Avkall i och med stigande kostnader överlag

Jag vet inte än. Vi behöver ju inte dra ner för att vi inte har råd men jag gillar att spara. Medlemskap i LRF kanske ryker och Ancestry abonnemanget. Släcka lite lampor men det är ju inga stora pengar. Vi har liksom inga onödiga utgifter. Kanske makens 60-årspresent får bli aningens billigare än vad jag tänkt.
 
Har dragit ned på dieseln massor, har tidigare gjort många helt onödiga resor.
Har även börjat äga mer vegetariskt och veganskt. ☺️
Och börjat cykla ibland istället för att ta bilen 3 km till stallet.
 
Försöker minska på vårt matbudget, lägger orimligt mycket i perioder då vi gillar att äta bra saker. Har inga större olater, dricker sällan, röker inte etc. Men vi har råd med det så blir ju att man då köper vad man vill ha (vindruvor, frukt när jag känner för det, kombucha, olika godsaker etc). Sen får jag dra ner handlandet av saker till hästen helt enkelt :D hon överlever med täcken hon har nu, hon behöver inte ett Rambo duo till vintern, det får vänta något år, och hon behöver inte det där fina schabracket från ES, vi har så det räcker- såna saker.

Jag har handlat in foder så jag har ett förråd där kommer räcka en bra bit av hösten, och köpt en pall med pellets innan priserna höjdes helt sjukt, så räknar med den pallen kommer hålla oss till sommaren nästa år.

Har flyttat hästen närmare så kommer spara mycket pengar på bensin med.
 
Tillägger att jag inte lagt pengar hos frisören sedan jag gick ut grundskolan. Har inga abonnemang på tv kanaler, musik, tidningar, ljudböcker eller något liknande.

Så där finns inget att drar ner för mig då dom utgifterna aldrig funnits.
 
Jag skulle kunna cykla till jobbet och stallet. Men känner mig ofta tidspressad och cykeln är värdelös. Vi bor högt så jag har en lång nedförsbacke som sedan vänder till en mäktig uppförsbacke till jobbet. Likadant hem. Jag är för lat helt enkelt.
Sambon skulle väl kunna jobba mer hemifrån för att spara på bensinen, men han föredrar att vara på plats.
 
Hitills inte något utom att jag inte kommer att byta bil på ett par år, vilket är senare än jag tänkt. Jag dregglar visserligen efter nån skåpbil eller bil med krok som kan dra en liten minihusvagn, men jag avvaktar nog ett år eller två till och ser hur min ekonomi kommer att se ut. Även om jag byter in bilen så hade jag behövt ta lån och det vill jag inte göra i dagsläget.
Jag kommer inte behöva dra ned på min baskonsumtion så att säga, utan snarare "nöjesbudget" som får dras åt, jag vill resa nånstans nu i höst och ska till Budapest och dyka i februari, så jag får nog dra åt onödig utemat och sådant.
 
Konstigt nog så har min matbudget minskat och jag har samtidigt blivit nyttigare. Eg jag har slutat med chips, godis, glass (ok för det mesta) läsk, lättdrycker (dricker vatten istället). Tyvärr köper jag för mycket grönsaker som inte äts upp och blir dåligt men det ska jag bli bättre på. Kollar in extrapriser (har Hemköp, Willys och Lidl inom ok avstånd), undviker att handla i min lokala ICA butik som är dyr. Har även slutat att äta sushi minst en gång i veckan. Och annan hämtmat. Tack och lov har Burger King mm stängt när jag får ett oemotståndligt sug.

Annars har jag nog inte så mycket att dra ner på. Det är mer oförutsedda utgifter som ställer till det. Ny kyl/frys, implantat/brygga, icke fungerande dator som jag måste byta ut. Inga kläder, inte ens på second hand. I år har det inte blivit en massa pengar på en balkong jag ändå inte använder eftersom en viss brun dam inte får vara där ute och den blir stekhet på eftermiddagarna pga sydvästläge. Dragit in på grejer som att åka till IKEA.

Annars tuffar livet på även om jag märker av elräkningar och ffa höjda boräntor. Funderar på om jag ska betala av hela amunitetslånet för i år, ja det är samma summa men det känns bättre mentalt att slippa den måntaliga kostnaden. Har redan ett extremt billigt mobilabonnemang (100 kr med 8GB surf som kan sparas över till nästa månad) från Comviq.

Hoppas på mindre elräkningar efter byte av kylen och försöker vara bättre på att stänga av grenuttagen när jag inte använder dem.
 
Jag tror inte att vi kommer att kunna dra in på något, för vi lägger inte pengar på "onödiga" saker. Ingen av oss är särskillt intresserad av kläder. Vi går aldrig ut och äter (bortsett från en pizza då och då). Bilarna vi kör är inte supernya och går de sönder så löser sambon det i nio fall av tio. Vår elräkning är (fortfarande!) låg och har alltid varit. Våra respektive intressen går att genomföra på hemmaplan. Vi har gym på gården och min träningsbacke för cyklingen ligger inom synhåll.

Satt och tittade i den statistik jag fört gällande vår ekonomi sedan 2018. De största kostnaderna är för mat, diesel och övrigt. Borde i nödfall kunna skala lite på matkostnaden genom att storhandla och göra mer planerade matinköp, på så vis hade vi säkert kunnat peta ned dieselkonsumtionen med. Sen kanske jag hade kunnat klippa topparna hemma själv, men det hade jag nog max sparat någon tusenlapp per år på.
 
Vi har väl egentligen inga problem, men köper tex ett extra paket smör om det är på extrapris och slänger in i frysen. Och köper kött från svinn-smarta hyllan (kort datum) tex. Elpriset band vi i höstas, för flera år. Det känns rätt bra just nu.
 
Köpte hus för ett år sedan och har betydligt lägre boendekostnader nu jämfört med tidigare så vi behöver inte ändra så mycket. Vi kommer nog elda mer, men nerför att vi har mycket ved än för att vi inte har råd att värma med el. Blir lite lägre matkostnader när vi kan koka egen sylt och saft också.
 
Jag betalar en fast elkostnad via hyran, så jag försöker hålla nere sånt. Blir nog mer till vintern, med värmen t.ex.
Jag älskar att köra runt på småvägar och titta, det har jag inte råd med. Jag hoppas kunna byta depå, så jag får 1,7 mil istället för 4 till jobbet.
Ska kolla över matkontot också.
 
Mina tidigare stora men nu minskande marginaler har hittills främst inneburit minskad lyxkonsumtion. Mindre hämtmat, färre prylköp (och mer prylsälj), litet mer selektivt mathandlande, fler matlådor till jobblunch. Så småningom, med annalkande föräldraledighet, kommer läget att bli ett helt annat dock med betydligt lägre inkomst plus betydligt högre utgifter. Maten är ett område som kommer att behöva revideras, även saker som tidnings-, app-, mobil- och tv-abonnemang samt bilinnehavet. Framåt senhösten räknar jag med att inte längre kunna ha lyxen att låta värmepumpen värma huset utan kommer att behöva gå tillbaks till att köra vedpannan.
 
Matkontot här har gått upp nästan 50%, trots att vi inte köper kött och mjölk i butik. 😬 Jag har inte tid att baka bröd längre, och en limpa surdegsbröd har gått från 29:- till 47:- i lokala butiken. Ser till att köpa smör, ost osv när priserna är bra och lagra i frysen här hemma. Ska börja göra egen fil istället för att köpa för 25:-/litern... All potatis, grönsaker och sånt som vi planterade är ju kvar vid förra huset, så det blir dyrt som sjutton att köpa in allt!

Försöker begränsa till max en full tank diesel i månaden, när flyttlassen väl är klara. Har säkrat vinterfoder och strö till fåren för ok pris.

Är livrädd för elkostnaden i vinter, stort dragigt hus som ska värmas med direktverkande el med rörligt pris 😱

Vi har haft så många stora förändringar i tillvaron senaste månaderna så det finns inte riktigt någon "normal" att jämföra med.
 
Tyvärr så har jag efter pandemin dragit in på kulturupplevelser, museibesök, teater, konserter etc. Liksom restaurangbesök. Och resor som är längre än vad Skånekortet tar mig. Samtidigt som det gör mig ont när jag vet hur kultursektorn har kämpat genom pandemin, och hur mycket det betyder på alla sätt, så jag försöker välja noggrant och bibehålla åtminstone en liten del sådant. Jag kommer nog att stryka Netflix som jag ändå bara hinner se i omgångar, så kan de pengarna läggas på ett konto för live-kultur i stället.

Bil, el, mat och shopping är redan slimmade och hårt budgeterade sedan tidigare så finns inte mycket kvar att dra in på där. Men något större restriktivitet med bilåkandet har det blivit ändå, få eller inga körningar till stan som bara har ett enda ärende utan då får jag ta bussen eller cykla (om det inte är fodersäckar som måste köpas).
 
Jag är nog rätt snål på det mesta. Undantaget är maten. Där skulle jag kunna tjäna massor av pengar, men då måste jag pressa fram en förmåga att laga mat ibland åtminstone.
 
Vi lägger orimliga mängder på uteluncher/hämtmat så vi kommer att få betydligt mindre utgifter på matkontot av att laga egen mat, även om det fungerar som det är - men ekonomiskt och hälsosamt är det verkligen inte.
 
Min fru börjar plugga till hösten, så det blir deifinitivt mindre pengar in från hennes håll. Å andra sidan har jag gått upp 25% i lön sedan maj så det jämnar nog ut sig.
Vi kommer dock inte köpa fullt lika mycket vinflaskor som vi brukar, och inte gå ut och äta på dyra restauranger lika ofta. Men eftersom både mat och vin är ett intresse hos oss båda kommer vi inte sluta konsumera sådant helt.

Vi har båda redan blivit mer medvetna, och försöker göra lite mer medvetna val istället för att slentrianmässigt handla samma varor som vi alltid gör eller ta bilen när cykel eller kollektivt faktiskt fungerar lika bra.
Handlar ett extra paket smör och fryser in när det ändå är extra pris och liknande.
 
Har goda marginaler, men kommer att dra in på saker för att kunna fortsätta spara i samma utsträckning. Har alltid veckohandlat och lagat mat, men kommer att dra in på halvfabrikat och laga mer från grunden av det som är på extrapris. Hänga tvätt i stället för att torktumla och duscha lite mer effektivt för att spara på elen. Vi var inne på att byta bil i år men vi kommer att avvakta med det. Kommer att fortsätta köpa ytterkläder och skor i bra kvalitet till barnen men man kan alltid hitta rea på nätet om man bara letar lite. Jag gillar dyra märkesjeans men köper ofta på Tradera till en bråkdel av priset. Alla måner gör! Hästarna har jag hemma och utrustningen som finns duger bra. Fördelen med att inte stå i större stall… 😂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 213
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 482
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 559
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp