju medlemmar, förena er och gå på er styrelse den är ju faktiskt tillsatt av medlemmarna (er) för att förvalta er anläggning till det bästa.
 
Vilka grundregler gäller för ridning i ridhuset? Att det kostar 100 kr/timme att boka ett halvt ridhus som är stort nog att hoppa i är väl inte orimligt, men då gäller väl samma regler för all bokning med ensamrätt?

Lite mer märkligt är det väl om inte hoppsektionen har någon tillgång till anläggningen, det måste vara svårt att bedriva verksamhet då. Dessutom tycker jag det är fel att kräva anläggningsavgift av medlemmarna vid aktiviteter som arrangeras av klubben eller någon sektion, gör man det bör man naturligtvis använda den anläggning som är billigast för medlemmarna och det behöver inte vara den egna. Har anläggningen dålig ekonomi bör man väl hitta lösningar/förslag i samarbete med sektioner och medlemmar, det verkar man inte gjort här.

Jag antar att föreningen enligt stadgarna ska främja ridningen i X-stad? I så fall kan ni ju be styrelsen motivera på vilket sätt detta beslut främjar ridningen och medlemmarnas intressen. Dessutom kan ni ju be om den kalkyl som visar att priserna inte överstiger de kostnader aktiviteterna för med sig och att avgiften totalt sett kommer att förbättra föreningens ekonomi. Hoppsektionen kanske inte ska göra det själva, men hoppryttarna kan ju alltid ta in priser från andra anläggningar i närheten och se om det går att få lägre priser på annat håll.

Vill man "bli av med" hoppryttarna borde man väl börja med att på ett årsmöte försöka få ett beslut att klubben i fortsättningen enbart ska ha "ohoppande" verksamhet, det är väl den normala gången om man vill förändra inriktningen på verksamheten i en förening. Har någon pratat med klubbens revisorer om de har någon åsikt om detta?
 
Jag håller med att avgiften är en "straffpålaga" utöver ridhusavgiften som man betalar. Styrelsen i Vallentuna RK, som detta gäller?, ser på saken helt annorlunda. Påtryckningar från aktiva har inte resulterat i någon vändning. Medlemmarna får visa vad de tycker på årsmötet i vår (om det finns kvar några).
 
De som är medlemmar i år har väl rätt att gå på årsmötet och framföra sin mening även om de vill byta förening nästa år? I typstadgarna står:

"Vid årsmöte samt extra allmänt möte som hålles senast den sista februari äger varje medlem som fyllt 15 år en röst om medlemsavgift för föregående eller pågående räkenskapsår erlagts minst en månad före mötet."

Detta är väl just för att de som inte tycker att föreningen drivs som de önskar ska ha en möjlighet att se om deras åsikt delas av flera innan de väljer att gå ur föreningen?
 
Dessutom kan ju medlemmarna kräva både ett medlemsmöte eller styrelsens avgång om, jag vill minnas, minst 15% av medlemmarna skriver på ett upprop om det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Återigen ett problem och då jag fick finfin hjälp med mitt första återkommer jag här på Bukefalos!:D På anläggningen där jag och...
2
Svar
30
· Visningar
2 900
Senast: anna_panna
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 553
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp