Avgift vägförening?

Blå

Trådstartare
Betalar alla som är med i en vägförening samma avgift?
Eller är det olika beroende på hur långt in man bor på vägen?

Om någon bor 100 m in på vägen och en annan 3 km in, ska dessa betala lika mycket?
 
Betalar alla som är med i en vägförening samma avgift?
Eller är det olika beroende på hur långt in man bor på vägen?

Om någon bor 100 m in på vägen och en annan 3 km in, ska dessa betala lika mycket?

Det är säkert olika beroende på förening, men i vår vägförening (5 hus) så betalar vi som bor längst in på vägen mer för ex snöskottning än de som bor längre ut på vägen.
 
Det beror på vad föreningen beslutar. Frågan var upp i vår förening för några år sedan, då hade en räknat ut hur långt alla hade, hur många bilar/fordon, vi fick extra påslag för hästarna osv.

Inga problem för oss som ligger som första hus, men förslaget röstades ändå ned av föreningen. Så alla betalar samma, men avgiften höjs till och från.
 
I vår betalar alla samma. 12 hushåll på ca 600m väg.
 
Vi betalar så mycket som vi har meter mark på vägen. Vi, som bor längst in har mest mark (beror alltså inte på att vi bor längst in utan att de "största" gårdarna ligger där) och har således mest meter längs med vägen.
De med villa betalar ju typ en tiondel eller mindre än vad vi betalar.

Jag kan tycka det är väldigt rättvist.
 
Vi betalar olika, ungefär som @Efwa beskriver det. Mitt hus ligger först och jag har egentligen inte en enda meter av vägen som "min", men alla betalar en grundavgift, så den betalar så klart även jag. Sedan betalar de övriga utifrån hur lång del av vägen som är deras. Vägen är mycket kort. Jag tycker att det hade varit enklare och trevligare om alla hade betalat samma, och så kunde de som sliter på vägen med stora arbetsfordon betala mer än vi andra. (Eller tex sköta arbetet utan att ta betalt, eller något annat som kan anses rimligt.)
 
Om vägföreningen driftar en gemensamhetsanläggning står respektive fastighets andelstal i anläggningsbeslutet. Tonkilometermetoden är vanlig att beräkna andelstal. I stort går det ut på att ju längre bit av vägen du nyttjar och hur mycket du nyttjar den påverkar ditt andelstal. (En jordbruksfastighet belägen längst in på vägen betalar mycket mer än ett fritidshus med bara ett par meter till kommunal väg för att göra exemplet extremt)

Är det samfälld väg kan samfälligheten ha beslutat själva och då kan det vara annorlunda, allt från att alla betalar lika mycket till liknande efter hur mycket vägen nyttjas.
 
Vi betalar samma oavsett var vi bor. Men så har vår väg två utfarter också. En i varje ände.
Det enda som är olika är att man betalar en avgift för varje bostadshus. Dvs en gård med två hus betalar därför dubbel avgift.
Inte helt orättvist eftersom två hushåll ju tenderar att ha fler bilar..
 
Vi betalar så mycket som vi har meter mark på vägen. Vi, som bor längst in har mest mark (beror alltså inte på att vi bor längst in utan att de "största" gårdarna ligger där) och har således mest meter längs med vägen.
De med villa betalar ju typ en tiondel eller mindre än vad vi betalar.

Jag kan tycka det är väldigt rättvist.
Precis så funkar det där jag bor också.
 
Betalar en fast avgift som gäller för alla på vägen.
Tillkommer extra för gårdar och hur mycket beror på hur mycket mark och även extra för hästar och där 2 olika summor, lägre om ägaren till hästarna bor på gården och högre om det är någon utomstående som ska till och från stallet.

Villor betalar en engångskostnad om dom behöver tungtrafik till sig någon gång.
 
Här betalar de som sliter mest på vägen mest oavsett hur långt in på vägen man bor. De som kör med tunga fordon (traktorekipage) och har tunga fordon hemma ofta (mjölkbilen t ex) betalar alltså mer än vi som inte använder/anlitar tunga fordon. Rättvist tycker jag.
 
Samma för alla hus men de med verksamhet (vi har ex en med uthyrning husvagnsförvaring och ett åkeri) betalar extra.
 
Vi har drygt 4 km väg och vi betalar mer ju längre bit av vägen vi använder. Till det betalar man ytterligare lite till om man har verksamhet (t ex. jordbruk eller verksamhet som använder tunga transporter osv.)

Ibland gnälls det lite från nyinflyttade t ex., men i det stora hela funkar det bra.
 
Vi hade en viss procent av vägen vi betalade. Beroende på vart vi bodde vid den.
Uträknat på något sätt och kändes helt rimligt.


Jag bodde nästan längst ut, vilket gav typ 1,43 % och så betalade man efter det när det behövdes.
Någon bodde längst in, någon använde vägen mer i sitt företag osv osv. Allt uträknat. Alla hus hade varsitt procentsats. Några hus hade samma ägare också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: tara
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 397
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
885
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp