Bukefalos 28 år!

Avhorna ko?

Lycanthrope

Trådstartare
Går det att avhorna en vuxen highland cattle kossa? Hur gör man isåfall det på bästa sätt?

Skulle den sedan kunna gå med hästar trots att den inte är så van vid dem?
Eller finns det risk att de skadar varanda? (Risk finns ju alltid även hästar emellan, men ni förstår säkert hur jag menar :p)
Den hälsar gärna på dem när man rider förbi så den är inte direkt rädd.
 
Sv: Avhorna ko?

Går det att avhorna en vuxen highland cattle kossa? Hur gör man isåfall det på bästa sätt?

Skulle den sedan kunna gå med hästar trots att den inte är så van vid dem?
Eller finns det risk att de skadar varanda? (Risk finns ju alltid även hästar emellan, men ni förstår säkert hur jag menar :p)
Den hälsar gärna på dem när man rider förbi så den är inte direkt rädd.
Ja det går, prata med din veterinär.
PL
 
Sv: Avhorna ko?

Du får såga av hornen/bränna av dem, men man brukar undvika detta på ett vuxet djur. Alltså veterinären får göra det. Men det går också att sätta något sorts gummi på hornen så de inte blir vassa längst ut. Vet dock inte riktigt vad det är och hur de sätter fast det, men tror man typ "bränner" gummit eller vad det är så det fastnar ordetnligt på hornen :)
 
Sv: Avhorna ko?

Visst går det att avhorna en vuxen HC ko men ärligt hua:D vill inte tänka på hur mina tanter hade sett ut utan sina cykelstyren på huvudet:D:love: Jag har mina ungston ihop med mina ett och två års kvigor utan problem!
 
Sv: Avhorna ko?

Javisst går det att avhorna Higland Cattle. Men varför göra det? Hornen är ju deras stolthet.
Vi har haft Higland Cattle tillsammans med våra islandshästar utan problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 432
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 324
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 654
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp